Podle výpočtů by se objekt neměl v příštích desetiletích se Zemí srazit. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zemi „těsně“ mine asteroid, bude vidět i dalekohledem

V úterý proletí rekordně blízko kolem Země asteroid o průměru 150 až 600 metrů. Podle vědců nehrozí nebezpečí střetu. Planetku s označením 2007 TU24 bude vidět i menším dalekohledem.

Asteroid objevili v říjnu minulého roku vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Původní propočty nevylučovaly, že by takzvaná blízkozemní planetka mohla Zemi zasáhnout.

Zpřesněné propočty ale ukázaly, že se objekt v příštích desetiletích se Zemí nesrazí. "Půjde o vůbec největší přiblížení známého asteroidu těchto nebo větších rozměrů," uvedl kalifornský astronom Don Yeomans.

Planetka by měla proletět v nejmenší vzdálenosti od Země - asi 537 tisíc kilometrů - 29. ledna kolem 9:30 SEČ. Nejlepší pozorovací podmínky prý mají nastat v noci z úterý na středu.

Blízkozemních planetek, u kterých nelze vyloučit srážku se Zemí, astronomové dosud objevili zhruba osmnáct set.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video