- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pravidlo o zipování platí pouze při souběžné jízdě, tak možná proto.
Věřím tomu, co vidím. A to video JE jednoznačně ilustrativní - a ukazuje, že ZIP může být zipem jen tehdy, když k zipování dochází přibližně na jednom a tom samém místě.
Vidím, že řidič, který se do pravého pruhu řadí dříve, tak právě TEN ze všech nejvíc to zipování narušil. Dělá v tom zmatek.
A pak taky ještě řidič přilepený na svého předchůdce, který se cpe do pravého pruhu SOUČASNĚ! ... to je asi ta úplně největší prasárna ze všech, které jsou na tom videu k vidění...
Jestli máte na mysli tu bílou Octavii někde uprostřed videa, tak tam je právě krásně vidět, že pokud za tím dříve se zařazujícím jede myslící řidič, který dodrží řazení do "správné" mezery (tedy za auto, před které se zařadila Octavia), je jedno, že se zařadí o pár desítek metrů dříve, i když je samozřejmě vhodnější se zařadit až na konci.
Dojet až do konce a zipovat těsně před zúžením.
5479
Řadit se do průběžného pruhu s předstihem.
542
Tem 542 lidem okamzite odebrat papiry.
On ale postup dle b neni nikde v zakone zakazan. Takze klidek, z hluboka dychat a pohoda jazz :-)
Bohuzel realita je takova, ze mnoho ridicu vi co ma delat ale nedelaji, nejcasteji dochazi k blokaci tohoto systemu kamiony. Velmi casto se stava, ze na 3 pruhove dalnici stoji kamiony v prostrednim pruhu, nektery z nich se stara aby neprojel nikdo dopredu v levem a obcas nekdo blokuje pravy. Pod tou blokaci popisuji stav kdy jede kamion v pruhu , pred nim daleko nic a drzi tempo se svym kolegou ktery ma pred sebou auta. Na konci se musi clovek chovat jako agresor, aby se nacpal do 50cm skviry kterou maji kamiony mezi sebou
Jojo, to kdyz vidim, mam chut vyjet do toho blokovaneho pruhu, nechat se tim imbecilem dojet, nasledne ctyrky, vesta a 15 minut hledat na aute domnelou zavadu...ja mam prece cas, me zadna povinna pauza nehoni :-)
Zipování je lehké. Dojedu ke konci, zapnu ukazatel směru a plynule se zařadím mezi dvě auta u zúžení. Díky předčasným zařazením se průběžná kolona zastavuje mnohem dříve a brzdí všechny co přijíždějí ke kritickému místu (vznikají delší kolony úplně zbytečně). Zde bych doporučil dávat cedule s ukázáním kde je průběžný pruh tak 2 - 3 km před kritickým místem. Dále kvůli agresivitě většiny v průběžném pruhu, není najíždění všech vozidel v hrdle plynulý, ale naopak velmi pozvolný. Jedná se o vopruz celkově. Něco podobného jsou kruháky se dvěma pruhy. Taky většina řidičů neumí jezdit levým (vnitřním) pruhem. A zbytečně se blokují před kruhákem.
U kruháčů jste myslím trochu v omylu. Jde o přednost. V čechách nemáte na vnitřním kruhu přednost pokud chcete vyjet ven z kruháče přes vnější pruh. To je problém protože vzhledem k uhlu zpětných zrcátek nevidíte z levého pruhu na vozidla v pravém, kterým máte dávat přednost. Např. ve Francii je přednost obráceně a skvěle tam vícepruhé kruháče fungují a jsou využívány. Viz. např. https://www.autorevue.cz/vite-jak-jezdit-na-kruhovem-objezdu-o-vice-pruzich . Takže blokování dvoupruhových kruháčů je způsobeno spíše chybnou legislativní úpravou než uměním řidičů. Ostatně jako obvykle v českém kocourkově.
Rok 1: Nekompromisní pokutování těch, kdo nedávají blinkry. Vtlouct lidem do hlavy, že blinkr se dává PŘED zahájením manévru, musí blikat dostatečně dlouho před tím manévrem (alespoň 2 bliknutí, než se vůbec začnu přibližovat k dělící čáře). Máme tu mraky "expertů", co přejedou celou šířkou auta do sousedního pruhu a pak jednou bliknou. Na zabití.
Rok 2: Nekompromisní pokutování těch, co nedodržují bezpečné rozestupy. Udělat si na nejvytíženějších dopravních tepnách pomocné značky (na silnici nebo po stranách), umístit kamery, nahrávat, měřit rychlost, a jakmile je rozestup v metrech menší než 40% rychlosti v kilometrech za hodinu, pokutovat. A ještě lépe - povinně 20 minut sezení v nějaké místnosti, kde se promítají záběry z bouraček, aby ti lepiči přišli o čas.
Rok 3: Nekompromisní pokutování těch, co přes úspěchy z roků 1 a 2 nedokážou správně zipovat. Za většinou zipovacích míst udělat pozici policie, a jak špatně zazipuješ, opět - do kanceláře, pustit video s nehodami, pustit video s instruktáží.
Ale když ono je tak lákavé rozložit si radar na výpadovce a pokutovat 100 na 80...
Dovedete si představit že by někdo vyžadoval např. 50 m odstup na křízení Vídeňské s Jižní spojkou?
Pravidlo zipu: kdo má otřískanějí auto, vyhrává. Pravidlo levého pruhu: předjet se dá i vpravo. Hotovo vyřešeno, za dopravního experta mě můžete nominovat v senátních volbách 2128
Staci vybrat si nejake lepsi auto ptrd ktere se chci zaradi. Dat blinkr a pomalu se priblizovat.
Popravdě nevím, kdy ten zip nastává. Nevím, co je to souběžná jízda a co se myslí pruhem, který končí. Je to třeba i situace, kdy se připojuje na dálnici jedno auto, nebo už dvě auta?
V pripojovacim pruhu snad mate znacku Dej prednost v jizde
V dikci zákona je v tomto spousta nejasností. Podmínka souběžné jízdy výslovně znamená proudy vozidel před vozidlem, tedy v obou pruzích, což nemůže být splněno pro první vozidlo v končícím pruhu.
Další nejasnost je, zda "přestává být průběžným" znamená jen, že tam geometricky pruh končí, nebo to nastává i když pruh pokračuje jako odbočovací nebo vyhrazený a přímo chtějí nebo smějí pokračovat jen někteří a ostatní by se chtěli zipovat do vedlejšího pruhu.
Nejasná je formulace "umožní" namísto očekávaného "musí umožnit".
Vzdálenost od zúžení je také nejasná, z nynější dikce se zdá, že slabý nárok na "umožnění" je až na konci, ale to by mohlo být nebezpečné při vysokých rychlostech na dálnici (omezení rychlosti v pravidle není). Pokud by se zipovalo s předstihem, znamená to prodloužení kolony, takže může zasahovat do míst kde by vůbec nemusela být. A opět je zde problém s tím, že tím přestává souběžná jízda.
Když se jede rychle, není "zipování" potřeba.
ZIP má smysl jen v kolonách pomalých a stojících.