Disk, unikát z brněnské zbrojovky | foto: Archiv Karla Jaroše

Lidovka z Brna dojela na geniální jednoduchost. Ladění trvalo skoro sto let

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Z brněnské zbrojovky vyjelo v roce 1924 auto, které se mohlo stát prvním československým lidovým vozidlem. A možná i evropským. Geniálně jednoduchý pohon, který nahrazoval převodovku, mu dal i jméno – Disk.

„Co kdybychom dělali auta?“ Plán, který si stanovilo na počátku 20. let vedení mladičké zbrojovky, která byla založena v roce 1918, se setkal s nabídkou tehdy třicetiletého inženýra Břetislava Novotného. Ten závodní radě nabídl svůj prototyp jednoduchého lidového automobilu s názvem Novo. Ve zbrojovce kývli. A tím se otevřela cesta k prvnímu autu z brněnské továrny – prototypu s názvem Omega i jeho pokročilejší sériové podobě jménem Disk.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se