Řidičův boj s ledem. Zbraněmi jsou škrabka i ocet, sněhovou čepici sundejte

  • 32
Bílý sníh zakryl špinavé městské ulice, ale zároveň připravil řidičům na každé ráno bojovku. Když už najdou pod sněhovou čepicí své auto, je třeba ho řádně očistit a rozmrazit. Přinášíme pár tipů, jak si tuto nepříjemnou ranní rozcvičku zkrátit a vyhnout se tomu nejhoršímu.

1. Parkujte chytře

Ilustrační snímek

Pokud jste nad tím dosud nepřemýšleli, zvažte, kam přesně auto přes noc postavíte, radí experti z Ústředního automotoklubu. Samotné zaparkování auta je to první, co určí, jak moc se při škrábání čelního skla ráno nadřete.

Pokud to jen trochu jde, zamiřte tedy čelním sklem (které dá ráno nejvíce zabrat) k obytnému objektu. Čím blíže k němu parkujete, doslova na centimetry, tím lépe se vám bude ráno škrábat, protože teplo unikající z domu sníží chlad na čelním skle.

2. Plachta a rozmrazovač

Rozmrazovač se hodí na zámky a dveře, ale také večer na čelní sklo: na druhý...

Pokud to jde, zaparkujte auto směrem k východu, kde se nejdříve objeví alespoň nějaké sluneční paprsky a změkčí ráno vrstvu ledu na skle.

Po jednom předlouhém škrábání čelního skla míří většina řidičů na benzinku, kde pořizují ochranu čelního skla a rozmrazovač. Pořiďte si plachtu/clonu z nepromokavého materiálu, a pokud můžete, zvolte takový rozměr, který skutečně zakryje celé čelní sklo, ne jen část. Ušetří vám to spoustu práce.

Zapomeňte na staré rady jako krabicové kartony či noviny, papír saje vlhkost, na čelním skle zamrzne a kromě ledu budete řešit ještě zmrzlé nebo rozmočené kusy papíru. Vhodná není ani deka, která také nasaje vlhkost. Pracně ji ze skla odlepujete a ještě si v kufru vezete těžkou mokrou onuci.

Možná překvapivá informace: i rozmrazovač použijte večer po zaparkování. Ráno budete mít minimum práce, ovšem pozor, opravdu nikdy jej nepoužívejte v interiéru, má toxické výpary.

„Pokud vám přijde drahý, můžete si vyrobit rozmrazovač doma, za pár korun. Do rozprašovače na květiny namíchejte jednu třetinu vody a dvě třetiny octa. Efekt je skoro stejný a cena je směšná,“ radí ÚAMK. Podobnou službu udělá i ocet s alkoholem nebo voda s lihem. Nic z toho nepoužívejte vevnitř.

3. Vyberte správnou škrabku

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)

Volba škrabky je hodně důležitá a nemá smysl kupovat na benzinové pumpě tu první, která vám padne do ruky, nebo se snažit ušetřit a vzít tu nejlevnější. Stejně tak zapomeňte na nesmyslné alternativy, jako je CD, kreditka nebo malý techničák. Ano, v případě nouze mohou pomoci, škrabka však patří do minima výbavy, které by měl mít řidič ve voze.

„Podle švýcarského autoklubu TCS je nejlepší volbou mezi škrabkami mosazná,“ poradil Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. Do plastového madla má vsazený tenký proužek mosazi. Více tipů najdete ZDE.

Řidiči, kteří nejsou zvyklí nosit rukavice, ocení škrabku se zabudovaným vakem na ruku.  Nebudou vám omrzat prsty a ani si nezašpiníte ruce. Škrabku i smetáček volte s delší rukojetí, abyste se nemuseli opírat o bok auta a neušpinili si oblečení.

4. Výhled pro tankisty nestačí

Průzor pro tankisty nestačí, čekní sklo musí být řádně očištěné.

Každý řidič je povinen mít při řízení dobrý a neomezený výhled do všech stran. Průzor typu tank opravdu nestačí a už způsobil nejednu dopravní nehodu. Například jako řidič na Prostějovsku, který kvůli minimalistickému průzoru na čelním skle přehlédl na křižovatce přijíždějící auto. Více si přečtete ZDE.

