Známky jako lukrativní byznys za miliardy. U kterých má investice smysl?

  17:40aktualizováno  17:40
Nejvzácnější česká známka z roku 1919 má hodnotu až sedm milionů korun. Je to však jen zlomek ceny nejdražších světových známek, do nichž investují finančníci i sběratelé. V obchodu se známkami se každoročně protočí zhruba 320 miliard korun.

Na světě je odhadem 70 milionů aktivních sběratelů a investorů. „Každoročně se zobchoduje zhruba za deset miliard liber ve známkách,“ říká Stanislav Výtisk, expert ve filatelii, který se zúčastnil právě probíhajícího veletrhu Sběratel v pražských Letňanech.

Fotogalerie

Do známek investují i Češi. Soudní znalec David Kopřiva odhaduje, že jsou stovky Čechů, kteří své úspory ukládají do investičních známek. A jeden z největších obchodů v tuzemsku je velmi čerstvý. Neznámý podnikatel z Prahy letos v srpnu pořídil do své sbírky nejcennější dvojici poštovních známek světa, Modrého a Červeného Mauritia. Odhadovaná cena je zhruba 100 milionů korun (psali jsme zde).

Nejvzácnější známky v posledních letech nabývají na hodnotě rychleji než akciové trhy či konzervativní zlato. Strmějším tempem začaly růst na ceně po roce 2000. Za posledních šest let se burzovní index GB 250 Rare Stamp Index zhodnotil o 75 procent. V tomto koši je dvě stě padesát nejvzácnějších známek světa. Ještě více se zhodnocují známky zahrnuté v indexu čínské burzy.

„Zhodnocení nejdražších známek se dá srovnat jen s těmi nejlepšími obrazy od Picassa,“ je přesvědčen soudní znalec David Kopřiva. Vliv na cenu má několik faktorů: zajímavý příběh, doba vzniku (investiční se datují zpravidla před rokem 1900), vliv má však i skutečnost, kdo všechno známku už vlastnil.

Nejvzácnější českou známkou je zelená rakousko-uherská známka s obráceným přetiskem „Pošta Československá 1919“. Původní cena byla 4 koruny, dnes se její hodnota pohybuje mezi 5 až 7 miliony Kč.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Češi budou víc klikat kvůli jídlu, věří e-shopy. Čekají rychlý růst

Ilustrační snímek

Loňský rok byl pro e-shopy nadmíru úspěšný. Nejvíce narostly ty, které nabízejí jídlo a pití, a to o více než padesát...

Najdete na iDNES.cz