MWC 2019

MWC 2019 | foto: Profimedia.cz

Z Huaweie se stává čínská národní značka. Konkurenci drtivě poráží

  • 49
Huawei v uplynulém čtvrtletí upevnil svoji pozici na čínském trhu. Meziročně prodal téměř o třetinu víc smartphonů a svým rivalům se ještě více vzdálil i proto, že všichni ostatní z první pětky naopak oslabili. Vyplývá to ze zprávy agentury Canalys.

Přestože je Čína hlavním odbytištěm chytrých telefonů, i tady došlo podle aktuálních dat firmy Canalys k saturaci trhu a celkový odbyt za druhé čtvrtletí meziročně o šest procent poklesl. V absolutních číslech mluvíme o poklesu z loňských 103,6 milionu kusů na letošních 97,6 milionu.

Celkový pokles analytici sledují už devátý kvartál v řadě a hlavním důvodem je, že absence zásadních inovací zákazníky nenutí měnit smartphone častěji. Urychlit cyklus výměny by měl nástup standardu 5G.

Hlavním sdělením aktuální zprávy však je, že Huawei je v Číně s obrovským náskokem největším prodejcem smartphonů. Značce k nebývale silné pozici vedle vlastního růstu pomohl i odliv klientely všech dalších značek z hlavní pětky.

Jestliže loni firma ve druhém kvartálu prodala 28,5 mil. smartphonů, letos to už bylo 37,3 mil. kusů. Tržní podíl tak poskočil z loňských 27,6 procenta na závratných 38,2 %. Meziročně se tak odbyt zvedl o značných 31 procent.

Každé dva ze tří huaweiů prodány v Číně

Analytik Mo Jia z týmu společnosti Canalys k datům uvedl, že Huawei na domácím trhu ve druhém čtvrtletí prodal 64 procent všech smartphonů. To je nejvyšší poměr za posledních šest let.

Prodeje smartphonů jednotlivých výrobců v Číně v Q2/19 a meziroční srovnání

Zatímco na jiných trzích a zejména v USA ekonomická válka mezi oběma mocnostmi značce uškodila, na domácím trhu zajistila ještě vyšší odbyt. Analytik uvádí, že malí distributoři v zemi hrají na vlasteneckou notu a koupi smartphonu Huawei označují za jistotu správného výběru, a to navzdory obchodním tlakům americké administrativy.

Pořadí na druhém a třetím místě je neměnné. Uhájila je čínská dvojka Oppo a Vivo z konglomerátu BBK Electronics.

Jenže zatímco Huawei posílil, zmíněná dvojka téměř shodně o takřka pětinu oslabila. V loňském Q2 Oppo v Číně prodalo 21,8 mil. smartphonů (podíl 21,1 procenta), letos to bylo „jen“ 17,9 mil. kusů a tržní podíl poklesl na 18,3 procenta. Vivo na tom bylo podobně, oslabilo však ještě o něco víc.

V zemi se propadlo také Xiaomi, meziročně prodalo o 20 procent méně. Jestliže loni odbyt dosáhl objemu 14,4 mil. kusů, letos to byl jen 11,5 milionů prodaných smartphonů.

Apple v zemi prodal o milion iPhonů méně

Více se loni dařilo i Applu, který v Číně ztrácí už delší dobu. Loni odbyt v uvažovaném období dosáhl 6,7 mil. iPhonů, letos jich zákazníci v součtu zakoupili o milion méně. Tržní podíl se propadl z loňských 6,4 na aktuální 5,7 procenta.

Prodeje smartphonů jednotlivých výrobců v Číně v období Q1/17 až Q2/19

Slábnoucí odbyt iPhonů v Číně firmu trápí už od minulého roku a Tim Cook v novoročním dopisu investorům tento faktor označil za jednoho z viníků horších ekonomických výsledků (více v článku: Apple si naběhl. Musel levně měnit baterie a prodal méně nových iPhonů).

Kalifornský gigant proto usilovně hledá recept, jak učinit iPhony pro tamní obyvatelstvo opět atraktivní. Jenže to se svojí prémiovou cenovou politikou nebude mít snadné. Politika čínských firem je totiž naproti tomu velmi agresivní a podobně nebo lépe vybavené smartphony s Androidem jsou v porovnání s iPhony výrazně levnější.

Před několika týdny se začalo mluvit o tajemném iPhonu, který by Apple vyrobil na míru čínské populaci. Měl by být cenově dostupnější a se snímačem otisků v displeji namísto nákladnějšího řešení autorizace skenováním prostorové mapy obličeje skrze čelní kamerový systém TrueDepth (více v článku: Apple chystá levný iPhone se snímačem otisků. Nebude pro každého). 

Test ohebného telefonu Huawei Mate X:

27. června 2019