Češi pijí méně. Na metylalkoholové aféře vydělaly zahraniční firmy (ilustrační foto).

Češi pijí méně. Na metylalkoholové aféře vydělaly zahraniční firmy (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Po metylové aféře věří Češi pití z dovozu. Z domácích roste jen tuzemák

  • 34
Loňská aféra s jedovatým metylalkoholem v českých lahvích naučila Čechy prohlížet etikety a pít více finské vodky, německé hořké nebo skotské whisky. Vydělali na tom zahraniční dovozci, domácí producenti prodělali. Lidé navíc celkově pijí méně a alkohol si často ředí.

"V posledních třech letech jsme měli růst tržeb mezi nulou a pěti procenty, zato prodej po prohibici byl velmi dobrý," pochvaluje si Jiří Štětina, šéf největšího dovozce lihovin Rémy Cointreau s třetinovým podílem na trhu.

Analýza situace na českém trhu s alkoholemČtěte ve středu, 16. října

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"Za první polovinu roku vzrostly naše tržby o 15 procent. Prohibice z dlouhodobého hlediska prodej importovaných lihovin zásadně nakopla," dodává dovozce značek jako Jägermeister, Metaxa, Jim Beam, Cinzano a Campari. V maloobchodním prodeji stoupl prodej všech dovozových lihovin o 14 procent, zato u domácích lihovin klesl o pět procent.

Pokles je nejvíc znát u vodky, naopak u tuzemského rumu se trh z následků metanolové aféry vzpamatovává lépe. "Tuzemáku už vyrábíme stejně jako před prohibicí," říká šéf a spolumajitel jindřichohradecké likérky Fruko Schulz Josef Nejedlý, jehož firma je číslem dvě v prodeji rumu po Božkovu.

"Zvýšil se prodej tradičních, zavedených značek," upozorňuje Miroslav Motyčka, obchodní ředitel firmy Rudolf Jelínek. Vloni jim obrat až do aféry rostl k rekordu, letos čísla ještě překračují.

Rozhovor: šéf Rémy Cointreau

O vývoji prodejů lihovin po prohibici si přečtěte v časopise Retail Info Plus

Snadné to však není. Pije se méně tvrdého, zejména mladí si alkohol ředí, a ekonomická situace tlačí na ceny. "Je velký tlak na cenu, v rumu a konzumních lihovinách jsme takový ještě nezažili," dodává Nejedlý. Lidé si zvykli nakupovat v akcích a pijí doma. Fruko Schulz se proto snaží více orientovat na vývoz na ruský nebo tchajwanský trh, kde může prodávat s vyšší přidanou hodnotou.

Trpká zkušenost tak významně zamávala českým trhem a málokdo si už dnes koupí levné pití od neznámého výrobce, jakým byla Likérka Drak, což škodí malým firmám. Od prosince na ně navíc dopadne povinná kauce a sledování prodaného alkoholu, což opět nahraje velkým.

,