Ještě loni bylo každé čtvrté auto prodané v Česku z kategorie malých, tedy například velikosti Fabie. Meziročně ale jejich prodeje za prvních deset měsíců spadly o více než deset tisíc, jejich podíl klesl v říjnu už dokonce pod 18 procent.
Nejvíce se nyní prodávají auta nižší střední třídy. Tedy kategorie, ve které hoří současně i největší spor o to, jaká auta do ní mají být zařazena. Segmentu kraluje Škoda Rapid, která Fabií přetahuje o post druhého nejprodávanějšího vozu v Česku. Druhý je Volkswagen Golf, třetí Hyundai i30. Hyundai přitom dlouhodobě upozorňuje, že Rapid nemá v nižší střední třídě co dělat. Například i v Německu je Rapid ve statistikách veden jako malé auto. Škoda si ale na svém zařazení trvá.
Škoda Rapid | 6865 |
---|---|
Volkswagen Golf | 3955 |
Hyundai i30 | 3789 |
Kia ceed | 2465 |
Peugeot 308 | 1951 |
počty registrací 1-10/2013, zdroj: SDA |
Marketingová bitva Škody a Hyundai vyvrcholila v září srovnávací reklamou, kdy Hyundai umístil škodovky pro porovnání do svých autosalónů. Zatímco v září Škoda dosáhla rekordního podílu na trhu, v říjnu registrace klesly o desetinu. Hyundai sice vzrostl, na post tuzemské dvojky to ale nestačilo: o něco více aut v říjnu prodal Volkswagen.
Přesun zákazníků do větších aut má jednoduché vysvětlení: jejich ceny výrazně klesly a za cenu malých se dnes prodává o třídu vyšší vůz. Navíc právě v tomto segmentu zuří největší cenová válka na trhu.
Prodeje aut v říjnu podle statistik klesly o necelá čtyři procenta. Podle šéfa Sdružení dovozců automobilů jde ale i tak o dobrý výsledek. "Loňský říjen byl extrémně silný, jde o druhý nejlepší říjnový výsledek za posledních deset let," podotkl Pavel Tunkl.
Celoroční pokles ale relativně dobrý podzim zřejmě už nevyrovná. Za celý rok se letos u nás prodalo o více než sedm procent aut méně, než před rokem. Daří se naopak ostatním typům vozidel: registrace nových autobusů nebo nákladních vozidel letos za celý rok stoupají.