Diskuze

Jednosálová kina se dokázala prosadit. Musela však investovat do techniky

Když v Česku otvíralo první multiplexové kino, prorokovali mnozí tradičním jednosálovým a dvousálovým biografům brzký krach. Avšak malá kina zažívají v posledních letech comeback. Loni v tuzemsku promítalo 754 kin, předloni jich přitom bylo 701. Nejvíce přibylo těch letních.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

J72i71ř35í 56E10r85b35e21n

3. 4. 2018 11:20

Malá kina zachraňuje právě ta velká digitalizace s hlavním projektorem. V dobách klasických 35mm kopií to byly právě multiplexy, které díky dohodám s monopolními distributory zabíjely všechno ostatní.

Pro neznalé: když před 10 lety přišel nový film na klasickém filmovém pásu, tak ho distributor nechal vyrobit třeba jen 10-15 kopií pro celou republiku. Přednostně ho pak poslal do mulťáků, kde ho točili několik týdnů v kuse, ze vstupného odvedli distributorovi 40 % a až když zájem začal opadat, milostivě kopii uvolnili pro projekci v dalších kinech. Do městského kina taková kopie obvykle přišla třeba dva měsíce po premiéře, kdy už ten titul zajímal o hodně méně diváků, a technicky to byla stará odřená kopie, která měla nalítáno třeba 300 představení. Malé kino si samozřejmě nemohlo dovolit takovou pálku vstupného jako mulťák u zánovního filmu, ale přitom z toho vstupného muselo distributorovi odvést 50 % vstupného + DPH + autorské poplatky, popřípadě distributor kinu napálil fixní půjčovné v řádu tisícikorun bez ohledu na to, kolik lidí přišlo. A to vše se pak muselo dotovat z veřejných peněz. nebo se kino rovnou zavřelo a lidi mimo velká města tak přišli o další kus civilizace.

Velkou digitalizací se to otočilo. Filmy se mezi kiny distribuují na HDD obvykle pár týdnů před projekcí, z disků se data do projektoru nahrají během pár desítek minut a disk hned může jít dál bez jakékoliv újmy na technické kvalitě. Malá kina si teď mohou dovolit premiéru filmu zároveň s velkými kiny, což taky znamená řádově vyšší zájem diváků, vyšší tržby a menší nebo nulové provozní dotace.

2 0
možnosti
LO

DVD? Nebo velké plátno? Už teď mě bolí hlava.

0 0
možnosti
PT

P48e48t79r 90T84y75č70k43a

3. 4. 2018 7:14

Výhoda těchto kin je především v tom, že se tam neprodává popcorn.

6 1
možnosti
PK

To ke kinu patří! Je to velmi emerické.

1 2
možnosti
LP

"Rozhovor čtěte na str. 16" :-)

4 0
možnosti
JH

Kino uz dneska nikoho nezajima kazdy si muze stahnout co chce dle vlastnich potreb

0 10
možnosti
JN

Aha. Tak proto má třeba Aero už předem natřískáno na Belmondovy filmy příští týden.

6 0
možnosti
DK

Kazdemu podle jeho gusta. V zivote jsem v multiplexu nebyl a necitim potrebu to menit. Mala kina ale navstevuji opakovane. A na nekterych malych mestech je to po jejich digitalizaci i bez coly a popcornu krasne odreagovani od kazdodenniho spechu.

2 2
možnosti
Foto

30milimetrový formát? Opravdu dokázal odborník vyslovit takovou hloupost?

2 0
možnosti
Foto

Kultura žraní v kinech mě z kina vyhnala. Zakoupil jsem projektor s 3D, 99" plátno, zvuk 5.1 a kino mi nechybí.

6 1
možnosti
HV

Mě tedy kino chybí, měl jsem ho vždy jako společenskou zàležitost. Ale jak píšete - to chrochtání a srkání kolem mne z kina vyhnalo.

3 0
možnosti
VH

" dnes stačí mít dobrý projektor, počítač, kvalitní zvukovou techniku a DVD s filmem a povolením pro veřejné promítání. Takové řešení bylo záchranou pro mnoho vesnických či maloměstských kin, která promítají pouze dva až tři dny v týdnu a „velká“ digitalizace by se jim nevyplatila "

.

předpokládám že je to překlep to DVD pro veřejné promítání - kdo by se díval v roce 2018 na rozmazanou patlaninu DVD v kině ....to bych nešel ani kdyby mi ještě platili

6 0
možnosti
LR

Nebudete tomu věřit, ale spousta kvalitních titulů na ničem jiném než DVD není. Ne každý film je předělaný (nebo předělatelný) do BR kvality.

1 1
možnosti