| foto: Mediahub

Milan Fridrich k podzimnímu programu: Druhá řada Doktora Martina byla logická. Měl skvělou sledovanost i hodnocení kvality

V průběhu dnešního odhalení podzimního schématu jsme krátce hovořili s programovým ředitelem České televize Milanem Fridrichem o připravovaných novinkách. Co podle něj nejvíce přitáhne diváky a jak je to s podporou mladých autorů? 

Na co v podzimním schématu vsázíte nejvíce? Co si myslíte, že bude nejvíc fungovat?

Vlajkovou lodí České televize je dramatická tvorba, přičemž na podzim chystáme několik silných novinek – jsou to v první řadě seriály Rapl, Já, Mattoni a Doktor Martin 2. Rapl je klasická detektivka umístěná tentokrát do Krušných hor, na sever a západ Čech, a je to „odbočka“, tzv. spin off, seriálu Cirkus Bukowsky. Spin off znamená, že vezmete jednu nebo více postav ze seriálu a vytvoříte pro ně seriál nový. V Raplovi tak hraje major Kuneš ztvárněný Hynkem Čermákem z Bukowského. Druhá řada Doktora Martina byla logickým krokem. Seriál zaznamenal výrazný úspěch ve sledovanosti i v hodnocení kvality (průměrná sledovanost se pohybovala kolem jednoho a půl milionu diváků). Seriál Já, Mattoni je velký výpravný historický seriál z devatenáctého století navazující na tradici seriálů, jako byl Cirkus Humberto, Sňatky z rozumu atd... Vedle těchto tří seriálů ale sázíme rovněž na dokumenty, publicistiku, zábavu a akviziční tituly jak na ČT1, tak ČT2, ČT art, tak na Déčku.

Seriál Doktor Martin přichází s pokračováním.

Zvedl se v letošním roce rozpočet na vlastní tvorbu?

Česká televize do dramatické tvorby investuje systematicky. Nedá se říci, že by jeden půlrok investovala více a druhý půlrok méně. Pořady se vyrábějí a vyvíjejí dlouhodobě dopředu. Některé seriály, filmy nebo televizní dramatiky jsou už nyní ve výrobě nebo vývoji, ale do vysílání půjdou až v roce 2018 nebo i později… Tvorba kvalitní dramatické produkce si žádá velké plánování a investice hodně dopředu. Rámcově se dá říct, že na dramatickou tvorbu jde v posledních třech letech přibližně stejný objem peněz na každý rok, a totéž se týká dalších žánrů – dokumentů, publicistiky nebo zábavy.

Milan Fridrich (Foto: Česká televize)

Jaký poměr je mezi rozpočtem na vlastní tvorbu a na nakupované pořady?

Rozpočet na vlastní tvorbu je samozřejmě mnohonásobně vyšší než rozpočet na akvizici. Z podstaty Česká televize především investuje do původní originální tvorby – je to její role definovaná poptávkou veřejnosti i nutností podpory domácího audiovizuálního sektoru a podpory mladých i zkušených tvůrců. Vlastní tvorba je také mnohonásobně dražší. Hodinu původního seriálu můžete natočit, pokud nejde o vyloženě levnou produkci, mezi třemi až pěti miliony korun, kdežto hodina seriálu, který si koupíte v zahraničí, stojí něco mezi dvěma a třemi tisíci eur. Ten rozdíl je absolutně nesrovnatelný. Přesto akvizice ročně získá desítky seriálů a stovky filmů, které zazvoní a lidé je oceňují – seriály jako Vláda, Ve jménu vlasti, Panství Downton a další.

Jak je to v České  televizi s podporou mladých neznámých autorů – dělali jste třeba Noc pilotů, chystáte teď něco podobného?

Noc pilotů umožnila odvysílat pořady, které byly vytvořeny jako piloty potenciálních nových cyklů, ale zatím nedostaly zelenou k pokračování. Jsme rádi, že tak našly využití a diváci mohli nahlédnout pod pokličku vývoje ČT. Vedle toho podporujeme studentskou tvorbu i jinak. Před dvěma týdny jsme měli maraton studentské tvorby na ČT2, který vysíláme každoročně. A na konci léta, v pátek 26. 8., diváci uvidí tři krátkometrážní hrané filmy (Šest dní, Snovej a Strach), které vytvořili mladí talentovaní tvůrci, které se i touto formou snažíme podporovat. Ať už jde o dokumentaristy, kteří v rámci pořadů pro Art nebo pro Dvojku vytvářejí dokumentární díla, anebo autory v oblasti dramatické tvorby, uvědomujeme si, že budoucnost budou tvořit ti, co nyní začínají a hlavně oni budou rozumět žánrům a trendům nadcházející mediální doby.

Kosmo zatím diváci na festivalech přijali nadšeně. 

A na závěr ještě odlehčenou otázku -  nebojíte se, že hodně diskutovaný satirický seriál Kosmo skončí po volbách v trezoru?

Toho se neobávám. Česká televize tvoří pro diváky a je žánrově odvážná, nyní přinese originální satiru. Navíc žijeme v době, ve které je prakticky nemožné zavřít do trezoru cokoliv, i když chcete. V informačním věku, internetově technologické době, kdy v podstatě kdokoliv může publikovat svůj názor - jak na sociálních sítích nebo na webu a může cokoliv natočit nebo zdokumentovat, tak i pro režimy jiného typu než svobodného, je to velmi složité. Česká televize navíc žádný trezor na pořady nemá, takže se diváci mohou na Kosmo těšit jak v premiéře, tak v reprízách. Doufám, že seriál bude inspirovat tvůrce ke vzniku dalších podobných projektů a diváci se budou u satiry bavit.


Témata: Milan Fridrich

Video