Špitály srážejí ceny, dodavatelé vybavení pro lékaře cítí zisk v ambulancích

  15:35aktualizováno  15:35
Dodavatelé zdravotnického materiálu už dlouho řeší podnikatelské dilema. Mohou dodávat zdravotnický materiál do nemocnic v obrovských množstvích, jenže v takovém případě se musí rozloučit se zajímavou marží – špitály si umějí vyjednat lepší cenu. O to zajímavější jsou pro ně soukromé ambulance.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Marie Stránská, MAFRA

„Když si třeba pražský Motol objednává vyšetřovací rukavice, bere je po paletách. My se nyní chceme podívat i na menší trh soukromých ambulancí, které sice neodebírají tolik, ale jsou zajímavé maržově,“ vysvětlil majitel firmy Promedica Praha Group Pavel Hanuš.

Jeho firma, která dodává vše od toaletního papíru přes injekční stříkačky a léky až po sofistikované náhradní klouby či srdeční chlopně fakultním, krajským i menším nemocnicím, se proto rozhodla zalovit v novém revíru.

Překupníci zboží pro nemocnice zvyšují cenu zakázek až o třetinu

Od Nového roku spouští v rámci dceřiné společnosti Argomed e-shop, se kterým chce cílit na menší soukromé ambulance. V oboru však nebude jediná, obdobný obchod v současnosti provozují i konkurenční společnosti Medipos nebo stránka Zdravotnicky-material.cz.

Pro Hanuše a jeho Promediku jde o další posun za 26 let, co na trhu funguje. Z malé firmy vyrostla dvoumiliardová skupina, které v Česku co do velikosti konkuruje jen firma B. Braun Medical, dcera německé společnosti B. Braun Melsungen – i její tržby se v roce 2016 pohybovaly kolem dvou miliard.

Obecně je zdravotnictví skvělý byznys, který až na malé výkyvy roste neustále. „Jenom příští rok přiteče do zdravotního pojištění o 22 miliard korun více než letos. Z doporučení OECD jasně vyplývá, že bychom měli nadále ambulantní sektor podporovat,“ říká zdravotnický expert Tomáš Cikrt.

Čtyři prsty stačí

Porevoluční začátky Hanuš shrnuje čtyřmi slovy – centrálně řízený byrokratický moloch. „To se změnilo. Všechno je rychlejší a rychlejší, i když se většina věcí soutěží, ať už v poptávkovém, nebo veřejném řízení,“ říká. Právě soutěžení obor proměnilo. „Kdysi byla na skladě jedna paní, která řekla: My budeme brát tyhle stříkačky a hotovo, protože víme, že jsou kvalitní,“ popisuje Hanuš poměry, kterými zatřásl zákon o veřejných zakázkách.

Po jeho přijetí začaly nemocnice veškeré materiály soutěžit a podle Hanuše docházelo k neřešitelným situacím. „Zakázky nešlo vysoutěžit, protože třeba některé zboží v Česku dodává jenom jeden výhradní dodavatel.“ Pak se prý situace otočila a rozhodovalo se jen podle ceny. „Najednou soutěž na rukavice vyhrála firma, která vyrostla přes noc na zelené louce. Část balení rukavic, které dovezla z Tchaj-wanu, měla místo pěti prstů čtyři,“ říká Hanuš. Dnes se podle něj nemocnice opět začínají dívat na více parametrů.

Právě druhy jednotlivých zdravotnických materiálů a výrobků jsou klíčem, ale mnohdy také kamenem úrazu v celém distribučním řetězci. Menší nemocnice v okresním městě si vystačí s jiným druhem materiálu než například fakultní nemocnice v Brně. To se následně odráží v požadavcích jednotlivých nemocnic.

„Na začátku jsme nabízeli základní sortiment jako náplasti nebo dezinfekce. Postupně se nám podařilo získat zastoupení nebo distributorskou smlouvu i pro specializovaný materiál, což v praxi obnáší měsíce certifikování a papírování,“ říká Hanuš.

Pro komunikaci s lékaři a zdravotnickými centry Promedica zaměstnává na 60 obchodních reprezentantů v 15 divizích podle zařazení materiálu a zboží. Objednávky se sdružují, přebalují a expedují v centrálním skladu v Praze.

Když už dodavatel zboží zakázku vysoutěží, začíná druhá část příběhu – logistická operace a doručení. U ní se nároky krajských či menších nemocnic v ničem neliší. Standardem je zavážka zboží do 48 hodin od objednání. K tomu firmě slouží centrální sklad v Praze a překladiště v Olomouci.

Zavážení větších zákazníků a fakultních nemocnic přitom probíhá každý den. Do krajských nemocnic vyrážejí kamiony s materiálem či léky zhruba třikrát týdně.

Běžné jsou případy, kdy nemocnice zažádá o zboží obratem. Většinou jde o atypické léky, které v místě zrovna došly. Často to jsou klouby, kdy už lékaři pacienta připraví na operaci, ale o přesnou velikost zažádají až těsně před zákrokem. Stejně se postupuje u srdečních chlopní.

Hodně skloňovaná robotizace a přechod na automatizované skladové systémy v Hanušově odvětví údajně zatím nehrozí. Na to jsou prý položky, které lékaři a nemocnice poptávají, příliš sofistikované.

Nejčtenější

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Smrt při sexu jako pracovní úraz. Firma musí rodině vyplatit odškodné

Ilustrační snímek

Podivnou situaci museli do včerejška řešit právníci francouzské společnosti TSO. Její zaměstnanec totiž zemřel na...

Pojďte k nám bydlet, dostanete 650 tisíc na ruku, láká vymírající kraj

Městěčko Castelnuovo al Volturno v italském regionu Molise.

Druhá nejmenší italská oblast Molise se potýká s úbytkem obyvatel, kteří se stěhují za prací do větších měst a rodný...

Další z rubriky

Ať bydlí ve svém. Rodiče kvůli dětem často zastaví dům a riskují jeho ztrátu

Ilustrační snímek

Kvůli novým regulím České národní banky se značně ztížila cesta k hypotéce. Problémy s jejím získáním mívají obzvlášť...

O půdu se staráme stejně jako malí farmáři, říká šéf Agrofertu Mráz

Výkonný ředitel koncernu Agrofert Josef Mráz

Výkonný ředitel koncernu Agrofert Josef Mráz odmítá, že by se o půdu staral hůř než konkurence. V boji proti suchu chce...

Rekordní červenec. Českým pivovarům se daří, byly pro ně ideální teploty

Točení piva.

České pivovary mají důvod k oslavě. V letošním červenci totiž překonaly rekordní výstav. Vyrobily o více než 33...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz