Zájem o chytré telefony v Číně, která je nejlidnatější zemí světa, v posledních letech prudce rostl. To pomohlo řadě výrobců. Například americký Apple v posledním loňském čtvrtletí vykázal v Číně rekordní tržby 16,8 miliardy USD (více než 400 miliard Kč), a to zejména díky osmé generaci iPhonu. Čínská společnost Xiaomi pak za pouhé čtyři roky vyrostla ve firmu s hodnotou 46 miliard USD (1,1 bilionu korun), což z ní dělá jednu z nejhodnotnější soukromých technologických firem světa.
Už v roce 2011 Čína v prodeji chytrých telefonů překonala Spojené státy a stala se největším světovým trhem podle počtu prodaných kusů.
Pozici jedničky na čínském trhu díky novému iPhonu 6 s větším displejem obsadil Apple, jehož podíl na čínském trhu činil 14,7 procenta. Druhá skončila společnost Xiaomi s podílem 13,7 procenta a třetí Huawei s podílem 11,4 procenta. Světová jednička Samsung skončila v Číně až na čtvrtém místě s podílem 9,7 procenta.
Xiaomi chystá hitČínská jednička chystá na podzim supersmartphone s 20megovým foťákem |
„Čína je často považována za rozvojový trh, ale realita je taková, že většina telefonů prodaných v současnosti v Číně jsou smartphony, podobně jako na dalších zralých trzích jako jsou Spojené státy, Británie, Austrálie a Japonsko,“ uvedla výkonná ředitelka čínské pobočky IDC Kitty Foková. Stejně jako na těchto trzích bude podle ní pro další růst v Číně nyní důležité, aby prodejci přesvědčili současné uživatele, že je třeba si starší přístroje vyměnit za modernější verzi.
Pokles v Číně zřejmě zvýší i tlak na výrobce. Ti se budou totiž podle agentury Reuters snažit najít nové příležitosti k růstu v Indii či jihovýchodní Asii. Důležité zde pro ně podle analytiků IDC bude uzavření partnerství s distributory.
Například čínské Xiaomi se již začalo více zaměřovat na expanzi do zahraničí a v rámci úsilí o posílení pozice v Indii letos v dubnu koupil podíl v této čínské společnosti šéf indického konglomerátu Tata Ratan Tata.