Když dlouholetá zákaznice Vodafonu z jižních Čech chtěla po osmi letech odejít ke konkurenci, dostala nabídku, která se neodmítá. Za telefon platila dosud měsíčně až 1 500 korun a najednou jí společnost Bonerix, která pro Telefóniku obhospodařuje firemní klientelu, nabídla neomezené volání do všech sítí za velmi slušných 490 korun plus 200 textových zpráv v ceně.
Jaké nabídky chystají operátoři Čtěte ve středu 3. července
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Jenže specializované oddělení Vodafonu kontrovalo ještě lepší nabídkou, kterou běžný zákazník nenajde v žádném ceníku na trhu. "Nabídli mi za 320 korun měsíčně neomezené volání a SMS do všech sítí. To vše navíc bez úvazku, tak jsem neváhala," řekla Jihočeška, která nechtěla uvést své jméno, ale její totožnost redakce zná.
A není jediná. Speciální nabídky na cenovém dně opatrně přiznávají i operátoři. To potvrzuje, že neviditelná tahanice o zákazníky s novými "revolučními" tarify, které operátoři představili na jaře, zdaleka nekončí. A také to, že současné ceníky ještě nenarazily na pomyslné cenové dno. Změny na trhu nutí společnosti o zákazníky bojovat ještě více než v minulosti.
Šance na slevu: věrnost, výše útraty a dobrá platební morálka
Zástupci Vodafonu existenci takové nabídky nepopřeli, uvedli ale, že na podobné nabídky nemají automaticky nárok všichni. "Retenční nabídky využíváme s rozvahou na základě individuálního jednání se zákazníkem," uvedla Markéta Kuklová, mluvčí Vodafonu.
S obdobnou praxí pracují všichni tři operátoři, ale právě Vodafone jde podle hlasů z trhu nejdál. Je tržní trojkou a své konkurenty vždy ohrožoval především nízkou cenou, což je patrné i na oficiálních cenících. I proto je nyní v tomto ohledu nejagresivnější.
Analytici přesto neočekávají, že by takovéto individuální nabídky měly aktuálně výraznější dopad na ceny volání na českém trhu. I oni upozorňují, že jde o nabídky, na které dosáhne jen část zákazníků. Retenční oddělení totiž zohledňují třeba to, jak dlouho zákazník u operátora je, pravidelnou útratu a také platební morálku.
"Je nutné upozornit, že jde o smluvní ceny, a tudíž záleží na dohodě dvou protistran. Rozhodně to poukazuje na živorodou konkurenci na našem mobilním trhu," myslí si analytik Milan Vaníček z J&T Bank.