ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na Západě nedají Samsung a Apple konkurenci skoro ani přivonět

  • 10
V Evropě a USA nese většina prodaných smartphonů logo Applu nebo Samsungu. Odlišná situace je v Číně, kde po většinu roku dominují tamní značky smartphonů. Konkurovat jim může jen Apple.

Agentura Counterpoint Research vydala několik zajímavých statistik o prodejích smartphonů na třech důležitých trzích. Celkově platí, že rok 2022 nebyl pro výrobce smartphonů úspěšný. Prodeje se propadly celosvětově a odnesli to všichni výrobci. Tomu se však budeme věnovat samostatně.

Nyní je podstatné, jak si jednotlivé značky vedly na třech klíčových trzích, což je Evropa, USA a Čína. Zajímavé jistě je, že jedinou značkou, které se daří na všech třech trzích, je Apple s iPhony. Samsung paběrkuje v Číně, čínské značky až na výjimky paběrkují v USA. Evropa je v tomto směru nejotevřenější, ale i zde je jasná dominance dvou značek.

Těmi jsou Apple a Samsung, které dohromady drží 60 procent evropského trhu. Údaje platí za poslední loňské čtvrtletí, stejně jako u výsledků z dalších dvou regionů. V USA je dominance těchto dvou značek ještě výraznější, nutno dodat především díky Applu. Ten totiž má v USA neuvěřitelný podíl 57 procent. Druhý Samsung neměl dobrý kvartál a jeho podíl spadl na 20 procent. Podstatné je, že dohromady měly obě značky v loňském posledním kvartálu 77 procent amerického trhu.

Prodeje smartphonů na evropském trhu 4Q 2022

V Číně je situace odlišná, tam sice za poslední loňský kvartál byl nejúspěšnější Apple s podílem 22 procent, ale jinak trhu dominují tamní výrobci. Druhé je Vivo s podílem 18 procent a těsně následuje Oppo a Honor. Navíc výsledky Applu jsou ovlivněné dobou, tradičně se mu daří na konci roku, ve zbylých kvartálech už tak úspěšný není a vedou místní značky.

Prodeje smartphonů na trhu v USA 4Q 2022

Tyto čínské značky na americkém trhu vůbec nepůsobí, v Evropě pak mají podíly okolo dvou procent (Oppo a Vivo), Honor agentura Counterpoint Research řadí mezi ostatní. V Evropě je dvojka za Samsungem Apple, třetí s výrazným odstupem je Xiaomi. Pak následují Oppo a Vivo. V USA vedle Applu a Samsungu mají zaznamenáni hodný podíl na trhu ještě Motorola (patřící pod Lenovo) a Google.

Jelikož agentura zveřejňuje jen první pětku výrobců na každém z trhů, tak je zajímavé sledovat i kolonku ostatní. V té najdeme všechny ostatní značky na trhu a v Evropě měla podíl 14 procent, v USA 12 procent a v Číně 17 procent. To není příliš a meziročně se moc neliší. Snad jen v USA ostatní výrobci sbírají trochu víc trhu než dřív, zřejmě na úkor Samsungu, kterému se na konci minulého roku vyloženě nedařilo.

Prodeje smartphonů na čínském trhu 4Q 2022

Z tabulek Counterpoint Research je patrné, že v horizontu roku a půl se situace na trhu zásadně nemění, i když k drobným přelivům mezi výrobci v podílu na trhu dochází. Samsung má obecně silnější první polovinu roku, kdy představuje klíčové modely. Apple, který je představuje na podzim, má zase silnější druhou polovinu roku.

Všechny tři sledované trhy jsou významné tím, že se na nich daří drahým přístrojům. Takže globální situace je trochu jiná, velké rozvojové trhy odebírají naopak primárně levnější modely.