Diskuse k článku

Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82i32ř77í 80M18r46á78z 6688764957779

všechno na dluhRv a jízdné zadarmo

0/0
28.3.2018 13:42

J24i20ř78í 42S43c32h21m53i42d52t 5560913464645

Mám trochu obavy z té české cesty, která je zvolená, opět chceme udělat něco po svém, co jinde není a zase na ministerstvu jsou takoví machři, že nepotřebují kopírovat funkční modely ze zahraničí a mají svoje a lepší. No z nedávné historie víme, že ty naše lepší většinou nemají dlouhého trvání a stojí hodně peněz, ale jedno mají společné a to díry na mizení peněz do černých děr tzv. tunelů;-).

+2/0
28.3.2018 12:30

R97a50d75e56k 80J75a65n23a72t70a 9685196854312

Co přesně je na tom "českého" co se nedělá jinde? EIB finacuje dorpavní projekty i v jiných zemích, nejen u nás, a to i železniční.

http://www.eib.org/projects/sectors/transport/index.htm

A pokud se vám nezdá vlastnictví vozidel objednavatelem, i to se v Evropě dělá, třeba v Německu.

Jediné, co je na tom špatně, že nejsme schopni začít stavět VRT, protože žádnou jsme dostatečně nepřipravili, aby se daly využít ty končicí fondy. Hold jsme (krom setrvávající zaostalosti) asi přišli o pár desítek miliard korun. Ale s tím už tato vláda nic neudělá, to zanedbávali všichni už před nimi.

0/0
28.3.2018 13:08

R84o22m83a16n 50J52e32s60c16h77k70e 9328565427355

Kolik je jich v Rakousku VRT ? My jedeme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120. Severní dráha císaře Ferdinanda postavená v letech 1837 - 1839.

0/0
29.3.2018 22:00

V42l13a88s43t57i95m92i45l 26F30i14a40l58a 1212381654

Cože?

Nebude to zadarmo a vlaky neslevní?

No to u diskutérů neprojde.

0/−1
28.3.2018 12:04

Z86d51e45n86ě29k 78S84t32r36n77a76d 1645630716749

Jak to teda vlastně bude? Vezme si stát půjčku a koupí vlaky, které pak bude pronajímat za hubičku státním ČD? Počítám že v ten okamžik budou na stole žaloby soukromých dopravců, které si budou chtít pronajímat vlaky za stejných podmínek.

0/0
28.3.2018 12:04

R34a23d90e22k 64J90a47n63a73t51a 9855516124602

Stát si vezme půjčku, koupí vlaky a vyhlásí soutěž na provozovatele a určité lince. Výherce pak bude z vlaky jezdit. Vlastníkem bude stále stát.

Tento model je běžný například u regionálních spojů v Německu (naše tzv. dálková doprava vesměs odpovídá Regional expresům v Německu, obdobu jejich dálkové dopravy u nás skoro nemáme, nemá po čem jezdit).

0/0
28.3.2018 12:41

A18l73e63š 23P41e54l12i52k11á75n 2305748339562

Nejvěrší zlodějna koupit pendolina na naše tratě z dob France Josefa. To je jako koupit si Lamborgini nebo Ferrari a jezdit s tím po polňačce. Okamžitě by se měli začít stavět VRT, nebo budeme světu k smíchu

+1/−4
28.3.2018 11:45

R16a59d15e26k 46J44a80n13a80t44a 9725126244762

O nákupu Pendolin se rozhodlo v roce 1995. Tehdy byl totiž plán modernizace tratí takový, že se cca do konce tisíciletí opraví tzv. tranzitní koridory a pak se začne s VRT. 90. léta prostě byla optimistická doba.

Jak to dopadlo, jistě víte. Koridory nejsou kompletně dokončené dodnes a o VRT se pouze kecá, zatímco už jsme mohli mít třeba 300-400 km v provozu.

0/−3
28.3.2018 11:50

I21v73a37n 65H30o41l88a23s 5127227768307

Pendolína nikdy nebyla u nás spojována s VRT.

Ani s dokončením koridorů se v žádném případě nepočítalo cca do konce tisíciletí.

