Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Sopka se chová podobně jako Jánošík, jedněm bere, druhým dává

  • 36
Islandská sopka si svůj výbuch užívá. Do vzduchu chrlí spektakulární mračna prachu a k tomu se pustila i do přerozdělování peněz mezi lidmi. Chová se podobně jako Jánošík, který bohatým bral a chudým dával, jen k tomu používá jiný klíč. Peníze bere například aerolinkám a cestovkám a dává je autobusům a vlakům.

Vůbec nejvíc ztrpčuje řádění vulkánu Eyjafjallajökull život aerolinkám, které kvůli němu nemohou létat a přicházejí zhruba o 250 milionů dolarů denně (4,7 miliardy Kč). České aerolinie ztráty od pátečního zákazu létání teprve sčítají, podle mluvčí ČSA Hany Hejskové se však pohybují v desetimilionových řádech.

Provozovatel ruzyňských letů Letiště Praha má už odhady škod přesnější. Do dnešního poledne přišel zhruba o třicet milionů korun. "Každý den, kdy se nelétá, přicházíme na provozu zhruba o 9 až 12 milionů," říká mluvčí společnosti Michaela Lagronová.

Kolaps letecké dopravy dopadá tvrdě také na navazující byznys - cestování. Tuzemské cestovky přišly podle odhadu Asociace cestovních kanceláří už o 70 milionů korun. "Víc než polovinu této sumy tvoří propadlé zájezdy, škody ale narůstají také o náklady, které kanceláře platí za prodloužené pobyty turistů uvízlých v zahraničí," vysvětluje mluvčí asociace Jan Papež.

Vlaky a autobusy nabírají sebevědomí

Naopak vlaky či autobusy se mohou z erupce vulkánu radovat. Zhroucení letecké dopravy jim totiž přivedlo nové zákazníky. Například České dráhy zapřahají nové vagony a od pátku do dneška přepravily tisíce cestujících navíc. Jen na mezistátní dopravě byly jejich tržby pětkrát vyšší než obvykle a přesáhly 20 milionů korun.

"Vyšší tržby jsme zaznamenali také ve vnitrostátní dopravě, což může souviset se zrušením vnitrostátních letů a větším využitím vlakových spojů mezi Prahou a Ostravou," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy si navíc slibují, že jim noví cestující, které získaly mimořádným výbuchem sopky, budou plnit kasy pokladen i poté, co se vulkán uklidní. "Řada cestujících si vyzkoušela moderní rychlou vlakovou dopravu a je pravděpodobné, že v případě kratších a středně dlouhých tras s přímým vlakovým spojením například z Prahy do Berlína, Vídně nebo mezi Prahou a Ostravou budou i nadále více využívat železniční dopravu," věří Śťáhlavský.

Na růstu zájmu o cestování vlakem profitovala také firma, která se v nich stará o stravování. "Od pátku jsme zaznamenali prudký růst tržeb. Odbyt ve výrobě teplé i studené kuchyně se zvýšil zhruba o pětinu," spočítal Miroslav Řídký, provozní ředitel společnosti JLV.

Podobně se ze zákazu létání mohou radovat i autobusoví dopravci. "O autobusy je abnormální zájem, zejména do Londýna, kde namísto jednoho spoje vypravujeme sedm a spoje jsme přidali i do Paříže," tvrdí šéf Student Agency Radim Jančura.

Jeho radost však kalí fakt, že ačkoliv jeho firma na jedné straně získává na tržbách o statisíce korun denně víc, na straně druhé prodělává miliony. "Jako prodejci letenek denně přicházíme na tržbách zhruba o deset milionů korun, jelikož však nemáme tak vysoké fixní náklady jako aerolinky, tak to na nás nebude mít tak tvrdé dopady," soudí Jančura.

Kančí sperma do Bukurešti nedorazí, humři osiří

Výbuch vulkánu přidává vrásky také spedičním firmám a obchodním řetězcům. "Všechna práce se posouvá. Čas v práci teď trávíme tak, že lidem vysvětlujeme, proč jejich balíky nedošly, a až se začne létat, tak tu budeme 24 hodin denně, abychom zvládli odbavit vše, co se nám tu hromadí," říká Hana Vintrová ze společnosti Intercontinental Cargo Services, která rozváží po světě téměř vše, na co si lidé vzpomenou.

"My sami velké škody nemáme, ale jedné chovné stanici se tu zkazilo kančí semeno, které mělo letět na ozdravení chovu do Bukurešti, takže ho teď společnost musí vyhodit," popisuje kuriózní případ Vintrová.

Obchodní řetězec Makro měl zase potíže s dodávkami izraelských bylinek či vodních živočichů. "Okoun nilský už skoro není, docházejí humři z Kanady a tuňák ze Srí Lanky," vypočítala mluvčí řetězce.

Pociťujete dopady výpadků v letectví?

celkem hlasů: 3392

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 10. května 2010. Anketa je uzavřena.

Nepociťuji
Nepociťuji 2656
Ano, brání mi v cestování
Ano, brání mi v cestování 411
Ano, komplikují byznys
Ano, komplikují byznys 325
,