Herečka Scarlett Johanssonová žaluje vývojáře aplikace Lisa AI.

Herečka Scarlett Johanssonová žaluje vývojáře aplikace Lisa AI. | foto: Reuters

Zneužili nás. Johanssonová a Hanks žalují vývojáře aplikací umělé inteligence

  • 19
Tvůrci aplikace Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar zveřejnili na sociálních sítích reklamu, která využila jméno, hlas i podobu Scarlett Johanssonové k uměle vytvořené podobizně propagující novinku. Herečka se rozhodla vývojáře zažalovat.

Scarlett Johanssonová není oficiální tváří ani ambasadorkou aplikace Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar. Jde o zneužití podoby a hlasu v reklamě. Celou situaci nebereme vůbec na lehkou váhu a podnikli jsme nutné právní kroky. Vypořádáme se s tím všemi právními prostředky, které máme k dispozici,“ uvedl pro magazín Variety advokát herečky Kevin Yorn.

Falešná kapitulace Zelenského je start, deepfakes změní svět, říká odborník

Reklamy na aplikaci využívající umělou inteligenci si uživatelé všimli na sociálních sítích koncem října. Tvůrci pro její vytvoření použili starý videozáznam Johanssonové, záběry natočené pro film Black Widow (2021) od Marvelu. V reklamě na aplikaci zazněl uměle vytvořený hlas herečky lákající ke stažení aplikace, ve které se dají dokoupit různá rozšíření.

„Jak je, lidi? Tady Scarlett. Pojďte se na to se mnou podívat. Aplikace Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar se neomezuje pouze na avatary. Můžete si díky ní také vytvářet vlastní obrázky s texty. A dokonce i AI videa! Myslím, že byste si to rozhodně neměli nechat ujít,“ říkal ve videu hlas Johanssonové. Pod reklamou pak bylo malým písmem uvedeno: „Obrázky vytvořila umělá inteligence Lisa AI. S tímto člověkem nemá nic společného.“

Po zveřejnění vyjádření právního zástupce herečky byla reklama okamžitě stažena.

Stejnou situaci řešil před pár týdny také Tom Hanks. Ten se stal nevědomky hvězdou reklamy na zubní pastu Smile Bright. Tvůrci videa vytvořili pomocí umělé inteligence falešnou podobu herce s pokročilou technologií generování obrazu známou jako deepfake. Ta umožňuje vytvářet realistické obrazy lidí na základě jejich existujících fotografií nebo videí.

„Jsem opravdu znechucený celou situací. Tuto pastu jsem nikdy nepoužíval a ani neschválil použití svého jména v reklamě na tento produkt. Okamžitě jsem kontaktoval svého právníka, požaduji stažení reklamy a odškodnění,“ uvedl tehdy Hanks.

Už to začalo. První firmy i lidé čelí deepfake útokům

Deepfake v marketingu není žádnou novinkou. V minulosti už byly zneužity například podoby herečky Jennifer Anistonové, bývalého prezidenta USA Baracka Obamy nebo hollywoodského herce Leonarda DiCapria.

VIDEO: Scarlett Johanssonová žaluje vývojáře aplikace Lisa AI za zneužití podoby a hlasu v reklamě: