Volby: byznys za miliardy

  • 6
Výsledky břeclavské tiskárny Moraviapress připomínají monitor, na němž se v nemocnicích sleduje tlukot srdce pacienta. Tržby a hlavně zisky vyletí nahoru pokaždé, když se v zemi konají volby. Důvod? Tiskárna už několik let zajišťuje pro celou republiku volební lístky, což jen pro víkendové volby do sněmovny znamená zakázku za více než sto milionů korun.

"Samozřejmě je to pro nás velká věc, jednak kvůli její velikosti, jednak kvůli prestiži s tím spojené," uvedl obchodní ředitel tiskáren Jiří Volovecký. "Teď už je ale vše hotovo, takže k volbám můžu jít s klidem," dodává.

Zakázka pro Moraviapress je v celém balíku volebních výdajů jednou z největších, ale peníze proudí mnoha jinými kanály. Ať už do kapes zpěváků na předvolebních megaparty, kteří vystupují za desítky tisíc korun, na nákup drobných reklamních předmětů pro kampaň až po všudypřítomné billboardy za desítky milionů.

Vybrat si novou politickou elitu, která bude řídit zemi další čtyři roky, stojí velké peníze.V souvislosti s volbami proteče letos českým hospodářstvím kolem 1,5 miliardy korun.

To je pro představu zhruba stejná částka, o jakou se na konci loňského roku hádali politici v parlamentu, když odkládali zvýšení platů učitelům, doktorům a ostatním státním zaměstnancům. I tehdy byla řeč o půldruhé miliardě korun, která se nikde nenašla, takže zvýšení platů se odložilo z ledna na duben.

Většina peněz utracených za volby putuje přímo ze státní kasy, část do mašinerie kolem voleb vloží samy politické strany. I ty však dostaly peníze od státu.
Odkud tedy peníze přesně plynou a kam se ztrácejí? Kdo na volbách vydělává?

Přímé státní zakázky spojené s organizací voleb jsou jednoznačně největší položkou. "V letošním státním rozpočtu je na všechny troje letošní volby celkem vyčleněno 1,245 miliardy korun," uvedl Samuel Truschka z tiskového odboru ministerstva vnitra, které má uspořádání voleb na starosti.

Na volby do sněmovny vláda v rozpočtu vyčlenila 449 milionů. "Na tisk volebních materiálů připadá 126 milionů, další výdaje jdou na telefonické spojení," říká Truschka k podrobnostem finančního zákulisí voleb. Dalších 303 milionů putuje do voleb prostřednictvím obcí a okresů.

"Hlavní položkou v tom jsou odměny pro členy a předsedy volebních komisí. Předseda komise si za jedny volby vydělá tisíc korun, členové 800," uvedl Truschka.

Druhým důležitým kanálem, kudy při volbách tečou peníze, jsou politické strany. ODS, ČSSD a Koalice tvrdí, že za kampaň utratí zhruba po 70 milionech korun, reklamní experti odhadují výdaje až na sto milionů. Největší část peněz - přes polovinu - spolkne nákup reklamních ploch v médiích a na billboardech.
Těch je v zemi polepeno nyní v závěru kampaně několik tisíc.

Ke kampani však patří i výdaje na maličkosti typu sto tisíc koaličních mýdel "Čisté ruce". Celá zakázka vyšla zhruba na 200 tisíc. "Byla to čistě obchodní objednávka, jako každá jiná, třeba jako na mýdla z hotelu. Žádné politické sympatie," uvedla Jana Macková z ústecké Setuzy, kde se mýdla vyráběla.