Mark Webber měl štěstí, že bezchybné letmé kolo předvedl už v polovině závěrečné části kvalifikace. V posledních minutách se opět spustil na dráhu déšť, který znemožnil jeho soupeřům další zlepšení. Pár desetinek vteřiny dokázal ubrat jen celkově druhý Hamilton.
Lídr šampionátu Webber vybojoval šesté pole position kariéry, ale to automaticky neznamená vítězství. Monoposty konkurenčního McLarenu jsou ve Spa-Francorchamps jasně rychlejší, na dlouhých rovinkách mají vyšší maximální rychlost. Webberovi a čtvrtému na startu Vettelovi pomůže k vítězství jen déšť. Pokud bude v neděli opět pršet, je možné všechno. Na suché dráze je však jasným favoritem Mclaren, ve Spa Red Bull nestačí.
V déšť musí doufat i na startučtvrtý Vettel, kterému se v sobotu nedařilo podle představ. V závěru nestačil, a přišel tak o možnost připsat si pátou výhru v kvalifikaci za sebou.
Obrovským zklamáním skončil boj o místa na startu pro Španěla Alonsa. Pilot Ferrari, který ovládl páteční tréninky, si špatně rozvrhl kola v závěru kvalifikace a bude startovat až jako desátý. Prohrál dokonce i s týmovým kolegou Massou z Brazílie.
Nedařilo se Mercedesu. Schumacher ani Rosberg nepostoupili do finálové desítky kvalifikace, a protože oba kvůli trestům ztratí na startu další pozice, začnou závod hluboko v poli. Před nimi budou dokonce outsideři jako Kovalainen z Lotusu, nebo Glock ze stáje Virgin.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Kvalifikace Velké ceny Belgie začala na téměř suché dráze, ale podle předpovědi se měl nejpozději v polovině jízd spustit na dráhu další déšť. Ale než kdokoliv stihl odjet byť jen jediné letmé kolo, jízdy byly zastaveny. Na časomíře zamrzl čas 18:02 minuty.
Na vině byl Rus Petrov, který doplatil na fakt, že trať byla suchá jen "téměř". V pravotočivé zatáčce najel na obrubník, kde se ještě nějaké ty menší kaluže skrývaly, dostal smyk, a v neovladatelném monopostu přelétl křižmo dráhu. Na opačné straně ťukl bokem auta do svodidel a ulomil si na autě přední křídlo. V trénincích poměrně rychlý Rus měl jasno, že bude startovat do závodu z poslední řady a opět zavdal příčinu ke spekulacím o jeho odchodu ze stáje Renault.
Kvůli téměř desetiminutovému prodlení se zúžil časový interval pro absolvování letmého kola na suché dráze. Pršet začalo nakonec dříve než o tom hovořila předpověď. Ještě než se první jezdci z dlouhého vláčku dostali k letmému kolu, objevily se první kapky deště. Sprintovalo se už na mokru, i když voda byla pouze v některých zatáčkách.
Řada pilotů dostala smyk, řada jich vylétla z trati, ale favorité to nakonec zvládli. I Michael Schumacher, který se v úvodu svého letmého kola trápil za pomalým Trullim s Lotusem, dokázal v mokré zatáčce Campus prokličkovat mezi smýkajícími se soupeři a na jistotu postoupil.
Nejrychlejšího času v prvním kole dosáhli jezdci McLarenu. Ve vedení byl Hamilton, těsně za ním Button. Další jezdci v pořadí jako Massa, nebo Barrichello byli už o zdání pomalejší.
Krátká přeháňka ovšem rychle ustala, a další jezdci na pneumatikách do přechodných podmínek se začali pokoušet o zlepšení svého výkonu a odstavení někoho z favoritů. V nebezpečí byl zejména Němec Vettel, jemuž patřila poslední postupová příčka. Ale on, i další piloti se ještě stihli zachránit.
Japonec Kobajaši se pokusil o postupové letmé kolo na gumách do sucha, a to neměl dělat. Na vodě dostal smyk a zapadl i s vozem do únikové zony. Za minutu ho napodobil týmový kolega de la Rosa, což znamenalo tragédii pro švýcarský Sauber - oba piloti malé stáje skončili v úvodní části kvalifikace.
Na osychající trati si nakonec nejvíce ze všech polepšil Němec Rosberg, tomu už to šlo výborně a vybojoval nejlepší čas před svým krajanem Hülkenbergem z Williamsu.
Kromě Petrova se loučili Senna s Jamamotem z týmu Hispania Racing, di Grassi z Virginu a dvojice Sauberu. Postup do prostřední části kvalifikace si vychutnávali dva zástupci letos nových stájí - Němec Glock s vozem Virgin a Fin Kovalainen z Lotusu.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Před startem druhé části kvalifikace týmy jezdcům oznámily, že pršet až do konce jízd nebude, takže všichni mohli bez obav z proměnlivých podmínek vyrazit na trať s gumami do sucha. Do vedení se okamžitě vyšvihli favorizovaní zástupci McLarenu. Vedl Hamilton před Buttonem.
V polovině tréninku se však do čela dostal Polák Kubica z Renaultu, ale ani on dlouho první nevydržel. Posunul se před něj v Belgii nečekaně agilní Michael Schumacher. Naopak začal ztrácet Brazilec Massa, který se v honičce za postupem několikrát ocitl dokonce i ve štěrkovém kačírku.
Ale nebyl to Massa, kdo po druhé části kvalifikace smutnil. Kromě předpokládaných nepostupujících Glocka, Kovalainena, Buemiho, Liuzziho a Alguersuariho se loučili oba piloti týmu Mercedes. ve Spa nepříliš rychlý Rosberg na postup neměl a Schumacher měl smůlu, když ho v závěrečném letmém kole zbrzdil jeden ze soupeřů.
Sedminásobný mistr světa vybojoval pouze jedenáctý čas, což vzhledem k jeho trestu z Maďarska znamená, že bude startovat do svého oblíbeného závodu až jako 21. Nico Rosberg začne jako šestnáctý, kvůli výměně převodovky před kvalifikací ztratí podle pravidel pět míst na roštu.
Dominanci potvrdili piloti McLarenu, vyhrál bezkonkurenční Hamilton před Buttonem, za nimi skončila dvojice Red Bullu, pátý byl Němec Sutil z Force India.¨
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Do čela se v první sérii letmých kol vyšvihl Australan Webber, který porazil nejen Poláka Kubicu, ale nečekaně také oba jezdce McLarenu, nebo zástupce Ferrari, kteří si to nejlepší nechali na závěrečné pokusy. A to byla obrovská chyba.
Dvě minuty před koncem kvalifikace se zcela nečekaně spustil na trať znovu déšť. Začalo to klouzat a téměř nikdo se zlepšit už nedokázal. Marná byla zoufalá snaha Buttona, nebo Alonsa. Jen Hamilton uměl na vodě zrychlit, skvělý Brit vybojoval druhý čas za nejlepším Webberem.
Kvalifikaci tedy vyhrál Australan Webber před Hamiltonem. Z druhé řady odstartují Polák Kubica s Renaultem a Vettel z týmu Red Bull. Vítěz obou pátečních tréninku Alonso začne závod až jako desátý.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Belgie
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Mark Webber Red Bull |
1m57.352s | 1m47.253s | 1m45,778s |
2. | Lewis Hamilton McLaren |
1m56.706s | 1m46.211s | 1m45.863s |
3. | Robert Kubica Renault |
1m56.041s | 1m47.320s | 1m46.100s |
4. | Sebastian Vettel Red Bull |
1m58.487s | 1m47.245s | 1m46.127s |
5. | Jenson Button McLaren |
1m58.323s | 1m47.322s | 1m46.314s |
6. | Felipe Massa Ferrari |
1m58.323s | 1m47.322s | 1m46.314s |
7. | Rubens Barrichello Williams |
1m55.757s | 1m47.797s | 1m46.602s |
8. | Adrian Sutil Force India |
1m58.730s | 1m47.292s | 1m46.659s |
9. | Nico Hülkenberg Williams |
1m55.442s | 1m47.821s | 1m47.053s |
10. | Fernando Alonso Ferrari |
1m57.023s | 1m47.544s | 1m47.441s |
11. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1m58.944s | 1m48.267s | |
12. | Vitantonio Liuzzi Force India |
2m01.102s | 1m48.680s | |
13. | Heikki Kovalainen Lotus |
2m01.343s | 1m50.980s | |
14. | Nico Rosberg** Mercedes |
1m54.826s | 1m47.885s | |
15. | Jarno Trulli Lotus |
2m01.491s | ||
16. | Sébastien Buemi**** Toro Rosso |
2m00.386s | 1m49.209s | |
17. | Kamuj Kobajaši Sauber |
2m02.284s | ||
18. | Bruno Senna HRT |
2m03.612s | ||
19. | Sakon Jamamoto HRT |
2m03.941s | ||
20. | Timo Glock*** Virgin |
2m01.316s | 1m52.049s | |
21. | Michael Schumacher* Mercedes |
1m56.313s | 1m47.874s | |
22. | Lucas di Grassi Virgin |
2m18.754s | ||
23. | Vitalij Petrov Renault |
bez času | ||
24. | Pedro de la Rosa***** Sauber |
2m05.294s |
** - ztráta 5 míst za výměnu převodovky
*** - ztráta 5 míst za blokování Jamamota v 1. části kvalifikace
**** - ztráta 3 míst za blokování Rosberga v kvalifikaci