Pražští řidiči by za vjezd do centra měli platit.

Pražští řidiči by za vjezd do centra měli platit. | foto: Profimedia.cz

Praha bude vybírat mýtné

  • 31
Podle londýnského střihu se bude zřejmě brát míra na kabát zavedení mýtného v Praze. Obě metropole spojil stejný důvod. Stejně jako pražský magistrát také londýnské radní vyprovokoval k zavedení poplatků při vjezdu do centra města neúnosná dopravní situace.

 V Londýně funguje systém mýtného už tři roky. V Praze by měl na zkoušku začít už v roce 2008.

"Průměrná rychlost automobilů se pohybovala kolem 15 kilometrů v hodině a řidiči strávili polovinu jízdní doby v dopravních zácpách," řekl Peter Vine ze společnosti Transport for London. O zkušenostech s mýtným v britské metropoli přednášel na včerejší konferenci o zahraničních mýtních systémech v pražském hotelu Savoy.

Stovku, nebo tři?
Řidiči za vjezd do centra britské metropole zaplatí osm liber, to je v přepočtu asi 320 korun. Obyvatelé centra však zaplatí v přepočtu jen dvacetikorunu. "Mýtné se hradí denně, týdně, měsíčně nebo ročně, a to prostřednictvím SMS, telefonu a po internetu. Lze je zaplatit i v prodejnách či u benzinových pump," uvedl Peter Vine.

Průjezd Oslem přijde řidiče podle Ivara Sorlieho z místní radnice na dvě a půl eura.

Kolik zaplatí za dva roky za vjezd do centra řidiči v Praze, v tom zatím radní jasno nemají. Přesné rysy nemá ani způsob, jakým se budou poplatky vybírat.

"Možností je několik. Řidiči mohou dávat peníze do kasiček, mohou mít čipy nebo se bude platit zcela elektronicky. Vše ještě zvažujeme," uvedl náměstek primátora Jan Bürgermeister.

Inspiraci hledají radní i v dalších městech: v Bergenu nebo Trondheimu, kde tyto systémy již pracují.

Mýtné přitom do městského rozpočtu přináší nemalé peníze. Například v Londýně činí příjem z mýtného až 100 milionů liber ročně. Podobné výsledky očekává i Praha.

"Peníze, které se na mýtném vyberou v Praze, budou všechny beze zbytku investovány opět do městské dopravy. Do nových tramvají, výstavby metra a další modernizace," řekl pražský primátor Pavel Bém.

Mýtné na zkoušku už v roce 2008
Mýtné by se v Praze mohlo vybírat už za dva roky. "Na přelomu roku 2008 a 2009 spustíme zkušební provoz pilotního projektu," oznámil ve čtvrtek primátor města Pavel Bém.

Podle náměstka primátora Jana Bürgermeistra to znamená, že ve vybrané části historického jádra Prahy se budou poplatky za vjezd vybírat už při zkušebním provozu. "V roce 2010 pak zavedeme zpoplatnění vjezdu do centrální části města," řekl primátor.

To by znamenalo, že řidiči, kteří vjedou do památkové rezervace, budou platit.

Radní si od zavedení mýtného slibují snížení neúnosného počtu automobilů v historickém centru.  "Po magistrále a po komunikaci podél řeky Vltavy projíždí památkovou rezervací zhruba 150 000 aut denně," řekl Bürgermeister.

V roce 1990 bylo ve městě registrováno na 336 000 osobních automobilů, loni už byl jejich počet dvojnásobný. "Mýtné je regulačním nástrojem, musíme si chránit památkovou rezervaci," uvedl primátor Pavel Bém. Podle něho by se do pěti let mohl provoz v centru snížit až o jednu třetinu.

Klíčový je městský okruh
Pro zavedení mýtného je podle náměstka primátora Jana Bürgermeistra nutné dořešit vnitřní a vnější okruh kolem města.

"Mezi klíčové otázky patří výstavba dálničního obchvatu od Slivence na D1. Stavba se teprve rozbíhá, ale dá se předpokládat, že za pár let bude provozuschopná. Druhou stavbou, o kterou se vede spor, je severozápadní sektor dálničního obchvatu mezi Ruzyní a Březiněvsí," vysvětlil Bürgermeister.

Druhou podmínkou, na které chce Praha podle náměstka pracovat, je zachování příznivého poměru mezi dopravou hromadnou a individuální automobilovou. "Poměr ve prospěch hromadné dopravy nás řadí na přední příčky," řekl.

,