IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

  • 9
Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem IKEA Point bude mnohem menší než klasické obchodní domy tohoto řetězce a bude zákazníkům sloužit jako zdroj inspirace, plánovací studio nebo místo k setkávání. Formát nové prodejny označuje společnost jako tzv. pop-up studio.

„Koncept pop-up je časově omezený,“ vysvětluje lídr projektu Peter Tichý. Kromě dočasnosti se vyznačuje také vysokou mírou flexibility. Podle Tichého se tak může stát, že během jednoho roku se celá nabídka promění, přičemž se obchod může i přestěhovat.

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

„Je to pro nás nový způsob, jak se přiblížit našim zákazníkům,“ komentovala vytvoření pobočky IKEA Point Mounia El Hilaliová, která působí od prvního září na pozici ředitelky IKEA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. „Zákazníci mění své způsoby nakupování a je důležité abychom jim naslouchali,“ dodala.

V nové pobočce v centru hlavního města představí IKEA na ploše 800 metrů čtverečních svůj sortiment zaměřený na obývací pokoje, který bude primárně sloužit jako zdroj inspirace. „Stále považujeme obývací pokoje za centrum domovů našich zákazníků,“ vysvětluje orientaci obchodu Tichý.

IKEA investovala do svého pop-up studia v Praze 17 milionů korun. Původně se měla prodejna otevřít už v polovině srpna, podle Tichého způsobily zpoždění stavební úpravy vstupního prostoru. V obchodě na Václavském náměstí v budově bývalé České spořitelny bude pracovat 30 zaměstnanců, většinou z již existujících poboček IKEA.

Součástí nové pobočky bude také plánovací studio, kde budou zákazníkům k dispozici interiéroví dekoratéři. Zde si mohou klienti, jichž by mělo novou provozovnou procházet zhruba tisíc denně, naplánovat kromě obývacích pokojů také veškeré ostatní vybavení domácnosti. Společnost odhaduje roční tržby nové prodejny na 100 milionů korun.

Pop-up studia se soustřeďují do center měst

Místo přímého prodeje bude v novém obchodě fungovat například služba „Modrá taška“. Ta bude zaměřená hlavně na doplňky do domácností, které si zákazníci mohou v IKEA Pointu objednat a vyzvednout během 24 hodin. Poplatek za tuto službu bude 99 korun a společnost předpokládá, že bude schopna denně vyřídit stovku objednávek.

Koncept pop-up studií IKEA je relativně nový, první provozovnu tohoto typu otevřel švédský řetězec přibližně před rokem a půl ve španělském Madridu. Od té doby jich v Evropě vzniklo přibližně sedm, pražská provozovna bude prvním obchodem tohoto typu v regionu, který tvoří Česko, Slovensko a Maďarsko.

Koncept pop-up je na rozdíl od obchodních domů IKEA soustředěný do center měst. „Důležité je pro nás místo, které je dobře propojené městskou hromadnou dopravou,“ vysvětluje Tichý. „Prostory v centru města nám umožňují, abychom zákazníkům ukázali náš sortiment jinak, netradičněji,“ dodává.

Otevírání nového klasického obchodního domu IKEA se v Česku zatím nechystá. „Česká republika je pro IKEA důležitou zemí, stále zde vidíme potenciál víc se přiblížit zákazníkům. Momentálně však cílíme na jiný formát, na to, co tu například vidíte dnes,“ uvedla El Hilaliová při představování nového pop-up studia v Praze.