Italská legenda má narozeniny: Půlstoletí Fiatu 600

  16:13aktualizováno  29. prosince 12:24
Fiat 600: vůz, který doslova dostal Itálii na silnice, byl uveden před padesáti lety. Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po tragické válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

POSTAVTE SI FIAT 600

SKLÁDAČKA KE STAŽENÍ ZDE

Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození.
  
V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem.

Vůz vytvořil známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný.

Fiat 600 v číslech 

Délka 3 285 mm
Šířka 1 380 mm
Výška 1 405 mm
Rozvor 2 000 mm

Užitečná hmotnost

320 kg
Ojem nádrže 27-31 l
Průměrná spotřeba 6 až 6,8 1/100 km
Fiat 600
Maximální rychlost 95 až 100 km/h
Objem motoru 633 cm3
Maximální výkon 18 kW (24,5 k)
Maximální točivý moment 40Nm
Fiat 600 D
Maximální rychlost 110 km/h
Objem motoru 767 cm3
Maximální výkon 21,3 kW (29 k)
Maximální točivý moment 47Nm

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Brzdy

bubnové, jednookruhové

VÍCE ZDE

A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Ve Fiatu byl projekt znám jako “100” a cílem bylo změnit tvář Itálie.

Mezitím bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku: výroba se zvýšila ze 100 000 kusů v roce 1950 na 500 000 v roce 1960.

Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Dante Giacosa se objevil v tisku a jak řekl o pár let později: “V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů (Instituition of Mechanical Enginners), což je britská historická asociace. Byl jsem přijat s velkým nadšením v prestižní londýnské centrále a moje přednáška byla na téma "Problémy malého vozu". Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem jim, jak byly vyřešeny na 600. Přednáška vzbudila velký zájem a to tak, že o ní psaly i Timesy.”

Historie

Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly.

Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa  – Multipla.

Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.

Fiat 600 se vrací

V roce 1960 se představil typ 600D, který měl zvýšený objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koní). Změn se dočkala také karoserie (okna dveří jsou posuvná a kryt kufru zdobí chladící mřížky). Stejné změny byly provedeny i u multiply.

Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964. V roce 1965 fiátek dostává nová přední světla a větší palivovou nádrž.

Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3.  Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600.

Šestistovka nejede? Ukradneme si jinou

Tři mladíky postihla v jihoitalském městě Villa San Giovanni porucha jejich Fiatu 600. Problém se rozhodli vyřešit netradičně. Pokusy o oživování motoru "šestistovky" vzdali a rozhodli se ukrást jinou - podobnou. Akce však skončila neslavně, řev majitele kradeného vozu přivolal ochránce zákona a mladíci skončili na policejní služebně.

kataweb.it (14/1/2005)

HISTORIE FIATU 600 VE FOTOGRAFIÍCH ...zde

Malý Fiat 600 vyjel z italské automobilky ve více než dva a půl milionu kusů, nicméně sběratele zajímá.

Fiat 600 a Multipla

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600 Multipla

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Najdete na iDNES.cz