Šéf CineStar: Česko je pro další multikina malé

  3:01aktualizováno  3:01
Tržby v kinech loni lámaly rekordy, i když k tomu pomohly především dražší lístky za nový fenomén – 3D podívanou. Na tu přilákal lidi hlavně oskarový snímek Avatar. Kina navštívilo přes 12 milionů diváků, což je sice o 420 tisíc méně než v roce 2008, přesto jde podle Jana Bradáče, šéfa sítě jedenácti multikin CineStar, o stabilní výsledek nad úrovní roku 2006.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: shutterstock.com

Jak hodnotíte loňský rok? Jak se projevila hospodářská krize na vašem podnikání?
Napříč zprávami o šetření lidí a jejich opatrnosti jsme my nic takového vloni nepocítili. Tržby byly rekordní, počet diváků byl prakticky stabilní. Pokles 400 tisíc lidí není o krizi, to jsou čísla, která lehce nažene jeden silný titul. Vždy je to hlavně o filmech, které jdou do kin. Za poslední tři roky vygeneroval český kinotrh vždy přes 12 milionů lidí.

Jakou roli hrál v rámci celého loňského roku nástup 3D projekce?
Technologická inovace v podobě 3D projekce podle mých odhadů vloni přilákala více než 1,5 milionu diváků, což je opravdu hodně, když si vezmeme, že trhák Avatar přišel až v závěru roku. Právě tento technologický element přinesl kinům nový náboj a obnovil zájem o kino i u lidí, kteří do něj běžně nechodí.

Myslíte, že funguje myšlenka, že lidé v těžších časech více utíkají k zábavě, chtějí si odpočinout od reality?
Něco na tom bude. Už když srovnáme tak odlišné tituly, jako je Líbáš jako bůh, Avatar nebo Doba ledová 3, které vloni kralovaly, splňují to, co říkáte. Jde o odpočinkové pozitivní tituly. Buď vám přinášejí dobrou náladu, nebo vás odvádějí do úplně jiného světa jako Avatar. Ano, lidé do kina chodí proto, aby se odreagovali, odpočali si, protože ten reálný svět je moc rychlý. V loňském roce se také projevilo, že lidé chtěli konzervativní, dopředu očekávatelný zážitek.

V prosinci jste vstoupili do Prahy. Nebojíte se, že dopadnete jako původní nájemce, který Česko opouští?
Na hodnocení je ještě brzy. Zatím stále probíhá fúze obou společností a značka Village Cinemas do jara z českého trhu zmizí. Právě probíhají změny systému prodeje a také log na budovách, chceme, aby v čase Febiofestu už bylo multikino na Andělu plně v barvách CineStar. Nevidím žádné překážky, proč bychom nemohli splnit cíle majitelů a investorů, tedy aby tato dvě nová kina v Praze přinášela zisk. Určitě jsme si Prahu nekupovali vlajkovou loď, kterou budou dotovat naše regionální multikina.

Nese s sebou přechod majitelů nějaké nedostatky pro diváky?
Od července do listopadu 2009, kdy docházelo k naplnění celé transakce, staré vedení již nemohlo vyvíjet svou běžnou řídicí aktivitu a to nové – tedy my – jsme ještě nemohli do procesu řízení aktivně vstoupit, což s sebou neslo nižší aktivitu například z pohledu marketingu. Z toho důvodu v roce 2008 třeba přišlo méně lidí na Anděl než v roce 2009. Ale věřím, že už letos to zvrátíme.

Nyní máte jedenáct multikin. Máte v plánu ještě letos otevřít nějaká další místa?
Ano, je ve hře ještě jedno multikino, ale nemělo by to být kino velikosti Anděla nebo našich největších osmisálovek. Jde o místo mimo Prahu a nejde ani o žádné z největších měst v Česku, tam už moc místa není. Ale konkrétní ještě nebudu.

