Proto ještě před koncem roku Telecom představil řadu nových tarifních programů, v nichž po vzoru mobilních společností nabízí v rámci měsíčního paušálu volné minuty zdarma.
„V průběhu ledna k žádnému hromadnému rušení linek nedošlo,“ říká mluvčí Telecomu Vladan Crha. „Skutečnou odpověď na zdražení ovšem čekáme až příští měsíc, kdy se lidem dostane do rukou první vyúčtování s vyšší sazbou DPH,“ doplňuje šéf velkoprodeje Telecomu Pavel Jiroušek.
Zástupci mobilních společností však tvrdí, že podle jejich průzkumu řadu nových zákazníků získávají právě kvůli odhlášení pevné linky. „Je znatelný trend, že lidé chtějí nadále platit jen jeden telefonní účet,“ míní Jiří Hájek z T-Mobile.
T-Mobile a Eurotel navíc nabízejí neomezený přístup na internet za lepší nebo srovnatelnou cenu jako Telecom. Mobilní firmy ve svých kampaních jako odpověď na zdražení služeb kvůli vyšší dani většinou přímo nabízejí výhodnější volání.
T-Mobile kromě levnějších víkendových hovorů, nabídl do konce února ve vlastní síti zákazníkům hodinový hovor za cenu tří minut podle jejich tarifu.
Heslo operátorů: balíčky
Eurotel nově přišel s řadou balíčků, které si mohou jeho zákazníci přikoupit ke svým běžným službám. Firma tak rozšířila svůj říjnový program Top Víkend, kde každý dostane 100 volných minut volání o víkendu a volné SMS a MMS.
„V rámci čtyř balíčků s názvem Top získá uživatel za jednotnou cenu 183 korun měsíčně buď 200 volných SMS, nebo 150 minut volání na pevnou linku,“ uvedla Helena Čomorová z Eurotelu. Cena jedné textové zprávy je tak méně než koruna a zhruba korunu stojí i minuta volání na pevnou linku.
„Další možností je objednat si 150 minut volání do sítě Eurotelu či na pevnou linku v noci mezi 19.00 a 07.00 nebo si zdvojnásobit počet volných minut v rámci svého tarifního programu,“ dodává Čomorová.
Poslední balíček Eurotel nabízí do konce dubna. Jednotlivé nabídky lze vzájemně kombinovat. Podobnou možnost přikoupení volných minut, SMS či MMS již od loňska nabízí konkurenční Oskar pod názvem Moje balíčky.
I když se operátorům zatím daří zákazníky přesvědčit, že není nutné šetřit na hovorech, call centra operátorů jsou v obležení. „Denně je zavaleno zhruba 85 tisíci dotazy. Nejčastějším je, zda lze skutečně za cenu tří minut volat více než hodinu,“ říká Hájek z T-Mobile.
V telefonním centru Telecomu se množí dotazy na to, jak odhlásit pevnou linku. „V řadě případů se daří lidem nabídnout některý z nových programů, zatím se pro ně rozhodlo 74 tisíc zákazníků,“ tvrdí Crha. Ne všichni, kteří na odhlášení trvají, je nakonec nedotáhnou do konce.
Řadu lidí odradí zdlouhavý proces odhlašování. Asi tři až deset procent zákazníků už začalo šetřit i na volání mobilem. Mírný pokles je vidět hlavně u soukromých osob, firmy zatím moc nešetří. „Lidé kompenzují pokles voláním zvýšeným využíváním textových zpráv,“ říká Hájek.