Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velkovýrobci bojují o místa v regálu, chystají kampaň

  1:00
Výrobci značkových výrobků vyrazili do boje proti zboží "beze jména". S rostoucím množstvím výrobků prodávaných pod značkou obchodních řetězců, jako je Tesco či Hypernova, totiž řadě gigantů, jako je Nestlé, Unilever či Vitana, klesají tržby.
Levnější výrobky, například od společnosti Tesko, snižují zisky renomovaným značkám. Ilustrační foto.

Levnější výrobky, například od společnosti Tesko, snižují zisky renomovaným značkám. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Přitáhnout zákazníky ke značkám má velká reklamní kampaň připravená Českým sdružením pro značkové výrobky, kde jsou ty největší firmy zastoupeny. Od začátku dubna do konce května bude po republice k vidění čtyři sta billboardů, hlavně před nákupními centry.

"Po čtrnácti dnech se na nich bude střídat osm značek," říká za sdružení značkových výrobků Jan Levora. Na jedné straně plakátu bude vždy vyobrazen značkový výrobek s nějakým pozitivním sloganem lákajícím k nákupu. Na druhém konci plakátu bude "neznačkový" výrobek s trochu pomlouvačným označením.

"Cílem je pozitivně vyzdvihnout přednosti značkových výrobků," říká Levora.

Velcí výrobci, jako jsou Kraft Foods, Nestlé či Unilever, se však nechtějí v reklamní kampani vymezovat přímo proti výrobkům hypermarketů či diskontů a mluví obecně jen o "neznačkových výrobcích". Důvod je zřejmě ten, že firmy jako Nestlé, Coca-Cola nebo Master Food jsou sice velké, ale i ony se musí s obchodními řetězci dohodnout a nechtějí je příliš naštvat.

Bezejmenná říše roste
Právě výrobků Teska, Sparu, Albertu a zboží prodávaného v Lidlu či Kauflandu pod značkově se tvářícími jmény přitom přibývá na pultech obchodů v posledních letech nejrychleji. Prakticky z nuly se jejich podíl na celkových tržbách vyšplhal na 18 procent. Tyto výrobky jsou vždy o něco levnější než podobné značkové zboží. Kvalita sice často stejná není, ale cena je stále při nákupu jedním z rozhodujících vlivů.

"Značky jsou ohroženy tím, že zákazník už se nestydí šetřit," říká Ivan Tomek zabývající se průzkumy trhu. Podle něj už nejsou lidé tak vyhranění, že by buď nakupovali jen kvalitu, anebo jen levné zboží.

"Ráno může jít člověk nakoupit do Lidla a odpoledne si jde udělat radost k Armanimu," říká jako příklad. Jména obchodních řetězců vládnou hlavně na výrobcích, jako jsou papírové kapesníčky, toaletní papír a často kupované zboží jako mouka, těstoviny nebo mléko. Naopak značky si drží tradičně prim v alkoholu, kosmetice či cigaretách.

Výsledkem boje o místo v regálu nicméně je, že i výrobci známých značek jsou nuceni snižovat ceny anebo přistupovat na nejrůznější akce. A u některých kategorií výrobků jim proto klesají tržby. Z posledních dostupných údajů za rok 2005 vyplývá, že tržby klesly v tuzemsku třeba Unileveru se značkami Rama či Hellmann‘s, Kraft Foods známému hlavně čokoládou Milka či Vitaně se stejnojmennými polévkami či rýží.

Věrnost značce
Cílem připravované reklamní kampaně proto má být rozšíření povědomosti o značce. V okolních zemích už s podobnými akcemi mají zkušenosti. Kdyby to nezabralo, tak by je podle Levory nedělali.

"Bez značky je výrobek jen komodita a soupeří pouze cenou," říká Tomek s tím, že ke značce se naproti tomu dá vybudovat věrnost. Něco to však stojí. Uvedené firmy zároveň vždy patří k největším inzerentům v médiích. Každou chvilku musí přicházet s nějakým vylepšením, s novou chutí čokolády, s novým balením, s křupavější sušenkou, s krémovější polévkou.

"Jedna potravinářská firma u nás měla za rok sedmdesát inovací," potvrzuje Levora. Co společnosti nerady zveřejňují, je, kolik z nových vylepšení neuspělo. Ve Velké Británii podle Tomka propadne osmdesát procent inovací spotřebního zboží.

"Selhání jsou i u nás, ale celkové informace je hrozně obtížné sehnat," dodává Tomek s tím, že celková čísla neexistují.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...