Čínští dělníci staví železnici v Laosu.

Čínští dělníci staví železnici v Laosu. | foto: Profimedia.cz

Nová hedvábná stezka vstupuje do další fáze. Západ stále nemá alternativu

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Když v září roku 2013 ohlásil čínský vůdce Si Ťin-pching iniciativu Pás a stezka, svět víceméně unisono tleskal. Mnohým spadla čelist. Šlo bez nadsázky o nejambicióznější projekt rozvoje infrastruktury v lidské historii. Teď se projekt dočká změny.

Leckde o mamutí vizi hovořili s respektem jako o úsvitu nové éry čínské spolupráce se světem. Si Ťin-pching nás velkoryse pozval, abychom se svezli rychlovlakem čínského rozvoje, lebedili si politici tzv. třetího světa.

Dnes, po deseti letech fungování Nové hedvábné stezky jásot vyprchal. Ukázalo se, že Pás a stezka má všelijaké „mouchy“. A to často i na globálním Jihu, který měl mít z iniciativy největší prospěch.

Připočteme-li časté stesky na špatnou kvalitu čínské výstavby, stejně jako fakt, že v některých případech mají z projektů prospěch spíše vůdci a než širší populace, je zřejmé, že Čína riskuje, že promarní svůj ekonomický vliv na rozvojový svět.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video