Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Letňanech spustili první linku na výrobu patentované české baterie

Společnost HE3DA v pondělí 19. prosince slavnostně zahájila zkušební provoz na první malé lince pro výrobu svých „3D“ lithiových baterií.
Články HE3DA vystavené na slavnostním zahájení provozu 19. prosince 2016. Jde...

Články HE3DA vystavené na slavnostním zahájení provozu 19. prosince 2016. Jde ještě o ověřovací kusy předcházející sériovou podobu článku. Muž vpravo v pozadí je hlavní investor Radomír Prus, uprostřed pak Jan Procházka. | foto: ČTK

Jan Procházka rád dotahuje věci do konce. Když v 80. letech emigroval, bylo to z turistického okružního zájezdu do tehdejší NSR, se kterým jel až do poslední možné stanice. „Nechápal jsem ty, co vystoupili dřív. Když už jsem to měl zaplacené, byl nesmysl, vystupovat dřív,“ říká sám.

Kilowatthodinový článek firmy HE3DA . Vlevo je odhalený, takže je vidět jeho na lithiové baterie netradiční konstrukce s několik milimetrů silnými elektrodami.

Po návratu do České republiky se po několika letech v Akademii věd pustil do podnikání a po dlouhých letech spolu se svými kolegy a společníky dovedl až do sériové výroby svůj velký sen - lithiové baterie vlastní konstrukce. Jeho firma HE3DA (Procházka je ovšem už pouze menšinovým vlastníkem) totiž v pražských Letňanech v pondělí 19. prosince slavnostně zahájila provoz linky na sériovou výrobu lithiových baterií podle jeho patentu. Jejím cílem je proniknout mezi velké hráče na tomto stále se ještě formujícím trhu a stát se dodavatelem technologií a baterií pro významnou část světa.

O technologii, se kterou chce společnost uspět, jsme o nich psali v předchozím článku, v podstatě řečeno jde o lithiovou baterii se zjednodušenou konstrukcí. Používá totiž výrazně silnější elektrody v makroskopických spíše než mikroskopických rozměrech, a podle svých tvůrců by tedy měla být robustní a výrazně levnější na výrobu.

Jan Procházka předvádí tepelnou odolnost separátoru (membrány oddělující elektrody) z baterií firmy HE3DA. Vyrábí ho český Pardam (dříve Kertka Nantechnology) a jde o zvlákněný oxid křemičitý - což znamená, že má mnohem lepší odolnost vůči tepelnému namáhání než klasické separátory z organických materiálů.

To by měla být zásadní výhoda nové technologie. Při otevírání linky padlo, že cílem firmy je ve větších provozech (tedy ne v Letňanech, ale následných větších linkách) srazit výrobní náklady pod sto dolarů (cca 2 500 korun ) za kilowatthodinu (v našem předchozím článku Jan Procházka mluvil o 150 dolarech za kWh). Pro srovnání: menší bateriové domovní systémy se na českém trhu prodávají za cenu o řád vyšší, přibližně od 15 tisíc za kWh výše.

„Vrozenou“ výhodu by proti běžným lithiovým (Li-on) bateriím měla mít tzv. 3D baterie firmy HE3DA i v bezpečnosti. Běžné baterie používají k oddělení kladné a záporné elektrody „plastové“ membrány (tzv. separátory), které se při relativně nízkých teplotách poškozují. Což zase vede k riziku vyzkratování baterie, jejímu zahřátí a zničení /v nejhorším případě explozivnímu). HE3DA patří mezi ty typy baterií, které používají anorganické membrány, v tomto konkrétním případě vrstvu vytvořenou z velmi tenkých vláken oxidu křemičitého, který vydrží teploty zhruba do tisíce stupňů.

Produkce z letňanské linky může dosáhnout roční kapacitu kolem 10 MWh ročně, ale jejím hlavním cílem není výroba. Jde spíše o zkušební a ověřovací poloprovoz, kde se má jednak možným investorům a zájemcům ukazovat, jak technologie funguje, případně zkoušet nové postupy pro výrobu například větších typů článků. První část produkce by už během ledna měla putovat za investory a k certifikačním společnostem.

Sériová podoba kilwatthodinového článku firmy HE3DA v porovnání s hlavním investorem a většinovým majitelem společnosti, Radomírem Prusem při slavnostním otevírání malého ověřovacího provozu v pražských Letňanech 19. prosince 2016.

Typově jsou baterie určeny především pro energetické využití (vyrovnávací systémy pro obnovitelné zdroje), ale to se bude týkat předeším větších článků s kapacitou 5kWh, které by se měly v nejbližších letech začít vyrábět v zatím nepostaveném závodě v průmyslové zóně František v Horní Suché na Karvinsku. Do miliardového projektu měl velkou část investic, celkem cca 100 milionů eur, měl vložit do projektu čínský investor, ale jednání se podle kuloárních informací stále nepodařilo dotáhnout do konce. Ale o účast v projektu údajně má zájem izraelský kapitál, a tak by stavba měla podle HE3DA v příštím roce začít víceméně podle plánu.

V dalších fázích by se česká firma chtěla soustředit kromě vlastní výroby hlavně na prodej samotné technologie dalším společnostem. Zájemcům by měla zjednodušeně řečeno prodávat konkrétní projekty na stavbu dalších výrobních linek podle jejich potřeb a požadavků, a hlavní příjmy by tedy měla mít z licencování vlastní technologie.

Z Holešovic přes Seychely do Letňan

Zárodek konstrukce pochází z Procházkových pokusů v roce 2009. Firma pak nejprve technologii ladila v pražských Holešovicích, pak se vývoj přesunul do dnešních prostorů v Letňanech. Tam už probíhaly vývojové práce, které měly umožnit sériovou výrobu, například na zapouzdření článku.

Pohled na malou výrobní linku HE3DA v Letňanech. Vpravo vidíte lis, který připravuje jednotlivé elektrody, které pak na sebe uprostřed linky skládají manipulační ramena.

V té době už se také firma spojila se svým hlavním investorem a dnes většinovým vlastníkem Radomírem Prusem. Majitel moravské Exelsior Group zpracovávající plastové odpady se s Procházkou seznámil z exilu na Seychelách (pátral po lepším typu baterií pro lodě), odkud se tři roky domáhal zrušení zatykače na svou osobu kvůli obvinění z dotačního podvodu. Letos v březnu se vrátil do Česka, a tak se většinový majitel HE3DA (vlastní cca 70 procent) už účastnil.

Články měly podle společné vize Pruse i Procházky měly primárně využití v energetice, především jako vyrovnávací baterie u obnovitelných zdrojů. V další fázi už se údajně chystá i využití pro elektromobily, ale tady je asi bezpečné říci, že vývoj takové baterie nějakou dobu potrvá. Automobilové články musí být nejen bezpečné, ale také velmi robustní a jejich vývoj (a následné ověřování jejich vlastností automobilkami) není nic triviálního.

Ovšem zatím můžeme říci, že HE3DA to dotáhla dále, než asi většina pozorovatelů očekávala, a tak by bylo zbytečné je odepisovat předem. Rozhodně to ovšem nebudou mít jednoduché. Baterie jsou dnes „in“, výzkum probíhá na celém světě, konkurence je veliká a bude jí spíše přibývat.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 8 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 20 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...