Největším zásahem do cestovních stereotypů Pražanů bude rozsáhlá rekonstrukce trati mezi Andělem a Řepy. Tady se nepojede od června až do konce září. "To bude šílené. Jezdím do Motola a nedovedu si představit, že tu budou jezdit místo tramvají autobusy," děsí se Jitka Remešová.
"Nikdy v minulosti se neopravoval tak velký úsek trati. Jde o 6,5 kilometru," podotkl Jan Šurovský, který je v podniku za tratě zodpovědný. Zdejší koleje jsou prý v katastrofálním stavu.
Tisíce lidí ze sídliště budou vozit autobusy
Řepské sídliště s třiadvaceti tisíci obyvateli zůstane odříznuté od zbytku města a lidé se budou moci spoléhat jen na náhradní autobusy.
"Nevím, jak se budu s kočárkem tlačit v autobusu," děsí se plánovaných oprav, které podle předběžných návrhů vypuknou 1. června, Soňa Tomišková. Včera čekala v Řepích na tramvaj s piktogramem invalidního vozíku - vyrazila s děckem a se psem na výlet na Vyšehrad. V létě asi bude muset zůstat doma nebo se projít maximálně mezi paneláky.
Dopravce nasadí na trasu místo tramvají autobusy. Jenže zkušenost cestujících s náhradními vozy není příliš dobrá. Stěžují si na minimum nízkopodlažních spojů i na špatné dodržování jízdních řádů.
Podnik proto uvažuje, že oproti dosavadním zvyklostem pošle jako náhradu své vlastní autobusy - nízkopodlažní a kloubové.
Cestující by se i tak měli začít na výluku připravovat a hledat náhradní trasy. Nabízí se jim více možností. Buď vyrazit autobusem k tramvajím na Vypichu nebo Bílé Hoře a do centra pak pokračovat Bělohorskou ulicí, případně jet autobusem opačným směrem na Zličín ke stanici metra.
"Uvažuje se také o posílení linek k metru Stodůlky a železničního spojení z Řep na Smíchov," uvádí Jan Šurovský z Dopravního podniku.
Řidiči, v Plzeňské se zapotíte
Když se trať v Plzeňské opravovala na konci 70. let, vybudoval Dopravní podnik mezi řepskou tratí a tou, která vede Bělohorskou ulicí, jednokolejnou spojnici. To proto, aby motolská vozovna nezůstala odříznuta od tramvajové sítě. S podobnou spojkou se však letos nepočítá. Výluka totiž nebude tak dlouhá. Tehdy se nejezdilo dva roky.
Dopravce letos plánuje i další výluky. Celkem mají dělníci obsadit dvacítku míst v tramvajové síti. Plánuje se postupná uzavírka mezi Palackého náměstím, Lazarskou a Národním divadlem. Od světa "odříznou" třeba i Dejvice, kvůli výstavbě Prašného mostu.
Své si užijí i řidiči. Plzeňská ulice dnes totiž slouží jako objížďka uzavřené Patočkovy, takže se cestování kvůli několika záborům ještě zhorší.