Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zná umělá inteligence lidi lépe, než oni sami sebe?

  9:47aktualizováno  9:53

Každý den dělají miliony lidí rozhodnutí o nákupu na základě online vyhledávání - ať už jde o produkty, restaurace v okolí nebo cokoli jiného. Přestože se zákazníci často spoléhají na názory ostatních uživatelů na internetu nebo na online srovnávače cen, podle zprávy společnosti Nielsen nazvané “Global Trust in Advertising” je nejefektivnějším nástrojem přímé ústní doporučení. Nejdůvěryhodnější reklamy se lidem dostává přímo od těch, které znají a věří jim. Na názor rodiny nebo kamarádů se jich úplně nebo alespoň zčásti spoléhá 83 %.

Když zákazníci dělají konečné rozhodnutí o nákupu, je pochopitelné a zřejmé, že se nejprve poradí se svou druhou polovičkou, příbuzným nebo kamarádem. Jsou to totiž oni, kdo zná je, jejich chutě i preference, i to, jakou módu mají rádi. Ale co kdyby je počítač mohl znát lépe než jejich blízcí?

Co o lidech počítače ví teď

V digitálním období se stalo online nakupování dostupnějším, ale také komplikovanějším. Vybírat si ze stovek nebo dokonce milionů možností totiž není vůbec jednoduché. Systémy online doporučení produktů mění způsob, jakým si je lidé prohlížejí a vybírají - zužují rozhodovací prostor tím, že ukazují produkty, které se jim líbí, nebo jim nabízí komplementární či alternativní zboží.

Tyto informace o nákupním charakteru jsou většinou založeny na tom, co si zákazníci jako vy nebo ti s podobnými profily a preferencemi již v minulosti na daném e-shopu prohlédli nebo koupili. Systémy zaznamenávají také datum a čas prohlížení. Doporučovací technologie zkrátka naslouchají tomu, co shání, a navrhují jim podle toho produkty ke koupi. Shromažďují a analyzují miliony dat o preferencích zákazníků, aby byla jejich doporučení co nejpřesnější.

Zní to jednoduše, ale tyto technologie k přesným předpovědím vyžadují obrovské množství dat. Čím více informací, tím lépe. Tady do hry přichází hloubkové učení - inovativní odvětví umělé inteligence, které problémy řeší napodobováním práce lidského mozku při zpracování dat a vytváření vzorců rozhodování.

Umělá inteligence předpoví, co lidé chtějí

Většina z nás už má zkušenost s nabídkami založenými na datech, jak jsme je popsali výše. Na Amazonu si koupili předměty ze sekce “Často kupované společně s ...” nebo si na LinkedIn přidali kontakty z rubriky “Lidé, které možná znáte”. Dokonce i filmy na Netflixu jsou doporučovány s použitím umělé inteligence.

Stroje jsou čím dál chytřejší, uplatňují nástroje hloubkového učení, které personalizují zákaznickou zkušenost tím, že se snaží odhadnout zvyky už po několika prvních návštěvách, někdy hned během té první. Společně s okamžitými analýzami mohou algoritmy schopné samostatného učení pozvednout doporučení až na úroveň předpovědi. Služby jako Spotify jsou schopny doporučit další píseň, YouTube zařazuje do fronty další video podle toho, které návštěvníci zrovna sledují.

Vysoce precizní hloubkové učení se používá v mnoha oblastech digitálního průmyslu stejně jako v reklamní branži. Podle nás pomáhají algoritmy schopné samostatného učení dosáhnout ještě přesnějšího doporučení produktů. Reklamní aktivity jsou s jejich pomocí o 50 % efektivnější. Ale jak to funguje v praxi?

Jak hloubkové učení pracuje s doporučeními

Vezměme si například obyčejný nákup nových šatů. Jakmile zákazník klikne na jakoukoli položku umístěnou v e-shopu, doporučující mechanismus zachytí každý kousek dostupné informace. Prozkoumá barvu šatů, detaily, na které se při hledání zaměřil, cenovou škálu, velikost i tucty dalších charakteristik. Veškeré vzorce, které se shodovaly, následně propojí. Jejich měřením a analýzou v reálném čase může systém pochopit historii, chutě, zájmy a dokonce i náladu - a poté dokáže předpovědět zajímavé zboží. Podle toho, které volby počítač vyhodnotí jako nejefektivnější, nabídne různé kombinace obuvi a šperků, navrhne outfity pro různé příležitosti či zkombinuje oblečení na léto. To vše se děje bez jakéhokoli zásahu člověka na straně inzerenta. Na poli předpovědi nákupů získaly algoritmy schopné samostatného učení tolik znalostí, že není jakýkoli lidský zásah nutný a byl by spíše škodlivý.

Typické doporučovací modely toto udělat nemohou. Starší mechanismy fungovaly na jednoduchém principu shromažďování informací a produkty k doporučení vybíraly dle člověkem předem nastavených pravidel. To mohlo vypadat například takto: ,,Šperky ukázat uživatelům, kteří navštívili sekci s dámskou módou. Pravděpodobně to totiž budou ženy.” Dnešní mechanismus ví, že návštěva dámské sekce je určitým indikátorem pro nákup šperků, ovšem rozpozná také muže, kteří je rovněž plánují nakoupit, ať už pro sebe nebo jako dárek.

Algoritmy hloubkového učení napodobují náš způsob myšlení, ale jejich proces učení probíhá pouze procvičováním a bez jakékoli lidské pomoci. Stroj poté dokáže vytrvale analyzovat nespočet dat bez jakékoli známky únavy či nudy. Vyprodukuje navíc logická a téměř neprůstřelná rozhodnutí bez stresu, pochybností a emocí. Poslušně se bude řídit obecnými pravidly inzerenta, ale co je mnohem důležitější, napíše a naučí se pravidla nová. To vše mnohem výkonněji, než dokáže člověk. To je pravá podstata algoritmů schopných samostatného učení a také odpověď na otázku, proč jsou tak efektivní v reklamním průmyslu.

Podle studie Janrain&Harris je až 74 % zákazníků frustrováno obsahem webu, který pro sebe považují za irelevantní. Infosys dospěl k závěru, že pro 86 % z nich je personalizace důležitá při rozhodování o nákupu.

Používáním vysoce precizních doporučení lze posílit vztah značky s jejími klienty, urychlit prodej, zlepšit konverzní poměr a zvýšit zisk bez ohledu na to, jestli jde o film, hudbu či reklamní průmysl. Díky lepší přesnosti a přesvědčivějšímu přístupu se toto řešení stalo nezbytným nejen pro hráče z oblasti e-commerce, ale také bankovnictví, pojišťovnictví, cestování a každodenního nákupu potravin.

Steve Jobs říkal, že lidé neví, co chtějí, dokud jim to neukážete. Pomocí technologií hloubkového učení se můžeme dočkat toho, že to pro každého uživatele digitálních technologií bude každodenní, automatický zážitek.

Vladimír Houba - regionální ředitel RTB House. Od července roku 2014 zodpovídá za aktivity společnosti RTB House v České republice. Zodpovídá také za další trhy v zemích střední a východní Evropy. V minulosti pracoval na různých pozicích ve výzkumné společnosti Gemius.

Vystudoval management a business administration na City University of Seattle a Ekonomické Univerzitě v Bratislavě.

Autor:

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Evropská krajní pravice opakuje propagandu Kremlu, prohlásila von der Leyenová

29. dubna 2024  22:34

Ostré slovní výměny o podpoře bránící se Ukrajiny či ruském vlivu na nadcházející volby do...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...