Každý trh je jiný, vymlouvají se obchodníci. Ilustrační foto

Každý trh je jiný, vymlouvají se obchodníci. Ilustrační foto | foto: Václav Pancer, MF DNES

Drogerie vyjde v Česku o polovinu dráž než v Německu

  • 355
Stovky tisíc Čechů žijících poblíž hranic s Německem získaly díky silné koruně a cenové politice místních dovozců a obchodníků nečekanou výhodu oproti krajanům, kteří mají na západ dále. Při nákupu stejného zboží u německých sousedů mohou ušetřit v průměru desítky procent.

Nejde přitom jen o elektroniku, auta či oblečení, na jejichž výhodný nákup za hranicemi MF DNES upozornila v minulosti již několikrát. Extrémně nevýhodný je v Česku i nákup drogerie.

Levnější také začíná být u sousedů čím dál více druhů potravin. Ukazuje to poslední srovnání cen v Německu a Česku, které MF DNES provedla minulý týden v Liberci a německém Porýní v Kolíně nad Rýnem a Neuwiedu.

.TABULKU SE SROVNÁNÍM CEN NAJDETE ZDE

Zatímco nákup stejného zboží v českém a německém Kauflandu stál v obou zemích téměř tutéž částku, nákup 29 stejných položek v české prodejně Dm-drogerie markt vyšel o více než 50 procent dráž. Nejde přitom jen o tento řetězec: podobné rozdíly jsou mezi českou a německou prodejnou i u dalších velkých drogistických řetězců, jako jsou Schlecker a Rossmann.

O polovinu dražší nákup
Nákup v Německu vyšel při kurzu 24 korun za euro na 1 478 korun, v české prodejně jste za totéž zaplatili 2 274 korun. O 53 procent více než v Německu. Rozdíly jsou menší jen v případě akcí.

Redakční přehled ukazuje zboží v obou zemích v základních cenách, nikoli akčních. S výjimkou krému na ruce vyšlo v Německu vše levněji, někdy bylo zboží i jedenapůlkrát levnější. Srovnávali jsme přitom zboží stejné značky a v drtivé většině i stejné gramáže.

Dochází tak k paradoxní situaci: tři největší drogistické řetězce v Česku patří hlavně Němcům. Chtějí tu ale za stejné zboží o polovinu více než u nich. Proč?

Vysvětlení velkých obchodníků, drogistických řetězců i výrobců do našich vyšších cen příliš jasno nevnáší. Nejčastěji zmiňují jako důvod všezaklínající situaci na trhu.

"Každý trh je jiný a stanovuje se na něm odlišná cena," říká manažerka komunikace Henkelu Lidija Erlebachová. Podle ní je v Německu drogerie zřejmě příliš levná. "Je tam cenová válka mezi drogeriemi, tam to musí někdo dotovat,“ dodává. Sprchový gel Fa, který Henkel vyrábí, však stojí v Německu kolem 1,25 eura již pět let, v Česku už stejně dlouhou dobu kolem 60 korun. Druhý velký hráč, Procter & Gamble, se k otázkám nevyjádřil.

Některé drogerie tvrdí, že rozdíly ani nejsou. "Nejsem si vědoma, že ty rozdíly jsou,“ říká Olga Doláková ze Schleckeru, kde za krém Nivea zaplatíte o 39 procent více než ve stejném obchodě v historickém centru Kolína nad Rýnem.

"Rozdíl cen je dán většinou různou cenovou hladinou výrobků v České republice, na kterou se orientujeme. U vlastních značek pak tím, že jsou vyráběny většinou v Německu, kde samozřejmě vznikají náklady na dopravu a dále na etiketování českými etiketami,“ vysvětluje padesátiprocentní přirážku Dm-drogerie markt Lukáš Kozdera.

Podle lidí z byznysu nesou na vyšších cenách zřejmě společnou vinu obchodníci i dovozci. Střední Evropa se otevřela před lety jako nový nenasycený trh, kde byli lidé ochotni platit více i za značky, jež na západ od nás patří spíše k těm levnějším. Například Henkel, výrobce Fa či pracích prášků Persil, měl podle posledních známých dat z roku 2006 na zboží marži 45 procent. Dalším důvodem je i to, že v Německu jsou zavedenější vlastní značky drogerií, které stlačují i ceny značek.

Jedním z mála výrobků, který je v Česku levnější, jsou barvy na vlasy (v přehledu kvůli rozdílným velikostem v obou zemích nejsou). Důvod je jednoduchý: české ženy si barví vlasy doma samy podstatně častěji než Němky.

Více levnějších potravin
Rozdíly mezi Českem a Německem začínají mizet i v oblasti potravin. To, co platilo dříve, že je například v Německu podstatně dražší maso, začíná být pomalu minulostí.

Cena kuřecích prsou je v Německu jen o pět procent vyšší, rama stojí v německém Kauflandu o čtvrtinu méně, stejně jako plato vajec. Někdy jsou rozdíly nepochopitelné: nejlevnější balení müsli stojí u nás dvakrát tolik co kilo v Německu.

"Vaše tvrzení nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit. Bohužel nemáme rozsáhlý přehled a transparenci o cenách mezi Českem a Německem,“ uvedl k rozdílům mluvčí českého Kauflandu Michal Šperl. Podle něj je možné, že některé zboží je v Německu levnější. "Ale u libovolného a komplexně sestaveného nákupního košíku by to tak být nemělo,“ tvrdí. Připomíná ale, že české zboží mohla prodražit výrazně posilující koruna.

Chystáte se do zahraničí za nižšími cenami?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 18. srpna 2008. Anketa je uzavřena.

NE
NE 882
ANO
ANO 804