0/0
28.3.2018 11:54

V71a72c14l27a58v 51H59a92j61e31k 3506199319

Pendolina byla pořizována zejména pro provoz mezinárodní dopravy na trase Praha-Berlin popř. dále. Přitom se předpokládalo využití naklápěcích skříní zejména v úseku Lovosice -Drážďany, kde není technicky možné zvětšit poloměry oblouků a tady i traťovou rychlost, ale naklápěcí skříň umožňuje jet cca o 20 km/h rychleji. To že do Německa nejezdí je zase jiná pohádka.

0/0
28.3.2018 12:14

R37a37d61e66k 14J17a24n17a66t70a 9965946844112

Ten rok 2000 coby plánované dokončení máte třeba tady: https://www.k-report.net/koridory/histori3.htm

(to je archiv vůbec první stránky o koridorech, co vznikla)

Pak se samozřejmě začal rok dokončení odsouvat a odsouvat, v souladu s filosofií tehdejší ODS, že železnice patří do minulého století.

A netvrdím, že spojovali Pendolino s VRT. Pendolino bylo obhajováno jako možnost opravit koridory o něco levněji, že se to dožene naklápěním. Ovšem pokud by vše šlo takovým tempem, jaké zamýšleli, tak ty VRT už bychom dnes měli a Pendolina (v počtu nejméně 10ks) by po nich jezdila (byť z maximálkou 230 možná ne jako nejvyšší vrstva).

0/0
28.3.2018 12:37

V30l42a39d48i41m87í80r 24F49i24b66i42g59e34r 5924141471684

To co opravili na koridorech to je paskvil. Jako dělat trať na 160km kde jezdí každých max 5 minut vlak úrovňový přejezd kde jsou závory skoro pořád dole je debilita. Následky všichni známe.

0/0
31.3.2018 9:24

I20v17a77n 80H94o61l80a71s 5677987438447

PRÁVĚ PROTO, že šlo (byť o následně modernizované) tratě z doby FJ, se objednalo Pendolíno. Zkuste si doplnit chabé informace.

+2/−1
28.3.2018 11:53

R52o59m53a44n 45J84e93s59c52h24k45e 9358165287365

Mnoho tratí z doby FJI je směrově i výškově dobrých. Proto jezdí klasické soupravy 160 km/hod. Na trati Praha - Brno jsou dva úseky Brno-Blansko a Třebová - Choceň. Bohužel trat je totálně přecpaná, tak mnohdy jedou vlaky na autoblok za sebou. Přitom by mohly jet i 200 km/hod - lepší traťové zabezpečení, přídání koleje a odklon nákladů. Když máte hrdlo Brno - Maloměřice a také Kolín - Praha by se mohlo jezdit rychleji.

Bohužel i nádraží jsou kapacitně a funkčně špatně řešená. Chybí ostrovní nástupiště na koridoru a pak musíte čekat až projedou vlaky. To všechno jsou ztrátové časy a vlak má potom zpoždění. Žlutý mor má zpoždění a my ho musíme pustit před sebe.

0/0
30.3.2018 8:30

R64o74m35a36n 52J31e81s37c52h51k94e 9488345107715

Zlatý Franz Josef. Kolik se postavilo po jeho smrti ? 5 %. Chcete snad říci, že Rakousko je k smíchu ? Tam také nemají VRT. A jezdí se tam rychle i pomalu.

Někde 220 a někde pouze 120 například z Vídně do Břeclavi. U nás na stejné trati do Brna 160 km/hod. . Postaveno za císaře Ferdinanda v letech 1837 - 39.

0/0
30.3.2018 8:17

V77l72a45d67i28m14í60r 86F66i93b70i12g26e60r 5624431451204

S VRT to je těžké. Moc krásně se o tom kecá, pořádají se konference kde se plácají vzájemně po zádech a pořádají žranice. To je moc příjemné. Hlavně většina těch co o tom rozhodují do vlaku ani nepáchne, tak co by se snažili. Tento stav jim vyhovuje

0/0
31.3.2018 9:15

S67t30a29n53i62s17l37a34v 32S88r68b19a 4575504378694

super. stát si půjčuje na trhu za záporné sazby, aspoň to tvrdíval Andrej Babiš, ale na tento obchod si půjčuje od "evropské unie", která určitě nebude nejlevnější. EIB byla zřízena na podporu rozvoje, ale zjevně ji chybí příležitosti, tak se ráda zaháčkuje v Česku, jedné z nejlépe rostoucích zemí v EU. J8 to fakt nechápu. Stejně jako nechápu, proč to stát podporuje.

+1/0
28.3.2018 11:41

T85o92m83á21š 78S11e63d12l57á62k 3178631632327

Pokud stát nepřistoupí k projektům vysokorychlostních železnic, ocitneme se na úrovni rozvojových zemí.

Pro ujasnění, co je vysokorychlostní železnice. To jsou vlaky, které jezdí 300 až 350 km/h. To znamená pořídit stejné nebo obdobu vlaků, jako jsou čínské CRH 2 a jejích novější modifikace. Ty nejrychlejší mohou jet i 380Km/h.

Potřebujeme budovat budoucnost a ne minulost.

Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. Výhodou může být, že bude stačit jedna souprava a jedna rezervní na jednu vybudovanou trasu.

+3/−1
28.3.2018 11:02

P90e63t38r 54V63a97r55g26a 3205113310180

re: "Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. " - a teď tu O Červené Karkulce. Za 5 let nedokážeme ani vypsat! výběrové řízení na mýto.

Na vysokorychlostní trať v ČR zapomeňte, v nejbližších 100 letech nepostavíme ani 1 km. Leda bychom se stali 17. spolkovou zemí Německa - a ti o nás zájem nemají.

(koneckonců D1 stavíme už 100 let a dokud není dokončena)

+3/0
28.3.2018 11:08

R46a40d67e23k 41J62a73n91a37t73a 9735356614262

Nevím proč uvádíte za příklad zrovna čínská vozidla. Tak rychlá vozidla jezdí i v Evropě - např. v Itálii Frecciarossa 1000 či AGV či Siemens

Velaro D. To by u nás jezdilo spíš než něco z Číny.

+1/0
28.3.2018 11:32

R91a58d66e68k 33J26a54n31a34t65a 9615946434732

A jedna souprava opravdu nestačí. To byste měl tu trať sakra málo využitou. I pro nejjednodušší smysluplný úsek Praha-Litoměřice(-Ústí) a interval 15 minut potřebujete soupravy 4 + 1 záložní.

+2/0
28.3.2018 11:36

R11o30m81a34n 47J65e56s40c52h15k41e 9548855607945

Kolik má Rakousko VRT ? My jezdíme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120 km v hodině. Co je to rozvojová země ?

0/0
29.3.2018 22:03

P33e63t88r 46A37n94d55r30ý47s18e55k 9713381576467

Článek poskytuje několik zajímavých informací:

1. Výstavba páteřní sítě VRT v ČR by stála jen 60 mld, tak na co čekáme? Z hlediska významu této sítě jsou to úplně zanedbatelné peníze i kdybychom si celých těch 60 mld měli půjčit - jedná se o významnou investici s přesahem na desítky let. Jen rekonstrukce D1 je napočítána na 20 mld cca

2. Stále a opakovaně se pořád řeší, že po roce 2022/23 už nebudeme mít z EU tolik peněz. Ale vždyť ten systém je nastavený tak, že státy, které jsou nad průměrem EU tak dotují ty, které jsou pod průměrem EU, nejsem si zcela jist, že za 5 let budeme hospodářsky nad průměrem EU. Proto nevím, proč by peníze měli nějak zásadně vyschnout.

3. Vláda v demisi by neměla dělat rozhodnutí za 100 mld. Otázka ovšem je, jestli o tom rozhoduje vláda, to, že úředníci na ministerstvu připravili nějaký plán ještě neznamená, že se to prosadí a schválí, do jisté míry to ukazuje, že ministerstvo funguje i samostatně bez legitimního ministra.

+2/0
28.3.2018 11:00

R16a48d17e73k 66J81a27n52a14t67a 9135446304822

1. to je samozřejmě lež, bylo by to cca 5x tolik

2. protože není vůbec jasné, zda budou pokračovat současné operační programy na dopravu. Možná se bude dotovat něco jiného, možná nic (když si nevezmem migranty). Ty peníze z EU jsou účelové!

3. žádné rozhodnutí nedělá, ani nemůže. Memorandum je nezávazný dokument.

