Šest písmen, čtyři barvy a překlep v názvu: nejcennější značka světa

Šest písmen, čtyři barvy a překlep v názvu: nejcennější značka světa | foto: Profimedia.cz

Nejdražší značkou světa je Google

  • 7
Když se Sergey Brin společně s Larrym Pagem rozhodli napsat program pro internetový vyhledávač, to poslední, na co mysleli, byl obchodní úspěch. Přesto se deset let poté, co zaregistrovali internetovou doménu google.com, stali majiteli značky cennější než Coca-Cola, Microsoft nebo BMW.

HLASUJTE V ANKETĚ:
Líbí se vám značka Google?

Podle žebříčku společnosti Millward Brown Optimor, který otiskl list Financial Times, má značka Google cenu 66 miliard dolarů, v přepočtu asi 1,4 bilionu korun. Pro srovnání - kdyby byl vlastníkem značky Googlu český stát, mohl by s ní krýt své výdaje bez problémů více než rok.

Brin s Pagem se přitom snažili vytvořit pouze jednoduchý a účinný internetový vyhledávač. Na rozdíl od konkurence nebylo jejich ambicí prosadit se na internetovém trhu a své stránky nepřeplňovali reklamami, fotografiemi či zprávami, které by jim pomohly udržet klienty. Po naťukání google.com se objevil pouze box pro vyhledávání s logem společnosti.

Právě jednoduché, přehledné stránky, na kterých se objevilo pouze pár slov, zřejmě zajistily Googlu takovou popularitu. Přitom celá historie značky zřejmě začala omylem. Když totiž majitelé vyhledávače hledali vhodné jméno, rozhodli se pro označení "googol".

S tím přišel Milton Sirotta, synovec amerického matematika Edwarda Kasnera. Mělo označit číslovku s jednou jedničkou a rovnou stovkou nul. V názvu vyhledávače má vyjádřit nesmírné množství informací, které je možné na internetu najít. Není zcela zřejmé, jak nakonec došlo k záměně dvou písmen, ale pravděpodobně šlo jen o nepozornost a chybu v hláskování.

"Obchodní značka, podobně jako pověst člověka, má nesmírnou hodnotu. Také je nehmotná a podléhá pokušení udělat něco pro krátkodobý zisk, což ji ale může dlouhodobě poškodit," píší autoři zprávy o nejcennějších značkách.

Hodnota značky se nejlépe určuje podle částky, kterou je konkurence ochotna zaplatit za celý podnik. Tam, kde takové srovnání není možné, je ale třeba hledat jiné metody. Průzkum BrandZ, který Millward Brown Optimor provedl, bral v úvahu především hodnotu podniku podle tržeb a rovněž podle toho, jak značku vnímají spotřebitelé. Vedle Googlu letos v žebříčku bodoval General Electric, Microsoft nebo Coca-Cola.

Průzkum se zabýval také jednotlivými sektory. Zatímco mezi výrobci sportovních oděvů a obuvi je na prvním místě Nike před H&M, z výrobců piva je nejvíce ceněna značka Budweiser. Z automobilů vede Toyota a mezi výrobci kávy je nejcennější značka Nescafé. Mezi řetězci rychlého občerstvení vede McDonald´s, za ním je Starbucks, pak Subway a teprve potom KFC.

Nejcennější značky světa
Značka

Cena (mld. dolarů)

 1. Google 66,43
 2. General Electric 61,88
 3. Microsoft 54,95
 4. Coca-Cola 44,13
 5. China Mobile 41,21
 6. Marlboro 39,17
 7. Wal-Mart 36,88
 8. Citi 33,71
 9. IBM 33,57
10. Toyota 33,43
11. McDonald´s 33,14
12. Nokia 31,67
13. Bank of America 28,77
14. BMW 25,75
15. Hewlett-Packard 24,99

, ,