„Nejen, že riskujete, že dobře neuvidíte na situaci na silnici, ale navíc může přijít i pokuta od policie. V řadě zemí, jako například na Slovensku, Rakousku, pokutují i za to, že vezete na střeše čepici sněhu, která tomu za vámi vytvoří bezmála ideální iluzi, že se vydal do ledové vánice,“ doplňují experti z ÚAMK.

Pokud si chcete čas vaší ranní bojovky zkrátit, zabalte zpětná zrcátka do igelitových tašek a zagumičkujte, zůstanou vám čistá.

5. Kdy nastartovat a spustit klimatizaci

Ničím jiným než škrabkou čelní sklo nečistěte.

Není dobré auto nastartovat hned po příchodu a nechat motor běžet po celou dobu, co bojujeme s ledem. „Nastartovaný studený motor čoudící a hlučící brzy ráno mezi domy rozhodně omezuje a znepříjemňuje život všem ostatním. Například v Německu vás za to může stihnout dost vysoká pokuta. Omezujete totiž ostatní hlukem a znečišťujete neúměrně ovzduší,“ upozorňuje ÚAMK.

6. Stěrače nejsou škrabka

Opilý muž v sobotu ráno poničil osmnáct aut ve Veverkově ulici v Hradci Králové...

Takže ideální postup? Oškrábat to důležité z oken, poté nastartovat a vytvořit si vhodné klima v kabině vozu, aby se okna nemlžila zevnitř. Pak už jen stačí dočistit vnější námrazu a vyrazit.

Ano, mnozí z nás ráno spěchají a chtějí od domu vystartovat co nejdříve. S čelním a zadním sklem však mějte trpělivost a rozhodně nepoužívejte stěrače místo škrabky. Lišty stěračů mají v místě styku se sklem tu nejjemnější pryž, a pokud s ní jezdíte po hrbolatém ledu, můžete si ji snadno zničit.

Pozor si dávejte také při „odtrhávání“ stěrače od okna. Vše jemně a nejlépe až v momentě, kdy teplý vzduch zevnitř okno zahřeje. Pokud to jde, je dobré stěrače od oken večer odklopit.

7. Pozor na babské rady

ilustrační snímek

Recepty typu „nalijte na zamrzlé sklo horkou vodu“, rozhodně nezkoušejte. Nejpravděpodobnějším výsledkem tohoto snažení bude prasklé čelní sklo, a to nikdo v třeskutých mrazech řešit nechce.

Na internetu se to hemží různými radami, jak efektivně a rychle čelní sklo odmrazit, například přejíždět čelní sklo sáčkem s horkou vodou, to už je rozumnější varianta než horká voda, ale zvažte, jestli vám to za riziko stojí.

8. Sucho uvnitř, žádná mlha

Klimatizace u Hyundai Kona

Auto jste zvenčí očistili, čepici smetli, sklo rozmrazili a většinu řidičů čeká další etapa: zamlžená skla uvnitř. Abyste tomu mohli napříště předejít, udržujte interiér vozu pokud možno suchý. Během jízdy vám pomůže klimatizace.

„Nesmíme ale zapomínat třeba na textilní vlhké koberečky a v případě vozů SUV nebo MPV či verzí kombi na mokré věci v kufru. Vytvoří vlhkost, která se usadí zevnitř na oknech a ta může zamrznout. Takže – mokré věci domů a vysušit,“ radí ÚAMK.

Spousta řidičů si z interiéru vozu odvádí vlhkost pomocí pytlíčků či ponožek naplněných rýží, které pak pravidelně berou vyschnout domů, nebo novinovým papírem pod gumovými koberečky, který mění. Na ošetření čelního skla se můžete inspirovat fungující radou z koupelny. Na čisté suché čelní sklo naneste zevnitř holicí pěnu a vyleštěte je papírovými utěrkami do sucha. Tak, jak to jde na zrcadle, bude to fungovat i v kabině auta.