Indie je pro mnoho výrobců smartphonů opravdovým eldorádem. Tedy konkrétně pro čínské značky. Indický trh meziročně vzrostl o sedm procent na 158 milionů kusů a je na něm hlad především po cenově příznivých přístrojích. A to umí dobře plnit čínské značky. Ostatně, s podobnou strategií se jim daří třeba i v Česku. Naopak drahý Apple chybí v Indii mezi pěti největšími značkami a Samsung meziročně ztratil.
Agentura Couterpoint uvádí, že za poslední čtyři roky některé značky vyrostly na indickém trhu až čtyřiadvacetkrát. Platí to pro čínské značky Xiaomi, Vivo a Oppo, kterým se v Indii daří extrémně dobře. Xiaomi je dnes jedničkou na trhu, Vivo trojkou a Oppo pětkou. A koncern BBK Electronics, kam Oppo a Vivo patří, má mezi pěti největšími značkami na indickém trhu ještě jednoho výrobce, kterým je necelé dva roky stará značka Realme.
Podíl za rok 2018 | Podíl za rok 2019 | |
---|---|---|
Xiaomi | 28 % | 28 % |
Samsung | 24 % | 21 % |
Vivo | 10 % | 16 % |
Realme | 3 % | 10 % |
Oppo | 8 % | 9 % |
Ostatní | 27 % | 16 % |
Celkem | 100 % | 100 % |
Realme bylo v podstatě vytvořeno právě pro indický trh a ukazuje se, že to byla dobrá volba. Realme získalo hned v prvním roce působení tři procenta tamního trhu, loni pak poskočilo až na desetiprocentní podíl a čtvrtou pozici. Agentura Counterpoint vyzdvihuje, že meziroční růst Realme byl závratných 255 procent. A právě úspěch na indickém trhu nastartoval expanzi Realme na další trhy. Na ten český značka vstoupila před koncem loňského roku.
Samsung sice stále drží druhou pozici, ale loni zaznamenal pětiprocentní pokles a s ohledem na výsledky v posledním loňském čtvrtletí, kdy sám stagnoval a dotírající Vivo rostlo meziročně o 132 procent, je otázkou, jestli letos druhou příčku uhájí. Další výrobci to budou mít také těžké – jejich podíl na trhu klesl meziročně o čtyřicet procent.
Agentura Counterpoint uvádí, že Applu se dařilo loňské poslední čtvrtletí, kdy po zlevnění modelu XR prodeje výrazně vzrostly. A letos může být pro Apple ještě lépe, protože se očekávají levnější modely (iPhone 9), které by Apple měl představit už v březnu.
Nejsilnější domácí značky patřící pod skupinu Transsion Group měly dobrý poslední kvartál, dařilo se jim především v kategorii těch nejlevnějších přístrojů. Značky Itel, Infinix a Tecno jsou však silné jen v určitých segmentech trhu, který je z našeho pohledu specifický.
Indie je velká a rozdíly v příjmech zákazníků jsou dramatické, takže uvedeným domácím značkám se daří především na venkově a v menších městech (respektive v méně významných městech, jak se v Indii nebo v Číně uvádí). Další značky pak výrazně segmentují nabídku pro obchody a pro online prodej.