0/0
28.3.2018 11:40

J68i19ř30í 51M38a42r60e76k 9507346661219

Jakou půjčku ? Vždyť je nám denně vtoukáno do hlavy ,že se máme jako prasata v žitě a z dani odvádíme skoro polovinu platu ! Tak máme odvádět 90 procent ? Vládě by nestačilo i kdybychom jim dali všechno včetně úspor a nemovitosti.

+2/0
28.3.2018 10:55

M46i42r92e50k 16T77u45r98e64č22e85k 4683492710752

Jenze ta "polovina platu" je promptne wiretapped do nedohledatelnych anonymnich danovych raju oligarchu a spříznenych "podnikatelu" napojenych na statni penezovod.

+1/0
28.3.2018 11:55

R26o82m96a29n 31J87e47s29c65h51k14e 9358225267325

Ve středověku jste museli vrchnosti odevzdat desátek. Dneska Vám vrchnost nechá jeden desátek.

0/0
31.3.2018 7:24

V79a97c52l24a53v 84G90r36e26p78l 6764182468365

škoda, že článek neobsahuje informace, za jaký úrok si stát půjčuje. Když se uváží, že mají lidé na depositech přes bilion Kč s úrokem kolem 0.1%, tak by stát mohl vydat pětileté dluhopisy s úrokem nad 1% a nemusel by si půjčovat za pravděpodobně vyšší úrok.

+1/0
28.3.2018 10:48

P26e79t45r 60A96n61d21r37ý47s96e70k 9743651756667

No stát si poměrně dlouho půjčoval i za záporný úrok. Pětiletý dluhopis na jedno procento by neměl moc úspěch, založte si stavební spoření, pokud vám nevadí mít vázané peníze a získáte výhodnější zúročení než 1%. Když byl ministr Kalousek, tak stát vydával státní dluhopisy pro lidi, tehdy s úrokem 2-3% podle délky splatnosti.

0/−1
28.3.2018 11:04

R18o58m24a20n 26J91e30s26c45h45k62e 9108605277305

Špatná rada, stavební spoření nepokryje ani poplatky. Dal jsem maximum 27000 Kč, poplatky 320 Kč úrok 135 Kč.

0/0
31.3.2018 7:27

V77í72t 93H44r73a24d86i56l 2444175851532

Z toho se stává solidní černá díra, nákupy vlaků, opravy tratí a polovina obyvatelstva jezdící takřka zadarmo... EU

0/0
28.3.2018 10:48

J43a82n 63V26a77c86h11u30d25a 7592546887368

A co tunel Beroun Praha za ty prachy mohl být.. a doprava by se urychlila..nechápu!!

0/0
28.3.2018 10:41

J69o33s57e62f 29U55l23m14a63n 8910100718855

Super, teď ještě zrealizovat tu Olympiádu...pak už snad jen cestu na Mars.

+1/−1
28.3.2018 10:24

M50a83r97t37i42n 66S76v55o95b10o14d24a 7329467902345

Železniční doprava se na celkovém objemu dopravy v ČR podílí poze14%.

Největší objem železniční dopravy je v přepravě uhlí....80% osobní přepravy je na páteřních železnicích.

0/0
28.3.2018 10:24

P68e46t98r 23P57e19t51r 6903852758443

a pokud se nebude konečně masivněji investovat do rychlíkových souprav tak ten podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků. Dneska má prakticky každé auto klimatizaci takže pak by jen blázen cestoval 50 let starým rychlíkem několik hodin v létě, když je venku 40

+1/−4
28.3.2018 10:28

R23a38d73e59k 15J62a57n41a87t25a 9615676544272

Podíl železnice na osobní dopravě v ČR posledních 8 let roste ( http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_rk310&plugin=1 , další roky si můžete dopočítat z národní zdrojů), takže nechápu vaši formulaci "podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků". Nebo že byste prostě nic nevěděl a jen plácal? A že na spoustě rychlíkových spojů klimatizované vozy jsou a stále jich přibývá (každý rok se nějaké linka z kategorie R se mění na Rx), to asi taky nevíte, co?

