"Naším velkým problémem je zpoplatnit vozidla mezinárodní kamionové dopravy z jiných států, kteří používají naši silniční síť. Zejména silniční síť, která není v současné
době zpoplatněna, používají zcela zadarmo a ničí ji velmi vydatně," uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
V sousedním Rakousku podle ministra náklady na zavedení systému dosahují zhruba desetiny předpokládaného výběru mýtného, který Šimonovský očekává v prvních letech ve výši čtyř miliard korun.
Za jeden ujetý kilometr by se měly podle ministra vybírat tři až pět korun.
Šimonovský chce, aby ze soutěže vzešlo také rozhodnutí, kterou ze současných technologií stát zvolí. Zda to bude systém založený na družicovém monitorování ujetých kilometrů, který chystá Německo, nebo systém založený na mikrovlnném principu, jenž je funkční v Rakousku.
Ministr přitom navrhl vládě tři varianty rozsahu zpoplatnění silnic, a to současnou dálniční síť a rychlostní komunikace, tedy asi 860 kilometrů, nebo současné dálnice a silnice prvních tříd v trasách budoucích dálnic, tedy asi 2000 kilometrů.
V přijaté maximální variantě by dopravci měli platit za asi 3000 kilometrů tzv. evropských tahů, tedy dálnic a silnic prvních tříd.
Roční výnosy z výběru mýta se odhadují zpočátku přibližně na čtyři miliardy, do pěti let pak na deset miliard korun. Osobní automobily by mýtné měly začít platit v roce 2012.