Povánoční slevy slibují výraznou úsporu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Výprodej začne hned po svátcích

"Teď si dáme ty menší dárky a pak si s přítelem chceme koupit domácí kino a televizi," říká čtyřiadvacetiletá Lada Vránová z Prahy. Ví, že když počká, ušetří.

V Česku roste počet lidí, kteří namísto elektroniky nebo oblečení darují pod stromeček třeba poukázku na nákup. Za tisíc korun si pak po Vánocích pořídí i dvojnásobek toho, co za stejnou částku dnes.

Podle průzkumu společnosti Median se slevami řídí 72 procent lidí. Celá polovina zaměstnanců bere plat pod 15 tisíc, přitom průměrně na dárky lidé vydají třetinu výplaty.

Některé obchodní řetězce se chlubí tím, že se slevami začaly už před Vánocemi. Jak vyplynulo z ankety MF DNES, první vlna zimního výprodeje naplno vypukne příští úterý.

"První výprodeje zahájíme hned po Vánocích, 27. prosince," říká šéf ElectroWorldu Jiří Řízek, který však odmítá říct, co bude levnější. Podobně to tají konkurenční Datart.

Nejvíce se slevy týkají především oblečení, protože právě dámská móda prochází nejrychlejšími obměnami a stojí dokonce za prvopočátkem výprodejů.

Podobně rychle se dnes točí i elektronika.

Podle šéfa ElectroWorldu se letos dobře prodávají digitální přehrávače, které jsou proti loňsku skoro o polovinu levnější a dají se pořídit od tří tisíc. Dostupnější jsou proti loňsku i plazmové a LCD televizory a domácí kina. I ty budou zlevňovat.

"Na začátek ledna plánujeme velký výprodej zásob, celý sortiment elektrospotřebičů, od televizorů přes DVD rekordéry, přehrávače MP3, foťáky, pračky, myčky až po kuchyňské roboty, některého zboží však bude omezeně," říká Bohuslav Komín, zástupce 508 prodejen elektra Proton.

Nejlepší slevy u bohatých
Největší slevy jsou tam, kde je nejtvrdší konkurence a kde jsou nejbohatší lidé. Podle čerstvého průzkumu společností Incoma Research a GfK mají lidé v Praze o třetinu více peněz, než je průměr. Nejméně mají naopak lidé na Karvinsku, Znojemsku, Svitavsku nebo Třebíčsku. Tomu odpovídá i rozmístění velkých nákupních center.

Velká konkurence tlačí na ceny. V malých městech obchodníci o slevách často neuvažují.

"Nemůžeme dávat velké slevy jako hypermarkety. Už tak máme nízké ceny a padesátiprocentní cenu dávám jen na poslední kus, který mi zbude," říká Miluše Žižková z prodejny Oděvy Svitavy.

Naopak ve velkých obchodech a nákupních centrech by byl obchod bez slev výjimkou.

"Začátkem ledna vyjde katalog plný slev především na textil, obuv, elektroniku a jiné nepotravinové zboží. Slevy dosáhnou až 70 procent," říká mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková s tím, že si dají záležet, aby zboží byl dostatek.

Slevu jako zaklínadlo pochopili i jiní obchodníci. "Peníze se slevou" a "půjčky v akci" nabízí i GE Money Bank.