Staronový vládce VW chce auto se spotřebou 1 l/100 km

  16:10aktualizováno  16:10
Ferdinand Piëch měl mimořádně úspěšný týden. Nejmocnější muž evropského automobilového průmyslu oslavil ve zdraví sedmdesátiny a z dortu s nápisem Volkswagen si ukrojil další kus. Stále se také nevzdává myšlenky na výrobu vozu se spotřebou 1 litr na 100 km jízdy.

Prototyp VW se spotřebou 1 l/100 km | foto: VW

Valná hromada akcionářů ho ve čtvrtek večer potvrdila v čele dozorčí rady Volkswagen Group na příštích pět let. Skupinu, do níž patří také mladoboleslavská Škoda Auto, ovládá Piëch přes automobilku Porsche.

Sám je se slavným výrobcem sportovních vozů úzce spjat: jeho dědeček se jmenoval Ferdinand Porsche.

O rozruch na setkání s akcionáři se postaral Hans-Martin Buhlmann, představitel menšinových akcionářů Volkswagenu. "Co by se stalo, kdybyste dostal rýmu?" ptal se Piëcha na valné hromadě.

Narážel tak na koncentraci moci v rukách jednoho muže. Piëch ovládá přes třicet procent koncernu a společně se spolkovou německou zemí Dolní Sasko dá dohromady pohodlnou většinu.

Buhlmann byl dokonce tak netaktní, že oslavenci položil otázku, co se s koncernem Volkswagen stane, až pan Piëch jednou "zmizí".

Přesto byla kritika akcionářů oproti loňskému slyšení podstatně menší. Oznámené výsledky byly totiž velmi příznivé. Volkswagen za první letošní kvartál zdvojnásobil čistý zisk na 740 milionů eur a obrat mu narostl o 5,1 procenta.

Úsporný VW
Ferdinand Pi'ech - sám zručný konstruktér, chce oživit projekt vozu s extrémně nízkou spotřebou, který "pohřbil" jeho nástupce Bernd Pischetsrieder.

Před pěti lety Piëch představil prototyp takového vozu. Na trase z Wolfsburgu do Hannoveru dvoumístný prototyp s karoserií z uhlíkových vláken dosáhl na spotřebu 0,89 l/100 km. Za volantem seděl právě Piëch a vezl na valnou hromadu Volkswagenu Pischetsriedera.

Piëchova "hračka" putovala pod vedením jeho nástupce  do depozitáře. Jeho sériová výroba by ve své době přišla na 35 000 eur za kus.  Piëch se minulý týden nechal v rozhovoru pro list Brauschweiger Zeitung slyšet, že našel výrobce, který by jej byl schopen vyrábět za sedminu ceny (5 000 eur).

Konečné rozhodnutí o dalším osudu projektu je na šéfovi koncernu VW Martinu Winterkornovi. Piëch také prozradil, že kromě "litrového" auta se na přelomu tisíciletí pracovalo na projektu vozu se spotřebou do tří litrů. I ten byl ale jeho nástupcem uzavřen. Pokud by se práce na obou projektech znovu rozjely, bylo by potřeba přibližně tři až čtyři roky vývoje. Za nízkou spotřebou takového auta by stály především nové superlehké materiály a vytříbená aerodynamika, zanedbatelná není ani optimalizace výrobních nákladů.

Litrový VW z roku 2002 vážil necelých třista kilogramů. 3,47 metru dlouhý, 1,25 široký a přibližně metr vysoký minivůz poháněl 0,3litrový dieselový jednoválec s výkonem 8,5 koně a maximálním kroutícím momentem 18,5 newtonmetru. Maximální rychlost je 120 km/h, za pozornost stojí nevídaný aerodynamický koeficient Cx=0,159.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz