Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČTK

Deloitte: Loni v Česku odhlásila streamovací službu desetina uživatelů

  • 0
Loni odhlásilo předplatné streamovacích služeb deset procent uživatelů v Česku. Naopak nově si placenou video službu objednalo nebo obnovilo 29 procent Čechů ve skupině 18 až 65 let. Češi nejčastěji předplácí Netflix, Voyo, Disney+, Spotify či HBO Max. Vyplývá to z průzkumu digitálních spotřebitelských trendů poradenské firmy Deloitte mezi tisícovkou respondentů.

Hlavní příčinou zrušení předplatného v Česku bylo v uplynulém roce, stejně jako předloni, malé využívání dané služby, které jako hlavní důvod uvedlo 30 procent respondentů. Mezi další příčiny patřila příliš vysoká cena (21 procent) nebo rostoucí náklady lidí v jiných oblastech (18 procent). Zhruba polovina odhlášených předplatitelů plánuje v budoucnu službu obnovit.

„Vzhledem k tomu, že ceny streamovacích video služeb v průběhu let narůstaly, začali se spotřebitelé chovat tak, aby to pro ně bylo co nejvýhodnější. Sdílení účtu tak řada z nich nevnímá jako problém,“ vysvětlil expert na telekomunikace v českém Deloitte Jan Kudlák.

ATO: Češi loni denně sledovali televize tři hodiny a 40 minut denně

Připomenul, že některé streamovací platformy proti tomu začínají bojovat například tím, že po předplatitelích požadují připojení ze stejné wifi, čímž komplikují používání účtu jinými domácnostmi. „Do budoucna očekávám, že platformy budou proti sdílení účtů vystupovat ještě razantněji, ale současně nabídnou například slevu pro sdílení předplatného dalším stranám,“ připojil Kudlák.

V případě zákazu sdílení účtů by 38 procent dotázaných zvolilo možnost si za tuto možnost připlatit, ale cena by musela být nižší než plná. V případě zákazu sdílení si lidé dovedou představit také předplatné za stejnou částku, ale s reklamami. Naopak nejméně otevření jsou v případě zákazu sdílení k vytvoření dalšího účtu za plnou cenu předplatného.

„Očekávám, že v letošním roce budou streamovací společnosti účtovat více poplatků za prémiový obsah, bojovat proti odlivu abonentů nabídkami delší doby předplatného a snažit se vyhovět poptávce těch spotřebitelů, kteří se soustředí na výhodné ceny, například pomocí více úrovní cenových nabídek, kterými se tak budou snažit zvýšit svou ziskovost,“ míní Kudlák.

Hudbu si předplácejí hlavně mladí

Hudbu si z respondentů ve věku 18 až 65 let předplácí 24 procent. Nejrozšířenější je v nejmladší skupině, 18 až 24 let, kde hudební placené platformy využívá přibližně každý druhý člověk. Naproti tomu nejmenší pokrytí je ve věkové skupině 55 až 65 let, kde jde o deset procent.

„Nejmladší respondenti našeho nového průzkumu vyrůstali až v době hudebních platforem Spotify a Apple Music. Nezažili tak svět bez streamování hudby, které je pro ně samozřejmé a nejvíce pohodlné,“ doplnil Kudlák.

Průzkum: Někteří diváci streamovacích služeb déle hledají, než sledují

Letos očekává na trhu spotřebitelského audia pokračující pokles a ještě větší posun k vyhledávání nehudebních formátů jako jsou podcasty nebo audioknihy.

,

Video