+1/0
28.3.2018 11:46
Foto

M49i28l48o58s34l85a87v 45Z57í67t91k95a 8560634147920

co si takhle nastudovat statistiky?? Osm let za sebou roste osobní doprava na železnici.....

0/0
29.3.2018 18:42

I73v67a95n 67V62a97š85e58k 4235385551117

A tam by byla návratnost:Lidi do uhláků,uhlí do osobáků.

+1/0
28.3.2018 10:29

M76a95r94t85i92n 60V98e77s62e74l33ý 1180898957876

Sláva, aspoň něco. R^

0/0
28.3.2018 10:16

J54a21n56a 37M71a52l52a 7679931759572

Proč by stát měl kupovat vlaky8-o??

+3/0
28.3.2018 10:08

F69r84a23n54t84i66š89e30k 81L58u80p43í82n27e17k 8131256766712

Na stat nemuze prijit exekutor. A na politiky uz vubec ne.

+2/−2
28.3.2018 10:05

J19i73r12i 98B17r94a48d 6154475203803

Přestaňme platit vypálené do EU a nemusíme si půjčovat. I tak ty dotace co dostaneme nazpět nemůžeme použít na to na co bychom chtěli.

+1/−11
28.3.2018 10:02

M17i49r73o46s32l37a35v 20K16u38b42u 3426357126412

Asi se ptám stejně zbytečně, ale jestli pak víte, jakou máme s EU bilanci finančních toků?

[cca 50mld Kč ročně v náš prospěch]

+7/0
28.3.2018 10:06

I65v70a70n 80V31a69š19e22k 4425745521777

Myslím,že je potřeba si klást už i jiné otázky.Jedna by se měla odrážet o info v článku,že dotace vyschnou.Potom,kdo má z těch dotací největší prospěch.Dle mého EU a pár podnikatelů napojených na penězovody.Tato podoba podnikání(dotace)je poněkud nešťastná.

0/0
28.3.2018 10:26

R20o39m17a93n 79A55d79á58m73e47k 7443221697917

Jen 50 ? A když odečtu co se rozkrade a za co postaví rozhledny v údolích....

0/0
28.3.2018 10:56

J44o68s31e45f 37V79o71m81á84č41k75a 5153774543154

To máte možná vy, moje bilance je záporná. Na těch 40 miliard do unijního ropozčtu svou troškou z daní přispívám, zpět ale nedostávám nic – to, že dostane zpět něco třeba Babiš, moji osobní bilanci jaksi nijak nevylepší. Počítat výhodnost dotací agregátně přes celou Českou republiku je nesmysl a majstrštyk jejich pobíračů.

0/0
28.3.2018 12:05

M18a18r74t60i55n 13S49v95o25b10o67d82a 7349307362625

Pane, vy jste hlava. Nějak k vám nedošlo informace, že oprava D1 byla z dotací EU (Ťok je jen nedokázal dočerpat, díky prodloužení), opravy železničních koridorů placené z EU....vůbec netušíte, která bije.Rv

+6/0
28.3.2018 10:12

K76a10r74e89l 59Z48á93p40o40t18o27č93n47ý 5719443271

Víte, co je nejsmutnější? Tedy kromě toho, že se moc neorientujete. Že "my" jsou stále stejné osoby, které neví, jak s dotacemi naložit nyní a ani by nevěděli, co s "ušetřenými" penězi udělat místo toho. Tady chybí dlouhodobé strategie, vize a to se promítá nejen do samotného čerpání dotací, ale do celkového hospodaření státu. Před pár dny jsem slyšel v TV debatě, jak je třeba z ČR udělat znalostní ekonomiku atp. Ale jak? Vždyť tady chybí i úplně základní vize pro školství - kam se chceme dostat za 5 let? Kam za 10 - 20? Nejdůležitější je ovšem zabránit inkluzi a zavést brannou výchovu. Takže asi tak, milý pane Brado.

+1/−1
28.3.2018 10:26

L10u86c90i61a12n 45P63a24p89a63z23i36a62n 5284267781455

Už dávno mělo být. Stačí se podívat do bývalého NDR, ale třeba i Slovinska, bývalých zemí SSSR jako je Estonsko, Lotyšsko i Litva, kde jsou oni a kde jsme my.

+3/−1
28.3.2018 9:41

Najdete na iDNES.cz