Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Italská legenda má narozeniny: Půlstoletí Fiatu 600

  16:13aktualizováno  29. prosince 12:24
Fiat 600: vůz, který doslova dostal Itálii na silnice, byl uveden před padesáti lety. Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po tragické válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

POSTAVTE SI FIAT 600

SKLÁDAČKA KE STAŽENÍ ZDE

Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození.
  
V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem.

Vůz vytvořil známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný.

Fiat 600 v číslech 

Délka 3 285 mm
Šířka 1 380 mm
Výška 1 405 mm
Rozvor 2 000 mm

Užitečná hmotnost

320 kg
Ojem nádrže 27-31 l
Průměrná spotřeba 6 až 6,8 1/100 km
Fiat 600
Maximální rychlost 95 až 100 km/h
Objem motoru 633 cm3
Maximální výkon 18 kW (24,5 k)
Maximální točivý moment 40Nm
Fiat 600 D
Maximální rychlost 110 km/h
Objem motoru 767 cm3
Maximální výkon 21,3 kW (29 k)
Maximální točivý moment 47Nm

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Brzdy

bubnové, jednookruhové

VÍCE ZDE

A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Ve Fiatu byl projekt znám jako “100” a cílem bylo změnit tvář Itálie.

Mezitím bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku: výroba se zvýšila ze 100 000 kusů v roce 1950 na 500 000 v roce 1960.

Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Dante Giacosa se objevil v tisku a jak řekl o pár let později: “V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů (Instituition of Mechanical Enginners), což je britská historická asociace. Byl jsem přijat s velkým nadšením v prestižní londýnské centrále a moje přednáška byla na téma "Problémy malého vozu". Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem jim, jak byly vyřešeny na 600. Přednáška vzbudila velký zájem a to tak, že o ní psaly i Timesy.”

Historie

Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly.

Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa  – Multipla.

Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.

Fiat 600 se vrací

V roce 1960 se představil typ 600D, který měl zvýšený objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koní). Změn se dočkala také karoserie (okna dveří jsou posuvná a kryt kufru zdobí chladící mřížky). Stejné změny byly provedeny i u multiply.

Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964. V roce 1965 fiátek dostává nová přední světla a větší palivovou nádrž.

Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3.  Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600.

Šestistovka nejede? Ukradneme si jinou

Tři mladíky postihla v jihoitalském městě Villa San Giovanni porucha jejich Fiatu 600. Problém se rozhodli vyřešit netradičně. Pokusy o oživování motoru "šestistovky" vzdali a rozhodli se ukrást jinou - podobnou. Akce však skončila neslavně, řev majitele kradeného vozu přivolal ochránce zákona a mladíci skončili na policejní služebně.

kataweb.it (14/1/2005)

HISTORIE FIATU 600 VE FOTOGRAFIÍCH ...zde

Malý Fiat 600 vyjel z italské automobilky ve více než dva a půl milionu kusů, nicméně sběratele zajímá.

Fiat 600 a Multipla

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600 Multipla

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průjezd zakázán! V Tyrolsku budou opět hnát řidiče na dálnici, hrozí pokuta

Rakouský spolkový stát Tyrolsko ohlásil dočasné zavedení zákazu vjezdu turistických vozidel na dvě hojně využívané...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Octavia za korunu a veteránská veteš v Lysé. Roušky s sebou

Retro Garáž si mezi českými veteránisty vydobyla rychle velké renomé. Prodejní výstava a veteránská burza v Lysé nad...

Když slavné jméno zavazuje: cesta na vrchol vede i přes rozvoz pizzy

Premium Příjmení Hill a Villeneuve už znáte. V dnešním příběhu však nebudeme vzpomínat na jejich slavné prvonositele, ale na...

Před 50 lety vyrobili nad Volhou poslední carevnu. Vládla hlavně pohodlím

Před půl stoletím, 15. července 1970, byla ukončena výroba sovětských osobních automobilů GAZ-21 Volha. Konstruktéři...

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...