Spotřeba vody v Česku se dostala na historické minimum. Cena vodného a stočného nepřestává růst. (ilustrační snímek)

Spotřeba vody v Česku se dostala na historické minimum. Cena vodného a stočného nepřestává růst. (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Voda zdražuje a Češi stále více šetří. Pořizují úsporné myčky a pračky

  • 237
Na rostoucí ceny vodného a stočného Češi reagují klesající spotřebou. Investují proto do úsporných myček, praček a sprchových hlavic. Ušetřit se dá dokonce i na splachování toalet. Spotřeba může dále klesat díky využití "šedé vody" v domech.

Češi začínají mnohem více řešit, kolik vody spotřebují a zda jí nepoužívají zbytečně moc.

Za první pololetí klesla spotřeba na 86,4 litru na osobu a den a znovu tak našla další historické dno. "Předpokládám, že už jsme se dostali opravdu na dno," říká František Barák ze Sdružení oboru vodovodů a kanalizací Sovak. Spotřeba vody klesá už přes dvacet let a Češi se již dostali i pod evropský průměr. Z vysokých účtů za vodu těží především monopolní vodárny.

I přes nižší spotřebu zaplatí lidé za vodu letos opět více, ceny stouply v průměru o pět procent. Počty klientů připojených na vodovod přitom každý rok stoupají.

Roste zájem o úsporné myčky a pračky

Nejsou to však jen vodárenské společnosti, kdo na honu za úsporou vydělává. Velký zájem o úspory vody ukazují například údaje o prodejích myček na nádobí. Právě jejich používáním se dá výrazně ušetřit účet za vodu.

"Za dva roky stoupl počet prodaných kusů o 40 procent. Kupují se dražší modely, které jsou úspornější na spotřebu," říká Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz.

Údaje za první pololetí letošního roku z obchodního panelu společnosti GfK ukazují meziroční růst prodejů v České republice o pět procent u myček i praček. I u praček je patrné, že hlavním kritériem, podle kterého se lidé orientují, je nižší spotřeba vody.

"Téměř polovina prodaných myček v první polovině letošního roku uváděla spotřebu vody na standardní mycí cyklus do 10 litrů," řekl Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech. U praček tvoří ty se spotřebou do 45 litrů více než třetinu prodejů.

Podle Ingrid Hejkalové ze společnosti Laufen zabývající se sanitárním zbožím lidi čím dál více zajímá, kolik například potřebují vody na spláchnutí záchodu či jakým způsobem mohou ušetřit za sprchování. "Umíme už vyrábět klozety, které potřebují ke spláchnutí jen 2,5 litru, ale to nepovolují přísné evropské normy. Nabízíme klozety s nejnižší spotřebou vody tři a 4,5 litru," říká Hejkalová.

Velkých úspor přitom mohou lidé dosáhnout i při sprchování či mytí rukou. Na baterie už mohou výrobci umístit i štítky podobné těm, které bývají na elektrospotřebičích. Ukazují, kolik vody proteče kohoutkem za minutu. Vhodně zvolenou baterií mohou uspořit lidé až třetinu roční spotřeby.

Podle Jana Truksy ze společnosti Ekowatt lidé ještě samostatně úspory vody příliš neřeší a větší zájem je hlavně o úspory tepla a elektřiny. "Úspory vody záleží hlavně na uživatelském chování," podotkl Truksa. Vysoké ceny vody řešila řada majitelů rodinných domků vykopáním či vyvrtáním studny. Zájem o ně však už klesá. "Kdo si ji mohl pořídit, ten už to udělal," domnívá se Barák.

Jeho slova potvrzují i studnaři. "Od vrtání studní jsem odešel, zaměřil jsem se na vrtání pro tepelná čerpadla. Poptávka už byla dost slabá," říká studnař Josef Klapáč. Podle Josefa Datla, předsedy České asociace hydrogeologů, je u nás zhruba tři čtvrtě milionu studní a jejich počet se příliš nemění.

Využití dešťové vody může srazit náklady na polovinu

Spotřeba vody může přitom ještě znovu klesnout, především u majitelů rodinných domků. Vzniká už totiž první norma, která řeší využití tzv. šedých vod. Jde například o použití dešťové vody či vody po umytí na splachování toalety či zalévání.

Podle Karla Plotěného ze společnosti Asio, který se problematikou šedých vod zabývá, se vyplatí nad takovým systémem přemýšlet hlavně u novostaveb nebo zásadních rekonstrukcí. "Dá se tím ušetřit i polovina nákladů na vodu," tvrdí. Investice se podle něj zaplatí do pěti let.

Klesající spotřeba vody se týká nejen té z kohoutku, ale i balených vod. Podle posledních údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů si Češi koupili v roce 2011 2,5 milionu litrů nealkoholických nápojů. Spotřeba nejvíce klesá u balených vod, nahoru jde naopak prodej ovocných sirupů. "Je to trend, který pokračuje," uvedl výkonný ředitel Svazu Zdeněk Huml.