Také traktůrky mohou jezdit rallye

  • 1
Vezmi motor ze starého auta nebo motorky, svař k tomu pevný rám, přidej převodovku, dodej kola, přimontuj sedačku, nezapomeň na volant. Když to máš všechno pohromadě, nalij do toho benzín nebo naftu. Pak se poměř s ostatními v Nekvasovech na Plzeňsku v Traktor Sprintu.

Tak se dá popsat způsobem příhodným kuchařce Dobromile Rettigové návod na výrobu závoďáku za pár tisícovek.
 
Na čtyři desítky majitelů traktorů a traktorků, které si většinou sami postavili doma na koleně, si to v sobotu rozdalo v rychlostním závodě v Nekvasovech na Plzeňsku.

Po startu dolů z kopečka, prudká zatáčka u stromu a hurá do kopce. Zákeřná trať pokračuje šikanou a zlatým hřebem všeho je prudké stoupání do cíle.

Přišlo na šest set diváků
Atmosféra jako na automobilových závodech, při kterých se bojuje o body do světového mistrovství. Závodníky bičuje k výkonům na hranici možností asi šest stovek diváků.
 
"K baráku traktůrek potřebujete, do lesa, na obdělávání políčka. Umí to sklápět, udělal jsem si ještě různé nástavby," vysvětluje Václav Netušil z nedalekých Božic.

"Makej, makej, přidej ještě," povzbuzovali závodníka diváci na trati. Do cíle se skutečně dostal, ale jeho šest let staré Barce museli v nejprudším stoupání výrazně pomoci pořadatelé-tlačiči.
 
Závodil i stroj na plyn
Doslova na bombě seděl další závodník v kategorii doma dělaných traktůrků s automobilovým motorem Václav Šůs ze Žinkov. Na závody přijel po vlastní ose a byl zřejmě jediným závodníkem, jehož stroj splňoval i nejpřísnější limity pro emise. "Jedu na plyn. Jezdí to za půlku a nekouří," vysvětloval muž, který měl na hlavě helmu plnou hvězd.
 
Každý ze závodníků dal do svého výkonu úplně všechno. Na nerovnostech to někdy vypadalo, že se neudrží v sedle, občas se při řazení nečekaně objevila namísto dvojky nebo trojky i zpátečka, ale do cíle se vyšplhala většina závodníků.
 
Do zdolávání trati se pustilo i čtrnáct majitelů traktorů vyrobených v továrnách. Nejstarším byl pravděpodobně stroj Svoboda z roku 1942, se kterým se vydal na trať sprintu Miroslav Šampalík z Kramolína. Jednoznačně převažovaly Zetory.
 
Ze závodiště na pole
Déšť si přál Pavel Šroub z Chlumů, který sedlal otevřený Hanomag z roku 1957. "Kdyby se bláto mazalo, to by bylo něco pro nás," přál si před závodem. Traktor koupil asi před deseti lety a náhradní díly shání, kde se dá. Hlavně na různých vrakovištích.
 
Pořadatelé si mohli oddechnout. Jeden porouchaný traktůrek rychle odtlačili do depa a všichni závodníci se udrželi na trati.

Po sobotních závodech traktůrky budou zase rok pracovat na polích a v lesích, než jejich majitele zase popadne chuť po adrenalinu a přijedou už na pátý ročník Traktor Sprintu.

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video