Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Staronový vládce VW chce auto se spotřebou 1 l/100 km

  16:10
Ferdinand Piëch měl mimořádně úspěšný týden. Nejmocnější muž evropského automobilového průmyslu oslavil ve zdraví sedmdesátiny a z dortu s nápisem Volkswagen si ukrojil další kus. Stále se také nevzdává myšlenky na výrobu vozu se spotřebou 1 litr na 100 km jízdy.

Prototyp VW se spotřebou 1 l/100 km | foto: VW

Valná hromada akcionářů ho ve čtvrtek večer potvrdila v čele dozorčí rady Volkswagen Group na příštích pět let. Skupinu, do níž patří také mladoboleslavská Škoda Auto, ovládá Piëch přes automobilku Porsche.

Sám je se slavným výrobcem sportovních vozů úzce spjat: jeho dědeček se jmenoval Ferdinand Porsche.

O rozruch na setkání s akcionáři se postaral Hans-Martin Buhlmann, představitel menšinových akcionářů Volkswagenu. "Co by se stalo, kdybyste dostal rýmu?" ptal se Piëcha na valné hromadě.

Narážel tak na koncentraci moci v rukách jednoho muže. Piëch ovládá přes třicet procent koncernu a společně se spolkovou německou zemí Dolní Sasko dá dohromady pohodlnou většinu.

Buhlmann byl dokonce tak netaktní, že oslavenci položil otázku, co se s koncernem Volkswagen stane, až pan Piëch jednou "zmizí".

Přesto byla kritika akcionářů oproti loňskému slyšení podstatně menší. Oznámené výsledky byly totiž velmi příznivé. Volkswagen za první letošní kvartál zdvojnásobil čistý zisk na 740 milionů eur a obrat mu narostl o 5,1 procenta.

Úsporný VW
Ferdinand Pi'ech - sám zručný konstruktér, chce oživit projekt vozu s extrémně nízkou spotřebou, který "pohřbil" jeho nástupce Bernd Pischetsrieder.

Před pěti lety Piëch představil prototyp takového vozu. Na trase z Wolfsburgu do Hannoveru dvoumístný prototyp s karoserií z uhlíkových vláken dosáhl na spotřebu 0,89 l/100 km. Za volantem seděl právě Piëch a vezl na valnou hromadu Volkswagenu Pischetsriedera.

Piëchova "hračka" putovala pod vedením jeho nástupce  do depozitáře. Jeho sériová výroba by ve své době přišla na 35 000 eur za kus.  Piëch se minulý týden nechal v rozhovoru pro list Brauschweiger Zeitung slyšet, že našel výrobce, který by jej byl schopen vyrábět za sedminu ceny (5 000 eur).

Konečné rozhodnutí o dalším osudu projektu je na šéfovi koncernu VW Martinu Winterkornovi. Piëch také prozradil, že kromě "litrového" auta se na přelomu tisíciletí pracovalo na projektu vozu se spotřebou do tří litrů. I ten byl ale jeho nástupcem uzavřen. Pokud by se práce na obou projektech znovu rozjely, bylo by potřeba přibližně tři až čtyři roky vývoje. Za nízkou spotřebou takového auta by stály především nové superlehké materiály a vytříbená aerodynamika, zanedbatelná není ani optimalizace výrobních nákladů.

Litrový VW z roku 2002 vážil necelých třista kilogramů. 3,47 metru dlouhý, 1,25 široký a přibližně metr vysoký minivůz poháněl 0,3litrový dieselový jednoválec s výkonem 8,5 koně a maximálním kroutícím momentem 18,5 newtonmetru. Maximální rychlost je 120 km/h, za pozornost stojí nevídaný aerodynamický koeficient Cx=0,159.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...