Je vůbec v Česku ještě prostor pro větší počet nových multikin?
Ve velkých městech už moc ne. V Liberci třeba budou dva hráči, a to bude problém pro oba subjekty, Pardubice mají stejný problém. Na hraně je Plzeň, kde se s obtížemi dostáváme do černých čísel. Pro diváka je to dobře, znamená to sice větší konkurenční boj pomocí akcí a nižších cen, ale je otázka, na jak dlouho. Když jsme byli v Plzni sami, tak jsme dělali 500 tisíc lidí ročně, když tam vstoupilo CinemaCity, tak navýšilo trh o 150 tisíc, a to je na dva velké hráče hrozně málo. Praha je stabilizovaná, Brno také, Ostrava je další lokalitou, která podle nás unese dvě multikina. V dalších městech už to půjde stěží.

Plánujete nějaké změny, nové služby pro zákazníky?
Kvůli vstupu do Prahy jsme museli zařadit službu prodeje vstupenek na internetu. Tedy službu, kterou v Praze umožňují běžně i konkurenti, ale my jsme ji v regionech doposud neprovozovali. Je třeba říci, že kdyby nebylo vstupu do Prahy, asi bychom s touto službou v ostatních městech tolik nespěchali, ale tato akvizice rozhodla, že obchodní nástroj prostřednictvím našeho webu musí být uveden do provozu co nejdříve a všude.

Ale je pravda, že oproti Village Cinemas jste vstupenky na síti zdražili.
Ano, máme na prodej na síti trochu jiný pohled než náš předchůdce. Neshledávali jsme cenu za rozumnou. Z našeho pohledu sleva byla příliš veliká. Místo toho zákazníkům chceme nabídnout slevy prostřednictvím nějakých věrnostních programů a benefitů. Ty chceme rozběhnout plošně a co nejdříve.

Krize se projevila i ve výrobě. Hollywood vyrobil méně filmů než v minulosti. Pocítili jste to?
Musím říci, že jsem to jako obchodník v loňském roce nepoznal. I vloni jsme měli takový přetlak filmů, že jsme občas nevěděli, kde je hrát. V Česku bylo v loňském roce nasazeno přes 200 filmů, minimálně 80 procent byl z USA. To o krizi nevypovídá. Spíše jde o to, že některé se nechytnou a rychle zmizí.

Co říkáte na českou produkci v loňském roce? Titulů bylo dost, ale těch úspěšných minimum.
Česká produkce je každoročně velice významná, ale vloni opravdu usnula. Pouze jeden titul se blížil milionu diváků, a to byl Líbáš jako bůh. 400 tisíc ještě měl film 2Bobule, další už výrazně zaostávaly. Úspěch tuzemských filmů byl výrazně slabší než dříve, ale tento pokles vynahradila právě nová technologie 3D.

Nehrozí s rozvojem 3D technologie další zdražování vstupenek?
3D projekce má vlastní vyšší cenu. U běžné projekce jsme v regionech na přelomu roku zdražovali o marginálních šest korun u nejdražší kategorie vstupenek. V Praze je cena vstupenky na vrcholu a spíše si myslím, že v rámci konkurenčního boje se provozovatelé snaží s cenou hýbat směrem dolů, alespoň pomocí krátkodobých slevových akcí.

Říkáte, že přijde přetlak 3D filmů. Čeká nás letos nějaký nový Avatar, od kterého si hodně slibujete?
Další Avatar asi jen tak nepřijde. Fenomén s takovými výsledky se opravdu vidí jednou za deset let. Letos tam není nic, co by se chovalo jako Avatar, ale titulů bude více. Namátkou Alenka v říši divů, Jak si vycvičit draka, Souboj titánů či nové Toy story.

Myslíte, že se úspory lidí na návštěvách letos už projeví, nebo díky dalším 3D titulům letošní rok bude ještě lepší než loňský?
Naprosto otevřeně řeknu, že pokud se má hospodářská krize na chování lidí konečně projevit, budu spokojený, když letošní rok bude aspoň stejně tak dobrý jako ten loňský.

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok...

Práce jako pro Popelku. Divadla paruky potřebují, vlásenkáři ale chybí

vlásenkářka Jarmila Kamínková

Divadla hledají zkušené vlásenkáře. Ruční výroba paruk je náročná a filmový průmysl nabízí lepší finanční ohodnocení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz