Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od granátů k autům. Před sto lety vyjely z továrny první citroëny

  0:05
André Citroën uspěl ve světě průmyslu nejprve jako výrobce ozubených kol a dělostřeleckých granátů. Krátce po konci 1. světové války se rozhodl zaměřit na automobily. Zdatný obchodník představil první vůz v červnu 1919. V sobotu 7. září 2019 si 100. výročí značky připomenou její fanoušci na letišti v Praze Letňanech.

První vůz nesl jméno Citroën Type A a ještě před zahájením prodeje na něj získala nová továrna desítky tisíc objednávek od nedočkavých Francouzů. Cestu ke své vlastní automobilce začal potomek nizozemských Židů, kteří kdysi obchodovali s citrony (odtud rodinné jméno) a později diamanty, už ve dvaadvaceti letech.

Tehdy mu při návštěvě Polska, odkud pocházela jeho matka, padlo do oka šípovité ozubení na dřevěných kolech pro čerpání vody, které upravil pro použití v průmyslu. Investice do patentu se Citroënovi bohatě vyplatila, o tišší a trvanlivější ozubená kola byl na přelomu 19. a 20. století ohromný zájem.

Kromě výroby technického vylepšení, ze kterého vychází také logo dnešní automobilky, sbíral André Citroën ještě před válkou zkušenosti také v automobilovém průmyslu. Například jako výrobní ředitel dnes už neexistující automobilky Mors v roce 1908 zvýšil její produkci ze 125 na 1 200 vozů ročně. Poté přišla válka a tehdy šestatřicetiletý Citroën přesvědčil vládu o potřebě vybudovat moderní zbrojovku a záhy produkoval deset tisíc dělostřeleckých granátů denně.

První montážní linka

Již během války se začal připravovat na uskutečnění svého snu, výroby vlastních automobilů. Válečné výdělky mu umožnily spustit novinku, kterou okoukal od Henryho Forda. Jako první v Evropě zavedl montážní linku, ze které v roce 1919 sjel premiérový sériově vyráběný Citroën. Továrna ke konci roku 1919 vyrobila 2 810 automobilů s denní produkcí třiceti kusů. A o deset let později vyráběl již přes 100 tisíc vozů, tedy dvakrát tolik než největší domácí konkurent Louis Renault.

Citroënovy služby zákazníkům se přitom neomezovaly jen na výrobu automobilů, prakticky od počátku nabízel i výhodné úvěry nebo hustou prodejní síť. Moderní nebyly jen výrobní nebo prodejní postupy. Na začátku 30. let konstruktér André Lefèbvre navrhl model Traction Avant, první velkosériově vyráběný vůz se samonosnou karosérií, motorem vpředu a pohonem předních kol. Jeho výroba ovšem v dubnu 1934 začínala v době, kdy automobilka měla vážné hospodářské problémy.

Krach společnosti

Po krachu v prosinci 1934 převzal továrnu Citroën největší věřitel, výrobce pneumatik Michelin, na výrobě se ovšem nic nezměnilo. Traction Avant (což byl neoficiální název, výraz francouzsky neznamená nic jiného než přední náhon), vyráběný až do roku 1957, byl první z několika citroënů, kterým připadá čestné místo v dějinách automobilismu. Mezi nejslavnější z nich patří model 2CV, populární „kachna“, která po druhé světové válce motorizovala nejen francouzský venkov.

V roce 1955, dvě dekády po smrti svého zakladatele, firma představila světu vůz, který patří mezi automobilové legendy - Citroën DS. Subtilní, aerodynamicky čistě tvarovaný automobil připomínající spíše raketu než ostatní auta jezdící v té době po silnicích, je právem řazen mezi nejkrásnější vozy všech dob. Vedle nezaměnitelné siluety měl i hydropneumatické odpružení, díky kterému posádka nového citroënu mohla ladně plout přes výmoly na silnicích.

Netradiční řešení podvozku se stalo na šest dekád poznávacím znamením vyšších řad citroënů, základní typy - stejně jako dodávky - používaly klasické tlumiče. Poměrně nákladné řešení, které v průběhu dekád získalo na spolehlivosti a objevovalo se dokonce v modelech nižší střední třídy jako BX, ale dnes už zákazníci v žádném z modelů automobilky nenajdou. Posledním typem byla druhá generace Citroënu C5, jejíž výrobu firma ukončila v roce 2017.

Spojení s Peugeotem

Od poloviny 70. let je Citroën úzce svázán s Peugeotem, který v roce 1974 koupil třicet procent akcií firmy, jež se tehdy opět zmítala v hospodářských potížích. O dva roky později se obě společnosti spojily do koncernu PSA, v rámci něhož sdílejí řadu technických řešení, nejviditelnější je to v oblasti motorů. 

Pod PSA nyní kromě továren Peugeot a Citroën patří také značka DS (původně prémiové modely Citroënu) a od loňského roku také německý Opel. PSA má výrobní aktivity i v České republice, kde společně s japonskou Toyotou provozuje kolínskou automobilku TPCA. Od ledna 2021 Toyota podnik celý převezme, ale bude nadále vyrábět i vozy od PSA.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 21 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 12 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...