Zálohy na energie se vyplatí hlídat

Už třetím rokem si pan Jaromír Eliáš naštvaně dopisuje s oblastním ředitelstvím Východočeské energetiky v České Třebové. Je totiž nespokojený s nízkými zálohami, které mu na základě jeho spotřeby elektřiny energetické závody na další období předepisují. Například letos požaduje zdvojnásobení měsíčních záloh z předepsaných šesti set dvaceti korun na tisíc sto padesát korun. Argumentuje tím, že raději bude platit každý měsíc o něco víc, než aby se při zúčtování dočkal nedoplatku. A dodává, že je to přece výhodnější i pro energetické závody, které mohou bezúročně disponovat jeho penězi.

Postoj pana Eliáše k zálohám na energie je ojedinělý - většina zákazníků se zlobí, že jsou příliš vysoké. Ovšem svou logiku má: může se třeba vyhnout tomu, že na konci zimy doplácí nemalé částky za protopenou elektřinu.

Energetické společnosti nenechávají stanovení optimální výše zálohy jen na klientech, upravují je podle vývoje jejich spotřeby či cen.

Spoléhat jen na ně se však rozhodně nevyplatí lidem, u kterých se v průběhu roku výrazněji změní spotřeba - třeba díky změně vytápění či přechodu u některých spotřebičů z elektřiny na plyn.

Jednu věc má naprostá většina domácností nyní jistou - zálohy na energie jim společnosti v nejbližší době zvednou v souvislosti s novoročním zdražením plynu a elektřiny.

"S vyúčtováním dostanou zákazníci dopis s informací o nové výši zálohy, pokud s ní nebudou souhlasit, budou mít dost času na její změnu," říká mluvčí Pražské plynárenské Marie Kubíková.

S elektřinou to je obdobné - domácnostem se v nejbližší době zvýší zálohy o deset až jedenáct procent podle zvýšení cen elektřiny. "Únorová záloha už bude podle nárůstu cen navýšena," potvrzuje Jana Řeháková z Východočeské energetiky.

Jak se zálohy počítají?

Dodavatelé energií zvyšují nebo snižují zálohy podle skutečné spotřeby ve stejném období předchozího roku. Zohledňují tak například sezonní výkyvy. "Snažíme se propočty záloh udělat tak, aby klient nemusel ani doplácet a neměl ani přeplatek," uvádí Aleš Řiháček z Jihomoravské energetiky.

Neznamená to však, že klient nemůže do výše záloh mluvit. To se vyplatí třeba rodině, která odjíždí na půl roku do ciziny. Pokud obvykle platí za elektřinu devět set korun měsíčně, může ušetřit, pokud pamatuje na snížení záloh, přes pět tisíc korun.

Stejně tak při zavedení plynu do rodinného domku a přechodu jeho vytápění z elektřiny na plyn je dobré požádat o snížení záloh na elektřinu hned - úspora může být v tomto mnohatisícová.

"Když je důvod pro změnu zálohy dostatečný, je upravena," říká Martin Pavlas ze Severočeské energetiky. Mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec však upozorňuje na to, že zálohu nelze měnit po termínu její splatnosti.

"Také není možné vyhovět častým přáním klientů, kteří nechtějí platit žádné zálohy, jen vyučtování," upřesňuje Holubec. Změnu záloh je potřeba projednat na kontaktních pracovištích, mnohde je možné ji sjednat s dostatečným odůvodněním i telefonicky nebo po internetu.

Noví zákazníci

U nových klientů energetické společnosti navrhnou výši zálohy podle toho, jaké spotřebiče domácnost má a jaký se dá tedy očekávat odběr.

"Pokud s ní zákazník nesouhlasí, je respektován jeho požadavek, po uplynutí dvou až tří měsíců ale provedeme kontrolní odečet, při kterém se ověřuje vhodnost nastavené výše zálohy," uvádí tiskový mluvčí Východočeské energetiky Vladimír Vácha.

Jak se budou účtovat nové ceny?

V řadě domácností se nejspíš dohadují o tom, jak se promítnou nové ceny do vyúčtování energií. Zástupci plynárenských a energetických podniků ujišťují, že pokud neuskutečnili mimořádné odečty, aby zjistili spotřebu energie v období od posledního odečtu do změny cen, budou vycházet z průměrné spotřeby.

"Když se cena mění například k datu 1.1 a odečet je prováděn až 10.1, je zákazníkovi za toto období účtována stará cena," vysvětluje Ivan Rybníček z Jihočeské plynárenské.

Jak reklamovat výši účtu

Zákazník by měl v každém případě fakturu zkontrolovat hned, jak ji dostane a případnou reklamaci uplatnit neprodleně, nejdéle ale tři roky od data její splatnosti. Nejméně po tuto dobu by měl proto uschovávat doklady o platbách.

K reklamaci je potřeba vzít platební fakturu, případně stav číselníku elektroměru či plynoměru, případně doklad o zaplacení faktury. To však není nutnou podmínkou pro podání reklamace.

"Lze ji podat i bez zaplacení faktury, platí to ale jen tehdy, když klient uplatní reklamaci před skončením splatnosti faktury a ne třeba až po půl roce," říká Jana Řeháková z Východočeské energetiky.

Způsob a doba vyřízení reklamace záleží na tom, čeho se týká, měla by být ale prošetřena do třiceti dnů.

"Například když má zákazník pochybnosti o funkci plynoměru, je mu vyměněn a původní je odeslán do autorizované zkušebny k přezkoušení. Když je reklamace oprávněná, je vystaven dobropis," říká tisková mluvčí Přažské plynárenské Marie Kubíková.

