Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chevrolet Volt: elektromobil s vlastní elektrárnou

Chevrolet chystá pro závěr roku 2010 produkční verzi vpravdě revolučního hybridního vozu. Volt, jak se novinka nazývá, totiž bude používat spalovací motor pouze jako generátor a kola budou poháněna výhradně elektromotory.
Chevrolet Volt

Chevrolet Volt | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Chevrolet Volt se poprvé objevil v loňském roce na tradičním lednovém autosalonu v Detroitu, letos pak Chevrolet představil inovovanou verzi svého konceptu, která již má velmi blízko do sériové výroby. V téměř nezměněné podobě se totiž Volt začne prodávat v roce 2010 a tuto verzi si mohli prohlédnout i návštěvníci pařížského autosalonu.

Volt je na první pohled zcela běžný hybridní automobil, který se dá zařadit mezi takzvané plug-in hybridy. To jsou automobily, které mohou baterie dobíjet nejen pomocí spalovacího motoru, ale také přímo z elektrické sítě. Volt je ale trochu jiný než klasické hybridy – jeho spalovací motor totiž samotný vůz nikdy nepohání, motor není nijak mechanicky propojen s koly. Ta jsou poháněna výhradně elektromotory a spalovací motor slouží pouze pro dobíjení baterií nebo přímé napájení elektromotorů pomocí generátoru.

Chevrolet Volt

Sériový Volt by stejně jako studie měl na jedno nabití lithium-iontových baterií ujet až 64 kilometrů. Po celou tuto trasu se spalovací motor ani jednou nezapne, teprve v případě, že jsou baterie automobilu vybité, začne spalovací motor dodávat potřebnou energii. Ovšem jen v takové míře, aby generovaná elektrická energie dostačovala na pohon vozu, baterie však generátor ve výrazné míře nenabíjí. Je to proto, aby se zbytečně nespotřebovávalo palivo, počítá se s tím, že po konci delší cesty prostě akumulátory ve Voltu opět dobijete z elektrické zásuvky.

Toto řešení má tu výhodu, že spalovací motor pracuje pouze v optimálním otáčkovém režimu a nedobíjí baterie zbytečně. Motor tak může být konstrukčně jednodušší než běžné v současnosti používané motory. Odpadá totiž nutnost použití proměnného časování nebo zdvihu ventilů, proměnné geometrie turbodmychadla u přeplňovaných vznětových motorů a další relativně složitá technická řešení. Motor tak díky konstrukci na konkrétní konstantní zátěž bude levnější a bude pracovat efektivněji než klasický spalovací motor v automobilu.

Chevrolet Volt

V pařížském konceptu nového chevroletu se nacházel jednoduchý zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru s výkonem 53 kW (72 koní), který by jinak na pohon tohoto čtyřmístného čtyřdveřového liftbacku na pomezí nižší střední a střední třídy jen stěží stačil.

Chevrolet však uvažuje o různých typech pohonu, včetně dieselových motorů a třeba v prvním konceptu z roku 2007 byl pod kapotou umístěn přeplňovaný litrový tříválec. Jako generátorové jednotky připadají v úvahu i motory poháněné palivem E85 nebo čistým etanolem. Prakticky by však neměl být problém do voltu namontovat motor na téměř kterékoli palivo. V tomto ohledu tak není příliš důležitý údaj, že koncept ujede na jedno natankování 45litrové nádrže a nabití baterií 579 kilometrů. 

Volt je jinak poháněn elektromotory o výkonu 111 kW (151 koní), které zajistí automobilu o rozměrech 4 500 x 1 800 x 1430 mm dostatečnou dynamiku. Zcela konkrétní parametry se dozvíme před startem prodeje tohoto automobilu, tedy dříve než v listopadu roku 2010, kdy by se měl Volt objevit v showroomech v USA.

Ani evropští zákazníci o volt nepřijdou, jen si budou muset počkat o něco déle – zhruba do roku 2010. Podle posledních informací ovšem v Evropě volt neseženeme se značkou Chevroletu, ale jako Opel Volt.

Chevrolet Volt

Při každodenních jízdách do vzdálenosti 60 km volt nespotřebovává vůbec benzin a neprodukuje žádné emise – to představuje úsporu asi 1900 litrů benzinu ročně (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

GM předpokládá, že řidiči, kteří ujedou asi 100 km denně (tedy více 33 500 km ročně), mohou za rok ušetřit asi 2100 litrů benzinu (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

V závislosti na jízdním cyklu E-REV Chevrolet Volt eliminuje spouštění spalovacího motoru v prvních fázích jízdy, což výrazně snižuje produkci emisí.

Při současných cenách za kilowatthodinu u GM předpokládají, že 1 km jízdy s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na šestinu ceny 1 km jízdy konvenčního automobilu poháněného zážehovým motorem – 1 km s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na 0,02 EUR, zatímco při současných cenách benzinu vyjde 1 km jízdy v konvenčním zážehovém modelu asi na 0,12 EUR.

Při dobíjení modelu Chevrolet Volt jednou denně se spotřebuje za rok méně elektřiny, než kolik spotřebuje domácí lednička s mrazákem.

Při ceně asi 1 EUR denně za dobití akumulátorů modelu Chevrolet Volt (které zaručí akční rádius asi 60 km) vyjde toto dobití na méně, než na kolik přijde šálek kávy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...