Něco takového jsem ještě neviděl, komentoval německý kontrolor stav českého autobusu. Ilustrační foto

Něco takového jsem ještě neviděl, komentoval německý kontrolor stav českého autobusu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Němci vysadili české děti z nebezpečných autobusů

  • 318
Prázdniny sotva začaly a dva české autobusy plné dětí už měly velké problémy v Německu. Tamní policie děti vysadila a autobusům nedovolila jet dál kvůli velice špatnému technickému stavu. S podobnými potížemi se v Německu setkávají občas i řidiči českých osobních aut.

Naposledy ve středu zastavili němečtí policisté na dálnici A3 v Severním Porýní český autobus značky Karosa a po prohlídce ho označili za "jezdící šrot".

"Ti lidé jeli v časované bombě. Dělám technické kontroly už 28 let a něco takového jsem ještě neviděl," prohlásil kontrolor Hans-Ulrich Sander, který autobus v Německu na žádost policistů prohlédl. Z technické prohlídky vyplynulo, že autobus trpí pětadvaceti vážnými vadami, mimo jiné má špatné brzdy, ojeté pneumatiky a má rezavé důležité součásti.
 
Policisté děti vysadili na parkovišti u dálnice a český autobus odvezli na technickou stanici. "Museli jsme čekat, jak kontrola dopadne. A po ní nám řekli, že už v autobusu nesmíme ujet ani metr," říká Eva Lačňáková, která doprovázela 29 dětí a jejich psy do Ostende v Belgii. Jeli reprezentovat Česko na mistrovství Evropy juniorů ve sportu agility, tedy na závody psů přes překážky.
 
Noc strávily děti v hotelu v Bonnu, kam je němečtí policisté převezli. Ve čtvrtek ráno je vyzvedl náhradní autobus, který pro ně z Česka poslala společnost Lukabus z Lukavice. "Náš řidič na místě uhradil pokuty, pro karosu si posíláme odtahovou službu," reagoval majitel firmy Leopold Paďour.

Česká technická byla v pořádku
Jiný český autobus měl v Německu podobné problémy minulý týden. Mladí házenkáři nesměli jet dál kvůli "strašlivým nedostatkům na vozidle a brzdách".

Autobusy v Česku musí projít každý rok technickou kontrolou. A karosa společnosti Lukabus měla oprávnění v pořádku. "Buď se stav autobusu náhle prudce zhoršil, nebo je získal dopravce pod rukou," řekl k případu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Postižen bude podle Hanzelky nejen řidič autobusu, který měl povinnost vůz před jízdou zkontrolovat, ale i majitel. "Řeší to němečtí kolegové, ale není vyloučeno, že nám ten případ předají," vysvětlil Hanzelka.

Karosa zrezne za tři roky, brání se majitel
Paďour se domnívá, že němečtí policisté mají na karosy spadeno a že stav jeho autobusu plného dětí ve středu zdramatizovali. Řidič jeho společnosti zaplatil na místě 1400 eur pokuty a další výdaje dopravce ještě čekají – za odtažení autobusu do Česka a nejspíš i za náhradní ubytování 29 dětí, tří dospělých a 29 psů v bonnském hotelu.

"Je to šestnáct let starý autobus, takže byl samozřejmě zrezivělý. Ale karosa zreziví už za tři roky," hájí se Paďour. Která stanice technické kontroly mu koncem zimy vystavila osvědčení, že je karosa v pořádku, nechce sdělit. "Ale žádné vážné nedostatky na ní být nemohly," tvrdí majitel dalších pěti autobusů, který se autodopravou živí už 16 let. Přiznává, že karosu přidělil zájezdu dětí do Belgie spíše z nouze, modernější vozidlo neměl zrovna k dispozici.

"Policajti nám vzali autobus"
Podle instruktorky dětí Lačňákové narazil autobus v Německu na policejní akci podobnou českému Kryštofu, v níž se policie zaměřila na technický stav vozů. "Kontrol bylo všude plno. Policisté stáli u dálnice už i s techniky, kteří autobus hned předběžně prohlédli," popsala Lačňáková. A kontrola v technické stanici pak byla podle ní mimořádně důkladná: "Hledali i naprasklé těsnění kolem zpětného zrcátka."

Děti přestály komplikace v pořádku, podle instruktorky braly nečekané dobrodružství s humorem. A pevné nervy prý prokázali i rodiče, kterým ve středu chodily od jejich ratolestí SMS: "Stojím v Německu u dálnice, policajti nám vzali autobus."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video