Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miláno 2007: přehlídka stylu a špičkové techniky

  15:22
Série letošních motocyklových veletrhů vyvrcholila v hlavním městě Lombardie výstavou EICMA. V tom nejlepším světle se ukázaly především domácí značky.
Bimota DB7

Bimota DB7 | foto: Bimota

Stánek Aprilie patřil k těm největším a nejpřitažlivějším. K jeho hlavním ozdobám patřil velký motard SMV 750 Dorsoduro, vycházející technicky z naháče Shiver.

Aprilia Dorsoduro

Aprilia prohlašuje, že je určen pro expertní jezdce, a tomu nasvědčují hlavní parametry: výkon dvouválce se sevřením 90 stupňů je 95 koní, krouticí moment pak 80 Nm, který patří v tomto objemu k rekordním.

Vedle toho se dorsoduro může pochlubit špičkovou technikou, namátkou jmenujme radiální brzdiče přední brzdy nebo technologii ride-by-wire, po česku elektronický plyn. To vše zabaleno v atraktivním, pro Aprilii typickém technodesignu.

Snad ještě větší pozornost k sobě poutal koncept ultrasportovního naháče FV2 1200, který by měl demonstrovat, jakým směrem se bude vývoj u Aprilie ubírat.

Hojné nasazení karbonu došlo svého uplatnění dokonce na rámu a kyvné vidlici, paralelogramové zavěšení předního kola je odvozeno z právě testovaného řešení na speciálech GP250, nechybí kontrola trakce nebo vestavěné moduly GPRS a GSM kvůli telefonování.

Pohon obstarává tradičně dvouválec do V, ovšem s objemem 1200 ccm.

Další novinky potěší především mladší jezdce – dvojice Enduro a Motard RX a SX 125 je vzhledově inspirována dospělejší dvojicí RVX a SVX, i když jsou samozřejmě jednoválcové. Ze sortimentu skútrů prošel drobnějšími renovacemi svérázný model Scarabeo 125/200.

Bimota je výrobce z Rimini, který se realizuje zejména v ušlechtilých, sériově vyráběných přestavbách, využívajících motory jiných výrobců, v poslední době hlavně Ducati.

V Miláně měl premiéru model DB7, postavený kolem motoru 1098 Testastretta.

Technická elegance Bimot se těžko popisuje, za vše nejlépe hovoří fotky. Zde nejde ani tak o nejprogresivnější a futuristická řešení, byť i DB7je vybaveno špičkovou aktuální technikou.

Za pozornost stojí obzvláště originální trubkový rám z chrommolybdenové oceli s frézovanými komponenty nebo klasické uložení krásného výfuku. Výkon továrna zatím neudala, hmotnost ano – 170 kg bez náplní.

Základem modernizace jiného modelu, DB6 Delirio, je vestavba vzduchem chlazeného dvouválce se zvýšeným objemem na 1078 ccm.

K vidění byly také dva stroje s přídomkem Borsalino, postavené na počest 150. výročí založení asi nejslavnějšího výrobce klobouků. Změny na DB5 a DB6 Borsalino jsou výhradně designové a dotahují výsledný efekt do maxima.

Bimota DB6 Borsalino

Těsně před výstavou prosákly první fotografie novinek německého výrobce, který se tentokrát důkladně zaměřil na enduro řadu GS.

Naprostou a nejobletovanější novinkou bylo Enduro BMW F800GS, poháněné řadovým dvouválcem s maximálním výkonem 85 koní při 7500 otáčkách.

Podle prvních ohlasů se zdá, že se BMW trefilo přesně – většina současných cestovních endur jsou buď jednoválcové, a tudíž slabší a méně komfortní šestistovky, nebo těžkopádné tanky s objemem přes litr, které se v komplikovanějším terénu dostanou do problémů.

BMW F800 GS

F800GS je něco mezi, přitom důsledně splňuje požadavky cestovatelských dobrodruhů – drátěný výplet, 21palcové přední kolo, vysoké zdvihy odpružení, vpředu 250 mm.

Zároveň je dostatečně subtilní a neváží mnoho – suchá hmotnost je 178 kg. Je pravda, že skalní příznivci BMW zde nenajdou motor boxer ani kardan, přesto se dá očekávat, že osmistovka bude mít prodejní úspěch.

Jestli takový jako větší a starší sourozenec R1200GS, kterého se prodalo již neuvěřitelných 75 000 kusů (od 2004), ukáže čas.

BMW R1200 GS

Každopádně ani dvanáctistovka neunikla pozornosti konstruktérského týmu: výkon byl zvýšen na 105 koní při 8000 otáčkách, změny nastaly v převodovce, ergonomii a přibyla možnost dovybavit géeso elektronicky nastavitelným odpružením ESA, kterým lze i za jízdy přitvrdit nebo změkčit podvozek.

Skutečné cestovatele potěší, že jede také na 91oktanový benzin bez nutnosti dodatečných úprav. Zvenku je hlavní novinkou design pětipaprskových ráfků.

I nejmenší cestovní enduro BMW, model F650GS, patří k dlouholetým bestsellerům. Vnější podoba je převzata s osmistovky, pohonnou jednotkou je jednoválec s výkonem 71 koní.

BMW F650 GS

Více silničnímu zaměření malého géesa odpovídají lité ráfky s neoffroadovými pneumatikami, vpředu s rozměrem 19 palců.

Poslední novinkou německého výrobce je opravdu ostré Enduro G450X. Je tak ostré, že továrna prohlašuje, že se s ním hned můžete postavit na start závodu – v nich byla ostatně novinka již testována.

Leccos napoví informace, že součástí testovacího týmu byl slavný Joel Smets. Prodeje takovýchto drsných strojů rostou především v USA, Austrálii a Španělsku.

Výkon jednoválce dosahuje 50 koní, pod sedlem je umístěna nádrž na 8,5 litru a továrna slibuje ovladatelnost krosové 250tky.

Nedočkavci na svezení však budou muset ještě vydržet, do prodeje by se G450X mělo dostat v polovině roku 2008.

BMW G450X

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...