Dvě autosedačky mají na vysvědčení tu nejlepší známku, kterou mohly ve srovnávacím testu od německého autoklubu a dalších spotřebitelských magazínů dostat. Mezi sedačkami pro novorozeňata nejlépe obstála Peg Perego Primo Viaggio SL s isofixovým uchycením a základnou, která se u výrobků pro nejmenší děti objevuje stále častěji. Díky ní je totiž sedačka bezpečnější a jednodušeji se s ní manipuluje.
Test dětských autosedaček ADAC 2013Výsledky testu ZDE |
Druhým vítězem testu se stala sedačka Kiddy Phoenixfix Pro 2. Je určena dětem od jednoho roku do čtyř let. Nechybí jí pultík, který má dítě před sebou. Přispívá k jeho ochraně a může si na něj položit hračku. Zároveň se sedačka snadno instaluje do auta, je lehká a pohodlná.
Přísné testováníProtokol testu ADAC
|
Srovnávací test autosedaček byl zaměřen na celou věkovou škálu dětí od do 12 let. Většina testovaných výrobků je v Česku k mání, včetně dvou vítězných. Obě nejlepší dětské autosedačky získaly výborné hodnocení v hlavní části testu, kterou jsou nárazové zkoušky. Sedačky usazené na zadní sedadlo osobního auta musí zvládnout přední i boční srážku s jiným vozem. Testuje se, jak při tom ochrání dítě.
Kromě bezpečnosti test hodnotí, jak se s kterou sedačkou manipuluje. Hrozí totiž, že špatně upevněná sedačka se při nárazu uvolní, dítě vypadne ven a zraní se.
Škodlivé látky letos test neodhalil
Za dvojicí nejlepších sedaček následuje tucet výrobků s druhým nejlepším možným hodnocením, známkou dobrou. Tyto stále ještě velmi bezpečné sedačky jsou k mání pro děti různého vzrůstu, takže není problém si vybrat jak pro čerstvě narozené dítě, tak i pro většího školáka.
Přitom jsou praktické a snadno se s nimi i manipuluje. Přítomnost škodlivých látek a to, jak se sundává a pere potah sedačky, jsou další kritéria testu, která však mají menší váhu. Dobrou zprávou je, že u žádného ze srovnávaných výrobků test neodhalil škodlivé látky. Pochvalu si zaslouží sedačka Bébécar, která letos uspěla, ačkoliv předchozí model loni kvůli škodlivinám v testech propadl.
Drahá nemusí být nejlepší
V letošních testech ADAC žádná z 27 testovaných sedaček vyloženě nepropadla. Jen o kousek unikla nejhoršímu hodnocení, školní pětce, sedačka Jané Strata. Její pás je příliš dlouhý a malé dítě z ní může při nárazu vyklouznout, slabší je i ochrana při bočním nárazu. Ukázal to crash test. Jané Strata přitom patří mezi ty dražší sedačky.
Podobně jako v předešlých 20 letech, kdy ADAC sedačky testuje, se i letos ukázalo, že vyšší cena není u dětské autosedačky zárukou kvality.
Sedačka s nejhoršími výsledky ze srovnání přijde asi na osm tisíc korun. Ve stejné kategorii (pro děti do 13 kilogramů) lze přitom koupit za polovinu této částky mnohem bezpečnější výrobek.
Co nejdéle v protisměru
Mezi srovnávanými sedačkami se objevilo také kvarteto takových, jež umožňují převážet v protisměrné poloze děti s hmotností vyšší než 13 kilogramů.
Tyto sedačky lze podle ADAC doporučit vzrostlejším dětem, které už se nevejdou do první sedačky s tvarem kolíbky, ale přesto by měly v autě raději sedět čelem dozadu. Po narození by mělo dítě sedět v protisměru co nejdéle. Evropská unie chce zavést pravidlo, aby malí cestovatelé zůstávali v protisměrné poloze až do 15. měsíce. Chce tím předejít zraněním krku a hlavy při čelních nárazech.
Na "dobrou" obstály v testu dvě z protisměrných sedaček pro děti starší než jeden rok: Cybex Sirona a Takata Midi & Isofix Base. Obě lze otočit a starší dítě už převážet ve směru jízdy.
Podle ADAC se bezpečnost sedaček za posledních 20 let o poznání zlepšila. Dokazují to výsledky předních i bočních nárazových testů. I upevňování je zásluhou isofixových úchytů, které jsou stále rozšířenější, jednodušší než dřív.
Sedačky označené výškou dítěte
Od července se změní označení sedaček. Namísto kilogramů budou výrobci udávat výšku dítěte. Rodiče se dozvědí, která sedačka je vhodná pro dítě s výškou od 40 do 100 cm. To bude platit u nových modelů, v přechodové fázi mají výrobci na výběr. Buď vsadí na stávající homologaci, která zahrnuje jen čelní nárazový test, a budou i nadále uvádět vhodnost sedačky podle váhy dítěte, nebo sedačku podrobí ve zkušebně čelní i boční nárazové zkoušce a pak bude označena podle výšky dítěte. Nová norma navíc bude vyžadovat, aby děti do 15 měsíců cestovaly v protisměrné sedačce. Je to kvůli lepší bezpečnosti pro krk a hlavu.
Jak vybírat dětskou autosedačkuBezpečnost na prvním místě. Jenže podle čeho vybírat dětské sezení do auta, když v obchodě narazíte na deset stejně spolehlivých výrobků? Musí odpovídat věku Isofix je jistota, jen pozor na umístění ok v autě Dvoudílné jsou bezpečné a dobře se s nimi zachází Některé sedačky je možné otáčet Pultík snižuje zatížení při nárazu, ale má i nevýhody Podsedák bezpečnost nezaručí S pořízením sedačky větší velikosti nepospíchejte |