Senát je pro ojetiny, zákon však vrátil

  • 26
Novela silničního zákona, který má uvolnit ruce dovozcům ojetin, se vrací ze Senátu do Poslanecké sněmovny. Senátoři sice souhlasí s tím, aby se do České republiky vozila až osmiletá ojetá auta, technické nároky stanovené poslanci jim ale připadají příliš benevolentní.

Stejně jako ve sněmovně se i v Senátu proti novele zákona vyslovil ministr dopravy Jaromír Schling. "Prodloužení lhůty na osm let způsobí, že se Česká republika stane jakýmsi trychtýřem, do kterého se budou stékat ojetiny," prohlásil.

Při předchozím projednávání normy ve sněmovně ministr upozornil i na to, že zvýšení dovozu ojetin bude mít vliv na státní rozpočet. "Bude zatížen tím, že na něj budou vyšší nároky při likvidaci vraků," řekl Schling.

Někteří kritici také oponují, že se dovozem auta do ČR budou cizinci vyhýbat jeho ekologické likvidaci ve své zemi. "Pokud nějaký cizozemec bude chtít umístit staré vozidlo do České republiky dnes, nic mu nebrání," prohlásil ale poslanec Unie svobody Pavel Němec, spoluautor novely.

Novela zmírňuje dovoz ojetin
Podle dovozců povede nová verze zákona k zaplnění mezery na českém trhu ojetých vozů s cenou do 100 tisíc korun. "Dovozcům se bude konečně trochu volněji dýchat," uvedl předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch.

Drobní dovozci během loňského léta proti situaci kolem přihlašování ojetých vozů dle nové legislativy opakovaně protestovali blokádou ministerstva dopravy. Poslanci poté na podzim přijali novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která stav částečně zlepšila, ale neobsahovala hlavní požadavek dovozců na zvýšení stáří přihlašovaných vozů na osm let.

Silniční zákon bojuje s černými pasažéry
Samotný zákon o silniční dopravě by měl dopravcům usnadnit vymáhání pohledávek od cestujících, kteří nezaplatili jízdné. Předloha by měla dopravcům umožnit získávání informací z evidence obyvatel kvůli podávání žalob na černé pasažéry.

Problém při zjišťování osobních údajů černých pasažérů vznikl přijetím zákona o evidenci obyvatel a rodných číslech. Zákon totiž umožňuje poskytování údajů z Informačního systému evidence obyvatel pouze v konkrétních případech daných zvláštním zákonem.

Zákon o silniční dopravě na zakony.idnes.cz najdete ZDE

Poslanci proto chtějí do tohoto zákona začlenit ustanovení, podle kterého by dopravci mohli získávat osobní údaje pasažérů pro podávání žalob a soudní vymáhání pohledávek.

Současný stav, kdy dopravci nemohou údaje o cestujících získat, komplikuje podle předkladatelů vymáhání jízdného a zákonem stanovených přirážek k jízdnému. Například Pražský dopravní podnik přijde kvůli černým jízdám ročně o 600 až 800 milionů korun.

Oddechnou si i řidiči pick-upů a dodávek
Řidiči automobilů pick-up, dodávek a tranzitů už patrně nebudou muset absolvovat pravidelná školení a zkoušky. Novela totiž ruší i tuto povinnost danou silničním zákonem.

Poslanci tak odstranili chybu v zákoně, která komplikovala život malým a středním podnikatelům tím, že byli postaveni na úroveň profesionálních řidičů kamionů a dalších těžkých vozidel. Novela silničního zákona začala platit letos 5. ledna.

Podle ministerského výkladu zákona musí každý rok 16 hodin školení a po třech letech přezkoušení absolvovat vedle řidičů nákladních vozů, autobusů, taxi a vozů se speciální signalizací i řidiči aut těžších než 3500 kilogramů.

Takovou přísnou právní úpravu kritizovali právě majitelé dodávek, tranzitů a vozidel pick-up.

,