Novodobá Alpine A110

Novodobá Alpine A110 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Novodobá alpinka je venku, samozřejmě v modré barvě

  • 34
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Po dlouhé době ukazování konceptů a dalšího „trápení“ nadšené motoristické veřejnosti nastal dlouho očekávaný okamžik. Renault představil sériovou verzi novodobého vozu Alpine. Auto ponese legendární označení A110 a od konceptu se liší minimálně.

Malých sporťáků s motorem vzadu uprostřed je na trhu opravdu pomálu. Nejvýraznějšími zástupci této kategorie jsou inovovaná Porsche 718 Boxster a Cayman a také kupé i roadster verze Alfy Romeo 4C. Do této party se teď přidává i nová Alpine A110 od Renaultu, kterou francouzská automobilka přivezla do Ženevy.

Auto si tu získalo takovou pozornost, že okolo něj nebylo v den premiéry doslova k hnutí. Malá nízká Alpina se líbí a na lehký sporťák se spousta návštěvníků velmi těšila. Zájem tomu samozřejmě odpovídá.

O návratu legendární sportovní značky a novodobé inkarnaci sporťáku, který znají i čeští pamětníci a rallyoví fanoušci (závodil s ním Vladimír Hubáček), se přitom mluvilo už hodně dlouho, zhruba deset let. Jenže původní plány zhatila finanční krize a pak se komplikací stalo partnerství s Caterhamem, se kterým měla být platforma pro novodobou „alpinku“ vyvíjena. Nakonec z této spolupráce sešlo a Renault si Alpine A110 připravil po svém. Ale i tak to (možná i kvůli nefungující spolupráci) od prvního konceptu do série trvalo pět let. Studii DeZir jsme totiž viděli už v roce 2012.

Novinka dostala hliníkovou platformu a z hliníku jsou také panely karoserie. Cílem je pochopitelně nízká hmotnost, která v případě novinky činí pouhých 1 080 kilogramů. Samozřejmým odznakem vozu je výrazná modrá barva odkazující na původní legendu, ale Alpina vystavuje i bílé a tmavě šedé provedení. A všem to opravdu sluší.

Mírným zklamáním může být pro fanoušky motorizace, slzu zamáčkne ten, kdo doufal v šestiválec. Alpine A110 nakonec dostane přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru, který má výkon 252 koní a točivý moment 320 Nm. Jde o zbrusu nový alianční motor. Na zadní kola se síla přenáší pomoci standardní sedmistupňové dvouspojkové převodovky, což může být pro puristy další krok, který se s nadšením nesetká.

Silný agregát a nízká hmotnost znamenají lákavou dynamiku, stovku zvládne A110 za 4,5 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h.

Za to ovšem bude muset zákazník pořádně zaplatit. Rozhodně nelze čekávat, že alpinka bude cenově dostupný sporťák. Toto není vůz typu Mazdy MX-5 či Toyoty GT-86, dokonce míří výše než třeba alianční Nissan 370z (jehož kariéra se chýlí ke konci a spekuluje se o nástupci v podobě crossoveru). Ono srovnání s Cayamanem a 4C z úvodu článku tak v podstatě platí i pro cenovku.

Nová francouzská značka, která bude v rámci aliance Renault-Nissan vystupovat samostatně, zatím oznámila cenu úvodní edice auta. To bude stát 58 500 eur, tedy v přepočtu asi 1 580 000 korun. Základní Porsche Cayman s vyšším výkonem (300 koní) a maximální rychlostí (275 km/h), ale vyšší hmotností a horší dynamikou (5,1 sekundy na stovku) vyjde nejméně na 1 470 000 korun. Cayman S, který zvládne stovku za 4,6 sekundy a má 350 koní, stojí minimálně 1 820 000 korun. A Alfa Romeo 4C vyjde na 1 800 000 korun. Alpinka tak nebude levná, ale zdá se, že ze soupeřů nejvýhodnější.

Úvodní edice Alpiny A110 bude vyrobena v 1 955 exemplářích a všechny už jsou prodány. V roce 2018 (to by se auto mohlo dostat i na český trh) pak bude v prodeji běžná verze, která by měla být o něco levnější než tato úvodní. Do budoucna je naopak ve hře i dražší verze RS, která by mohla výkon osmnáctistovky zvednout až na 300 koní.