Sanitka Děkujeme, odcházíme v Jihlavě.

Sanitka Děkujeme, odcházíme v Jihlavě. - Vůz nešel startovat, lékaři jej museli vždy roztlačit. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Výpovědi lékařů stojí miliony. Odbory si platí propagaci i advokáta

  • 1473
Akce, v níž rozzlobení lékaři podepsali hromadné výpovědi, přijde odbory na několik milionů korun. Nejde totiž o zcela spontánní protest, ale o plánovanou marketingovou kampaň, na kterou si Lékařský odborový klub najal agenturu Ewing PR.

Organizátoři už tři měsíce objíždějí nemocnice. Nejdříve sbírali podpisy lékařů pod výzvu, pak shromažďovali jejich výpovědi. Již dříve se objevily zprávy, že akce stojí 3,5 milionu.

"Je to víc," řekl šéf agentury Ewing PR Jiří Hrabovský. Přesnou částku ale neuvedl, pouze sdělil, že jde o "jednotky milionů".

Další peníze platí odbory za právní služby. S hromadnými výpověďmi jim od konce listopadu pomáhá pražská advokátní kancelář Martina Elgera.

Konkrétní částku Elger ani Lékařský odborový klub zveřejnit nechce. "Jsou to interní informace," řekl předseda Lékařského odborového klubu Martin Engel. Podle něj odbory nemají žádného sponzora a jde čistě o jejich peníze. Odborový klub žije z členských příspěvků, každý člen platí 0,5 procenta mzdy.

Advokát Oldřich Choděra, jehož kancelář radí malým a středním firmám, odhaduje, že pokud odbory platí za úkon, tedy zpracování více než tří a půl tisíc výpovědí, může se cena právních služeb pohybovat kolem 100 tisíc korun. "Není to složitý úkon, protože jedna výpověď kopíruje další. V tomto případě jde především o administrativu spojenou s jejich zpracováním," popsal.

Odbory se poučily, proto sáhly po profesionálech

Zapojit profesionální PR agenturu se lékaři rozhodli po zkušenosti s dřívější akcí – Unavený a přepracovaný lékař je riziko pro pacienta.

"Dělali to bez cizí pomoci a nikam to nedotáhli," říká Hrabovský. Právě jemu se na jaře ozval Engel. Odboráři měli vizi, profesionálové vymysleli zbytek – třeba černobílou sanitku s nápisem Náš exodus, váš exitus.

Advokáta zase odbory najaly, aby výpovědi mohly být rozeslány hromadně a aby měli lékaři možnost konzultace před tím, než ji podepíší.

Odborový klub také "dodal" tři lékaře jako tváře kampaně. Nejviditelnější byl Pavel Vávra z Nového Města na Moravě, který na cestách trávil hodně času. "Vybral jsem si dovolenou, kterou jsem si chtěl vzít, až se nám s přítelkyní narodí dítě," říká.

Lékařští odboráři jsou nyní vidět a slyšet – což byl jeden z jejich cílů. "Dělají to dobře, kampaň je profesionálně vedená, psychologický nátlak se stupňuje," řekl ministr zdravotnictví Leoš Heger. Akci odsoudil již před Vánocemi: podle něj ji provází určitý nevkus a pouliční rétorika.

Martin Engel považuje kampaň za úspěšnou – odboráři na sebe upozornili. Jiří Hrabovský je zdrženlivější. "Jestli nastane exodus, pro mě to úspěch nebude. Vítězství by bylo, kdybychom podpořili lékaře natolik, že by jim bylo vyhověno."

děkujeme, odcházíme

Podle posledních údajů podepsalo výpověď v rámci odborářské akce Děkujeme, odcházíme 3 576 lékařů z celkových přibližně 12 tisíc – nejčastěji chirurgové, internisté a anesteziologové.

Odejít by mohli po vypršení dvouměsíční výpovědní lhůty, tedy na konci února.

Lékaři žádají především vyšší platy. Nyní berou 100 až 250 korun hrubého na hodinu, usilují o zvýšení na 250 až 400 korun. Vadí jim také přetěžování. Podle odborářů je běžná pracovní doba zhruba 180 hodin za měsíc, ale doktor pracuje i 300 hodin. Lékaři si stěžují také na zmatky v systému vzdělávání.