Ivan Rybníček z Jihočeské plynárenské ale upozorňuje na to, že pokud se ukáže, že je plynoměr v pořádku, hradí klient náklady na přezkoušení.

Co dělat při stěhování?

Pokud se člověk stěhuje, je potřeba, aby to dal energetickým podnikům ve vlastním zájmu na vědomí. A to nejlépe v dostatečném předstihu, aby stihly udělat odečet elektroměru či plynoměru a vystavit konečný účet.

Pokud stěhování odběratel neoznámí, bude mu účtována energie, kterou už bude odebírat jiný zákazník. Při ukonočení odběru elektřiny je potřeba vyplnit k tomu určený speciální tiskopis.

Nejpraktičtější tedy je, aby se na obchodní místo energetických závodů dostavil jak starý, tak nový nájemce bytu a potřebné formuláře vyplnili na místě. Stávající zákazník by měl mít s sebou údaj o stavu elektroměru, jinak mu nemůže být na místě vystavena konečná faktura.

Podobně je vhodné postupovat i při ukončení odběru plynu. "Zákazník by měl předem oznámit, že bude chtít ukončit odběr plynu kvůli stěhování. Domluví si na konkrétní datum schůzku s naším pracovníkem, který na místě provede odečet plynoměru a ukončí odběr," radí Marie Kubíková z Pražské plynárenské.

PLACENÍ

Jak často?

Počet záloh se sjednává při uzavírání smlouvy - u domácností jsou to nejčastěji měsíční zálohy, u chat a chalup záleží u elektřiny na velikostí odběru - při menší spotřebě stačí obvykle jedna záloha, u větší se platí zálohy pololetně či čtvrtletně.

"Termín i formu placení záloh si sjednává zákazník sám při podpisu smlouvy a může je kdykolilv v průběhu odběru měnit," říká tisková mluvčí Pražské plynárenské Marie Kubíková.

Dodavatel je povinen provádět odečet spotřeby minimálně jednou za rok, zákazník mu však musí umožnit odečet provést. Pokud je elektroměr nepřístupný, je spotřeba stanovena odhadem, při dalším odečtu je rozdíl mezi skutečností a odhadem upraven.

Když zákazník opakovaně přístup k elektroměru neumožní, může mu být proud odpojen. "Zúčtovatelné období trvá u nás čtyři měsíce a to pokrývají zpravidla tři zálohy," říká Petr Holubec z Pražské energetické, kde praktikují kratší fakturační období.

Zákazník dostane fakturu, která obsahuje částku za spotřebovanou elektrickou energii a přehled o stálých měsíčních platech. Od těchto částek je odečtena zaplacená záloha za fakturované období.

Když je výsledná částka faktury nižší než zaplacené zálohy, je zákazníkovi přeplatek vrácen nebo použit jako záloha pro další období.

Jakým Způsobem?

Elektřinu i plyn je možno platit hotovostně v kancelářích dodavatele, složenkou i bezhotovostně inkasem z bankovního účtu. Při překročení doby splatnosti může naúčtovat dodavatel zákazníkovi i penále.

"Když zákazník neplatí, posíláme mu upomínky, ve kterých naúčtujeme už poplatky z prodlení, v krajním případě plyn odpojíme," vysvětluje Marie Kubíková z Pražské plynárenské. Podle Svatavy Kravčíkové ze zákaznické linky Pražské energetiky penále neúčtují, ale snaží se domluvit se zákazníkem na splátkovém kalendáři.

Kdy je potřeba měnit smlouvu s dodavatelem energie

* při změně sazby
* při změně uživatele bytu
* při změně výše zálohy nebo počtu záloh
* při změně způsobu platby (z hotovostní platby na bezhotovostní a naopak)
* při změně jména odběratele (např. provdáním)
* při změně adresy pro zasílání faktur a údajů platebního styku.

Změny je možné provést osobně, písemně, u některých dodavatelů také telefonicky či po internetu.

Jak šetřit energiemi a vodou? Čtěte páteční přílohu Dům a byt

Kolik korun zaplatíte za elektřinu?

* Byt 2 + 1, akumulační vytápění, elektrický bojler a sporák
měsíční záloha 1100 - 1900, ročně 13 200 - 22 800

* Rodinný dům, dvoupodlažní 5 + 1, vytápěný přímotopy, 2 x elektrický bojler, elektrické čerpadlo na vodu
měsíční záloha 2800 - 6000, ročně 33 600 - 72 000

* Byt 3 + 1, jen spotřebiče a osvětlení
měsíční záloha 400 - 1200, ročně 4 800 - 14 400

Poznámka: do záloh je zahrnuta i spotřeba běžných elektrických spotřebičů. Ceny jsou orientační, mohou se lišit podle polohy domu či bytu, počtu členů domácnosti a energetické náročnosti a výkonu užívaných spotřebičů
Pramen: energetické podniky

Kolik korun zaplatíte za plyn?

* Byt 3 + 1, plynové topení a sporák
měsíční záloha 800 - 2300 korun, ročně 14 400 - 27 600

* Byt 3 + 1, plynový sporák
měsíční záloha 50 - 200, ročně 600 - 2400

* Rodinný dvoupodlažní dům 5 + 1, plynové vytápění a ohřev vody
měsíční záloha 2 000 - 5 000, ročně 24 000 - 60 000

Poznámka: Ceny jsou orientační, mohou se lišit podle polohy domu či bytu, počtu členů domácnosti a energetické náročnosti a výkonu užívaných spotřebičů
Pramen: energetické podniky