L&K: nápaditý řemeslník a zdatný obchodník

  10:46aktualizováno  10:46
Dvojice, která jednou provždy změnila tvář českého průmyslu, snad nemohla být složena lépe. Agresivního obchodníka Václava Klementa doplňoval od počátků společného podnikání bystrý technik Václav Laurin.
Václav Klement a Václav Laurin

Václav Klement a Václav Laurin | foto: Škoda Auto, L&K-Škoda

Základ pozdějšímu obchodnímu talentu Václava Klementa, z kterého automobilka tolik vytěžila, dala nejspíš už učednická léta u slánského knihkupce. Už v této době také začal klíčit Klementův zájem o cyklistiku, který ho později dovedl až k založení továrny na bicykly.

Po krátkém pobytu v Praze zavedl osud Klementa do města, s nímž následně spojil zbytek svého života – do Mladé Boleslavi.

Zde se osvědčil jako zdatný knihkupec a brzy byl znám i jako vášnivý vyznavač cyklistiky. Po neblahé zkušenosti s opravou svého kola u německé firmy z Ústí nad Labem, se rozhodl založit si vlastní cyklistickou dílnu.

„Klement byl výbušný a často cholerický chlapík, co si jednou umínil, to také provedl. Jen výjimečně později něčeho litoval. Zpravidla práskl do stolu a bylo po jeho,“ píší Jan Králík a Petr Kožíšek v knize L&K-Škoda.

„Nebyl snílek. Věděl, že se může pustit i do projektů, které zaváněly fiaskem, protože je umí prosadit, protože intuitivně i racionálně dokáže stanovit klíčové úkoly a také je vyřešit.“

Jedním z hlavních problémů, které si Klement uvědomoval, byla potřeba partnera na zajištění technické stránky celého projektu. A tady mu přálo štěstí. Jistý Václav Laurin se v nedalekém Turnově nepohodl se svým společníkem v továrně na velocipédy Janem Krausem a záhy přesídlil právě do Boleslavi.

Kdy přesně se v roce 1895 oba muži sešli, se už neví. Na společném podniku se ale dohodli okamžitě.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA 100 LET AUT ŠKODA články, foto, anketa

Václav Laurin, vyučený strojní zámečník a zdatný mechanik, pocházel z chudého prostředí z vesničky u Turnova. Svými vlastnostmi a dovednostmi byl Klementovým ideálním doplňkem.

„Charakteristickým rysem Václava Laurina byla kromě řemeslné zručnosti a technické invence i skromnost, někdy až chorobná. Ani jeho později stoupající hvězda nic nezměnila na jeho charakteru. Nikam nechodil, nikam nejezdil, téměř s nikým se nestýkal, jen pracoval a pracoval. Zůstal uzavřeným, hloubavým a plachým člověkem bez ambicí na společenské uznání,“ popisují Kožíšek a Králík.

Oba společníci se vrhli do podnikání a řešení záplavy problémů, které se na ně při rozjezdu firmy valily. Postupně se prosadili se svými bicykly Slavia, neustále ale sledovali i nejmodernější trendy i za hranicemi rakousko-uherské monarchie.

Od velocipédů následoval přesun k výrobě motocyklů, ale ani zde vývoj nekončil a oběma mužům v hlavě klíčila myšlenka na automobil.

A od roku 1905 se myšlenka stala skutečností. Z Mladé Boleslavi se začalo stávat centrum automobilového průmyslu v českých zemích.

Václav Klement
* 16. října 1868 (Velvary)
+ 13. srpna 1938

Václav Laurin
* 27. září 1865 (Pěnčín u Turnova)
+ 4. prosince 1930

„Laurin byl především v prvních letech tím, kdo rozhodl o podobě výrobků. Klement dokázal zařídit ostatní. O jeho schopnostech manažera nikdo nepochyboval. Avšak s odstupem let je až neuvěřitelný Klementův podnikatelský rozhled a intuice, míra odvahy i rozvahy,“ vyprávějí Kožíšek a Králík.

Klement projevoval svou výbušnou a energickou povahu často i navenek. „Choval se tvrdě, často hrubě a někdy i despoticky, zvláště k těm, kteří nestačili sledovat tok jeho myšlenek. Byl posedlý prací a neustálým hledáním. Kdo po této stránce vyhovoval, měl vyhráno. Kdo tempu nestačil, měl peklo,“ popisuje Kožíšek s Králíkem.

„Naproti tomu Laurin byl ušlechtilý skromný technik, klidná hladina proti eruptivnímu gejzíru. Dozajista Klementa částo mírnil, když hrozilo, že neuváženě hrozilo spustí bouři.“

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Nová dráha i terminál. Ruzyňské letiště se chce za dva roky rozšiřovat

Letiště Václava Havla, Praha

Letiště Václava Havla v Praze plánuje velké investice. Za několik desítek miliard chce vystavět nový parkovací dům,...

Těžba lithia narazila na problém, ministerstvo nedalo Australanům povolení

Průzkumný vrt v Cínovci.

Ministerstvo životního prostředí neodsouhlasilo australské firmě European Metals Holdings (EMH) stanovení dobývacího...

Drátenictví zachraňují ženy. Místo hrnců se nyní pletou hlavně ozdoby

Cechmistrová Cechu českomoravských uměleckých dráteníků Hana Maříková.

Typické vyvolávání: „Drátovat, letovat hrnce, spravovat,“ už dnes člověk na ulici nezaslechne. Přestože v celém Česku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz