ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obrat herního byznysu v ČR překročil pět miliard, studiím však chybějí lidé

  • 9
Pandemie dopadla na české vývojáře počítačových her spíše negativně, přesto se obrat herních společností loni vyšplhal na 5,32 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2019 stoupl téměř o pětinu, vyplývá z průzkumu Asociace českých herních vývojářů GDACZ. Dalšímu růstu podle firem brání zejména obtížné zaměstnávání pracovníků z ciziny.

Obrat českých herních společností stoupl z 4,54 miliardy v roce 2019 na loňských 5,32 miliardy korun. V letošním roce by měl růst pokračovat, firmy očekávají zhruba 10procentní tempo, vyplývá z průzkumu, jejž asociace představila v úterý. „Z hlediska kulturně kreativních průmyslů jsou hry jedním z nejsilnějších odvětví, překonávají i filmy či hudbu,” tvrdí předseda GDACZ Pavel Barák.

Zdroj: průzkum GDACZ

V Česku loni vzniklo sedm nových herních studií a počet pracovníků tohoto odvětví překročil dva tisíce. Firmy se však stále potýkají s nedostatkem lidí. „Efektivní systém generování lidí do tohoto odvětví je dlouhodobý problém, se kterým bojujeme,” říká Barák. Problémem je zejména zaměstnávání pracovníků ze zahraničí.

„Pomohlo by nám zjednodušení zaměstnávání cizinců. Co se týče zemí mimo Evropskou unii, ten proces trvá déle než půl roku a v tomto směru jsme málo konkurenceschopní. Ti lidé jdou místo čekání radši pracovat jinam,” popisuje finanční ředitel studia Bohemia Interactive Slavomír Pavlíček.

Zdroj: průzkum GDACZ

„Nechceme žádné dotace, chceme jen co největší pracovní trh. Když vyrábíte globální produkt, tak se chcete pohybovat i na globálním pracovním trhu,” potvrzuje šéf Warhorse Studios Martin Frývaldský. Třetinu pracovníků v českém herním průmyslu tvoří v současnosti cizinci, ze zemí mimo EU jich pochází téměř polovina.

Průzkum GDACZ se zaměřil také na dopady pandemie, 44 procent studií uvedlo, že covid-19 na ně žádný vliv neměl. Negativní dopady uvedlo 38 procent studií. „Hlavním negativním dopadem však bylo zrušení herních konferencí a veletrhů. Ty jsou zejména pro malé firmy důležité kvůli hledání investorů či obchodních partnerů,” vysvětluje Barák. Tři čtvrtiny tuzemských herních studií jsou malé firmy a startupy s méně než deseti zaměstnanci.

Podle Baráka vývojářům neprospěl ani plošný přechod na home office. „Kvůli práci z domova klesala efektivita spolupráce mezi technickými a uměleckými profesemi,” říká. Některým studiím však tento model vyhovuje. “Do kanceláří se už vracet nechceme, spolupracujeme online s lidmi z celého světa,” uvádí šéf studia GOld Knights Pavel Strnad.