Nošovický závod se musí začít stavět do konce roku 2007, stanoví smlouva.

Nošovický závod se musí začít stavět do konce roku 2007, stanoví smlouva. | foto: Dan Materna, MF DNES

Hyundai slíbila jen tisícovku míst, věří ale ve 3500

  • 183
Automobilka Hyundai se ve smlouvě s českým státem zavazuje vytvořit "minimálně tisíc pracovních míst". Při oznamování investice se ale uváděly tři tisícovky míst. Podle agentury CzechInvest jde ale o běžný postup a pokud Hyundai nezaměstná víc lidí, projekt pro ni skončí ztrátou.

Hranice tisíce pracovních míst je minimální pro splnění podmínek kladených zákonem o zaměstnanosti. Podle investičního memoranda ale Hyundai předpokládá, že už v roce 2008 budou v továrně pracovat dva tisíce lidí a koncem roku 2010 přes 3500.

Upřesnění se dočkala i kapacita závodu. Místo tří set tisíc vozů se Hyundai zavazuje investovat „do výstavby závodu na výrobu automobilů s kapacitou výroby 200 000 vozidel ročně“. O rozšíření na 300 tisíc se ve smlouvě mluví jen jako o možnosti.

Mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová ale vysvětlila, že závazek Hyundai představuje jen minimální produkční kapacitu, která odpovídá jedné směně výroby. „Pouze na jednu směnu ale automobilky nemohou jet, pokud chtějí zásobovat všechny své zákazníky,“ sdělila.

„Je to naprosto standardní postup u všech smluv s investory - není možné nutit firmu, aby se smluvně zavázala k trvalému dodržování své maximální kapacity - v takovém případě by u nás neskončila žádná z firem, které se nakonec pro ČR rozhodly. Nemá smysl uzavírat smlouvy s nerealistickými požadavky,“ doplnila.

Investice se Hyundai podle CzechInvestu může vyplatit pouze pokud bude produkovat 300 000 aut ročně, k jejichž výrobě bude potřebovat 3000 pracovníků.

„Toto je také pro vládu a stát dostatečná záruka dodržení záměru investice. Pokud by totiž nedosahovala takovéto kapacity, tratila by na tom především automobilka sama,“ řekla Honsová.

Česko se ve smlouvě zavazuje například poskytnout slevu na dani z příjmů právnických osob až po dobu 10 let v odhadované výši 1,3 miliardy korun. Závazek obsahuje rovněž dotace na vytváření pracovních míst ve výši 200 000 korun na jedno místo, celkem asi 600 milionů korun.

Hyundai získává i nárok na podporu na školení a rekvalifikace zaměstnanců.

Stát také bude muset zlepšit silniční spojení mezi pozemkem v Nošovicích a hranicí se Slovenskem a „případně rozšířit silnice na čtyřpruhové, pokud si to bude vyžadovat dopravní intenzita“.

Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje ve čtvrtek schválilo tu část memoranda, která se týká závazků kraje vůči Hyundai. Kraj by měl například provést přeložky sítí a demolice stávajících budov na pozemcích pro automobilku, zajistit veřejnou dopravu, kanceláře a školicí prostory, udržovat nemocnici ve Frýdku-Místku či zřídit kurzy češtiny pro cizince.

V případě zjištění ekologických, geologických nebo archeologických překážek a závad na pozemku odpovídá kraj za ztráty vzniklé automobilce až do výše 300 milionů korun.

Hyundai ale musí investici v Česku udržet alespoň 10 let od zahájení výroby, tedy minimálně do troku 2018. Jinak by musela pobídky vracet.